Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nybörjare i mörkrum - hållbarhet vätskor

Produkter
(logga in för att koppla)
hej alla! har precis framkallat mina första filmer i mörkrum själv... nu undrar jag hur länge man kan förvara frk/stopp/fix utspätt utan att de förgås??

framkallare: Ilford Ilfosol S
stopp: Ilford Ilfostop
fix: Ilford Rapid fixer

Pappersframkallare: Kodak Polymax

Dessa är vad jag råkade välja tag på utan någon tankeverksamhet. är det en bra grunduppsättning?

Jag undrar också hur många gånger man kan använda Frk/stopp/fix/Pappersfrk innan de måste kasseras? är de engångs eller kan man köra flera ggr? jag undrar också vilken mängd vätska man ska hälla i framkallningsdosan. skall den vara helt full eller skall man anpassa mängden efter antalet filmer som är i?

Hur viktigt är det med temperaturen på vätskorna? duger det om alla vätskor är runt rumstemperatur (20 gr) eller måste man mäta exakt?

tacksam för svar!

med hopp om många trevliga stunder i mörkret:
/anders
 
Jag är inte helt hundra på film-vätskor men pappersfarmkallaren kan du nog använda ca 2 ggr. Detta beror förstås på om dessa gånger ligger direkt efter varandra, typ lördag och söndag eller omd et är en vecka mellan.
Det är likadant med fixet.

Kemikalierna funkar nog bra tillsammans, det är ju nästan samma sak oavsett märke.

Dosan ska vara full oavsett antal filmer (har jag fått lära mig i alla fall).

Temperaturen för film är viktig, papper är mindre vikig.
 
werand skrev:
hej alla! har precis framkallat mina första filmer i mörkrum själv... nu undrar jag hur länge man kan förvara frk/stopp/fix utspätt utan att de förgås??

framkallare: Ilford Ilfosol S
stopp: Ilford Ilfostop
fix: Ilford Rapid fixer

Pappersframkallare: Kodak Polymax

Dessa är vad jag råkade välja tag på utan någon tankeverksamhet. är det en bra grunduppsättning?

Jag undrar också hur många gånger man kan använda Frk/stopp/fix/Pappersfrk innan de måste kasseras? är de engångs eller kan man köra flera ggr? jag undrar också vilken mängd vätska man ska hälla i framkallningsdosan. skall den vara helt full eller skall man anpassa mängden efter antalet filmer som är i?

Hur viktigt är det med temperaturen på vätskorna? duger det om alla vätskor är runt rumstemperatur (20 gr) eller måste man mäta exakt?

tacksam för svar!

med hopp om många trevliga stunder i mörkret:
/anders

1. I databladet för respektive kemokalie står hur länge du kan förvara dem utspädda. Framkallaren bör hålla ca 1 månad, fixet betydligt längre.
2. Det är en bra grunduppsättnng du börjat med; håll dig till den och lär dig hur den fungerar innan du börjar experimentera med andra sorter.
3. Hur många gånger du kan använda kemikalierna beror på hur många bilder du gör, i databladet finner du hur stor mängd papper du kan framkalla/fixera per liter vätska. Har du inte datablad till de olika kemikalierna finns de säkert att få på respektive tillverkares hemsida.
4. Mängden vätska i framkallningsdosan...Använder du engångsframkallare ex. Rodinal, Ilfotec HC eller annan bör du nog anpassa mängden efter antalet filmer. Detta för att inte göra av med mer vätska än nödvändigt.
5. Det "duger" om du håller papperskemikalierna rumstempererade.
Hoppas du har fått någon hjälp av mitt svar!
Lycka till i mörkrummet!
/Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.