Annons

Nybörjar hjälp extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Richaud

Ny medlem
Hej!
Jag tänkte göra tjejen en tjänst och köpa en extern blixt så hon kunde fota sina egenhändigt gjorda smycken..

Köpte en Speedlite YN460 då jag kom över den billigt.. men nu inser jag att billigt inte kanske var bra..

hur fasen fungerar skiten.. jag trodde i min enfald att jag tryckte dit blixten och den fotade med automatik så som den inbyggda blixten gjorde men att jag fick ljuset på ett bättre sätt med dimskyddet på.. men nej du

Försöker ställa in nåt syncande man har inte en jäkla aning om vad jag håller på med.. katten lessnar ur som motiv av allt blixtrande och dottern har rymt till tvn...

Har en canon 350 d med dels original objektiv 18-55 sen har jag en 35-8 och 80-200

hjälp nån tack!?!?!

Hej!
Jag tänkte göra tjejen en tjänst och köpa en extern blixt så hon kunde fota sina egenhändigt gjorda smycken..

Köpte en Speedlite YN460 då jag kom över den billigt.. men nu inser jag att billigt inte kanske var bra..

hur fasen fungerar skiten.. jag trodde i min enfald att jag tryckte dit blixten och den fotade med automatik så som den inbyggda blixten gjorde men att jag fick ljuset på ett bättre sätt med dimskyddet på.. men nej du

Försöker ställa in nåt syncande man har inte en jäkla aning om vad jag håller på med.. katten lessnar ur som motiv av allt blixtrande och dottern har rymt till tvn...

Har en canon 350 d med dels original objektiv 18-55 sen har jag en 35-8 och 80-200

hjälp nån tack!?!?!

Hmmmmm edit här.. jag drog ratten till m och ställde in slutar tid på 1/200 .. är det det som mens med att synca med 200?

yn-460 har inte TTL, du måste alltså ställa in både kamera och blixt manuellt, svårare än så är det ej.

Jag jobbar som skolfotograf och när jag är ute på skolor/förskolor och fotar så använder jag ofta en speedligt men använder aldrig TTL utan ställer in styrkan manuellt och exponeringen på kameran manuellt, TTL'n är inte pålitlig nog även på Canons värsting 580.

Så mitt tips är; lär dig vrida och trycka på dina reglage

Det är faktiskt ett rätt trevligt komplement till den inbyggda blixten, och kruxet är väl närmast att den kan ge bäst resultat om du inte "trycker dit den", utan håller den på armlängs avstånd eller placerar den längre bort åt sidan och låter den slavtända med den inbyggda blixten.

Men du måste ställa manuellt, och den är tillräckligt kraftig för att till exempel rikta in i en vägg om du inte vill ha det hårda direktljuset, utan mjukare ljus. Om du har ett vitt paraply kan lyckan vara nära fullständig.

I blixtens bruksanvisning lär du hitta hur bländaren ska ställas vid olika avstånd mellan blixt och motiv, men om du reflekterar eller diffuserar blixten kan det enklaste vara att prova sig fram.

Kameran synkar med blixt på tider som är längre eller lika med 1/200, så långt är det rätt.

Ledtalet på blixten är 33, och det dividerar man med avståndet mellan blixt och motiv för att få bländaren, när blixten används för direkt ljus. Alltså bländare 16 vid ISO 100 när blixten är 2m från motivet. Om man riktar blixten mot en vägg dämpas den åtminstone tre steg, så med reflekterad blixt kan du prova att använda ISO 200 och bländare 8. Öka bländaren (mindre tal) om bilden blir mörk, minska den om bilden blir för ljus.

Sedan kan du prova att minska styrkan på den inbyggda blixten för att få den att inverka mindre och bara ge upplättningsljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar