wernersson_gmail.com
Medlem
hej alla! har precis framkallat mina första filmer i mörkrum själv... nu undrar jag hur länge man kan förvara frk/stopp/fix utspätt utan att de förgås??
framkallare: Ilford Ilfosol S
stopp: Ilford Ilfostop
fix: Ilford Rapid fixer
Pappersframkallare: Kodak Polymax
Dessa är vad jag råkade välja tag på utan någon tankeverksamhet. är det en bra grunduppsättning?
Jag undrar också hur många gånger man kan använda Frk/stopp/fix/Pappersfrk innan de måste kasseras? är de engångs eller kan man köra flera ggr? jag undrar också vilken mängd vätska man ska hälla i framkallningsdosan. skall den vara helt full eller skall man anpassa mängden efter antalet filmer som är i?
Hur viktigt är det med temperaturen på vätskorna? duger det om alla vätskor är runt rumstemperatur (20 gr) eller måste man mäta exakt?
tacksam för svar!
med hopp om många trevliga stunder i mörkret:
/anders
framkallare: Ilford Ilfosol S
stopp: Ilford Ilfostop
fix: Ilford Rapid fixer
Pappersframkallare: Kodak Polymax
Dessa är vad jag råkade välja tag på utan någon tankeverksamhet. är det en bra grunduppsättning?
Jag undrar också hur många gånger man kan använda Frk/stopp/fix/Pappersfrk innan de måste kasseras? är de engångs eller kan man köra flera ggr? jag undrar också vilken mängd vätska man ska hälla i framkallningsdosan. skall den vara helt full eller skall man anpassa mängden efter antalet filmer som är i?
Hur viktigt är det med temperaturen på vätskorna? duger det om alla vätskor är runt rumstemperatur (20 gr) eller måste man mäta exakt?
tacksam för svar!
med hopp om många trevliga stunder i mörkret:
/anders