Annons

Nybörjare önskar tips om produktfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Hur kan jag som nybörjare undvika de värsta fällorna när jag ska ta en bild av prylen som ska säljas på ett annonsforum?

Ibland säljer jag saker: här, på Blocket, på Tradera. Då ska man ta en bild på prylen. Men det blir aldrig som i katalogen! :) Vad kan jag göra för att med enkla medel, en enkel kamera med löstagbar blixt,maximera mitt resultat? Att det inte blir som proffsen är ju uppenbart, men något bättre än att ställa grejorna på köksbordet och slå blixten rakt på, borde gå att ordna, väl?

Per.

Hej Per

Jag är en ”megaamatör” på detta område men har ändå provat på att fota lite saker för att sälja på tex. Blocket mm. Jag har använt mig av ett stort vitt pappersark som jag lutar lite mot en vägg, sen placerar jag objektet mitt på pappersarket och sen fotar jag det med min Nikon D50 med ett fast 50/1,8D. Inga blixtar alls på denna bild men däremot en del hjälp av Photoshop. Stativ kan väl vara att rekommendera men jag körde på iso 400 och fick en ganska snabb slutartid.

Mv. Conny

Bilagor

• truck.jpg
    truck.jpg
    64.7 KB · Visningar: 2,595
Ja, just så där, Conny! Jag har inga höga krav på spännade belysning, utan vill bara dokumentera utseendet på ett snyggt sätt, precis som din gaffeltruck.

Ett vitt papper, sa' du? Hur får man tag på såna i storlek större än A3 (som jag har tillgång till). Jag skulle nog behöva uppåt A1, om det ska räcka för en typisk pryl. Naturligt ljus låter som en bra idé, det finns ju stativ.

Re: Enkel sökning i forumet...

JAVA skrev:
"produktfotografering and tips" ger dig t ex det här.
http://www.fotosidan.se/forum/searc...=2044782&sortby=lastpost&sortorder=descending

Lycka till