Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare med följande: Raw-format, Lightroom och gråkort!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett skolarbete på gång och jag försöker fånga upp lite grundläggande principer m.m när det gäller ovanstående utrustning.

När jag öppnar upp bilderna i Lightroom så ska jag färgkorrigera dessa med hjälp av gråkortet. Jag har t.ex en bild fotad med gråkort och en likadan men utan gråkort. Jag sitter och läser i en av Skott Kelbys böcker där han förklarar lite hur man hanterar ett gråkort (del 3, kap 2, s.51). När det gäller färgkorrigeringen verkar han vilja att man har Photoshop eller Elements medan när det gäller vitbalansen räcker det med Lightroom. Jag har Photoshop 7.0 och på olika sidor på nätet tyder det på att jag ska kunna öppna upp Raw-format här. I mitt fall fungerar inte detta. Programmet stödjer inte formatet. Jag har hört att man kan behöva en plug-in - är det Camera Raw som är denna? Jag har sökt efter Camera Raw för att kunna installera det på datorn men jag har inte haft någon framgång än så länge.

Om det är så att jag inte behöver öppna upp mina Raw-filer i Photoshop för att kunna bearbeta färgkorrigering m.m, är det någon som kan förklara hur man ändrar detta i Lightroom?

Jag vore tacksam för snabba svar men jag är glag även om de kommer lite senare :)

Jennifer Östberg
 
I Lightroom byter du bara till "Development"-vyn, och använder pipetten vid färgtemperatur och klickar på din neutrala färg.

Därefter kan du lätt kopiera denna inställning till dina övriga bilder via kontextmenyn Development Settings.

Nej, man kan inte öppna råformatsfiler direkt i Photoshop, man måste gå via en konverterare. (LR, ACR, Phase One, etc etc etc)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.