Annons

Nybörjare önskar tips om produktfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Hur kan jag som nybörjare undvika de värsta fällorna när jag ska ta en bild av prylen som ska säljas på ett annonsforum?

Ibland säljer jag saker: här, på Blocket, på Tradera. Då ska man ta en bild på prylen. Men det blir aldrig som i katalogen! :) Vad kan jag göra för att med enkla medel, en enkel kamera med löstagbar blixt,maximera mitt resultat? Att det inte blir som proffsen är ju uppenbart, men något bättre än att ställa grejorna på köksbordet och slå blixten rakt på, borde gå att ordna, väl?

Per.

Hej Per

Jag är en ”megaamatör” på detta område men har ändå provat på att fota lite saker för att sälja på tex. Blocket mm. Jag har använt mig av ett stort vitt pappersark som jag lutar lite mot en vägg, sen placerar jag objektet mitt på pappersarket och sen fotar jag det med min Nikon D50 med ett fast 50/1,8D. Inga blixtar alls på denna bild men däremot en del hjälp av Photoshop. Stativ kan väl vara att rekommendera men jag körde på iso 400 och fick en ganska snabb slutartid.

Mv. Conny

Bilagor

• truck.jpg
    truck.jpg
    64.7 KB · Visningar: 2,595
Ja, just så där, Conny! Jag har inga höga krav på spännade belysning, utan vill bara dokumentera utseendet på ett snyggt sätt, precis som din gaffeltruck.

Ett vitt papper, sa' du? Hur får man tag på såna i storlek större än A3 (som jag har tillgång till). Jag skulle nog behöva uppåt A1, om det ska räcka för en typisk pryl. Naturligt ljus låter som en bra idé, det finns ju stativ.

Re: Enkel sökning i forumet...

JAVA skrev:
"produktfotografering and tips" ger dig t ex det här.
http://www.fotosidan.se/forum/searc...=2044782&sortby=lastpost&sortorder=descending

Lycka till

Jodå, fast de flesta postare har så höga krav, och är berädda att skaffa utrustning för att uppfylla dem! "Produktfotografering" är det egentligen inte frågan om, eftersom det ger ett intryck av ett uppdrag på tre dagar för en yrkesman med Hasselblad 500 plus fyra paraplyer i en fullt utrustad studio... Jag vill ju bara ge mina prylar en ärlig chans på Blocket!

Men tack i alla fall. Det finns rätt mycket att läsa, så jag ska inte gnälla innan jag läst.

perstromgren skrev:
Ja, just så där, Conny! Jag har inga höga krav på spännade belysning, utan vill bara dokumentera utseendet på ett snyggt sätt, precis som din gaffeltruck.

Ett vitt papper, sa' du? Hur får man tag på såna i storlek större än A3 (som jag har tillgång till). Jag skulle nog behöva uppåt A1, om det ska räcka för en typisk pryl. Naturligt ljus låter som en bra idé, det finns ju stativ.
Jag köpte ett A1 på Bokia. Tror det kostade 15 kr.

perstromgren skrev:

Ark i olika färger finns att köpa i bokhandeln.
Halogenlampor från t ex. Jula är det många med tight budget som använder.
Använde det själv fram till jag köpte mina studioblixtar.

För mindre prylar kan man använda en "tvättkorg" från Ikea,
sök i forumet på det, kommer inte ihåg vad den heter.

Hm, det verkar ju inte omöjligt detta.

Lärdomar:

1. Skaffa ett stort vitt papper som kan användas som golv och vägg.
2. Använd dagsljus.
3. Använd stativ.

Tvättkorgen var ju smart, jag tror till och med jag har något liknande hemma.

Både Oves telefon och Connys gaffeltruck var mycket snygga exempel på vad som uppenabrligen går att åstadkomma. Jag vore nöjd med betydligt sämre resultat!

Tack, alla, för upplysningarna!

Per

Ett riktigt ljustält är ju helt klart en fördel eller andra liknande produkter, framför allt med tanke på att du gör lite affärer återkommande så då kan det ju löna sig att investera i vettigasaker.

Man kan dock med enkla metoder komma ganska långt...

Nedan är tagen i ett provisoriskt byggt ljustält och en vanlig skrivbordslampa ovanifrån.

Bygg en fyrkantig box av vanligt vitt A4 papper. Sidor och tak. Gör ett lämpligt hål för ditt objektiv på framsidan som du kan stick in objektivet igenom. Belys med vanlig lampa ovanifrån eller använd hur många lampor du vill... Dock ska ju alla naturligtvis vara på utsidan av lådan för att få ett mjukt ljus.

Du komemr sedan få ändra vitbalansen i kameran eftersom du använder vanliga lampor så fotografera i RAW eller ställ vitbalansen manuellt i kameran.

Bilagor

• tuborg.jpg
    tuborg.jpg
    82.7 KB · Visningar: 2,445
Kalle: angående vitbalansen på din bild så tycker jag nog att den drar mot röd/gult. Jag tycker nog att vitbalansen bör ligga här någonstans. Det blir gärna lite merarbete med tungstenslampor, speciellt om de är lite olika typ av lampor. Nu vet jag inte hur många olika typer av lampor du använt.

mvh/Ove

Bilagor

• attachment.jpg
    attachment.jpg
    31.2 KB · Visningar: 2,426
jao du ahr helt rätt med vitbalansen, den är inte perfekt :) jag använde bara en lampa om jag minns rätt.. är över 1 år sedan ajg tog den där bilden.. oc hdet var mer för att testa min lilla "uppfinning", gick till kylen o hämtade en öl och plåtade...

nu är ju en ölburk gansak tråkigt motiv, men jag har använt den där ljusboxen fler gånger och det fungerar bra.. men man får vara noga med vitbalansenm, helt riktigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar