Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjar fråga:skärpedjup/bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

Jojje62

Medlem
Hej min första fråga på forumet så snälla såga mig inte vid fotknölarna:;-)

Har en Nikon 18-200 vr 3,5-5,6
Var ute och fotade på novemberkåsan, märkte att i P läget så ville ISO lägga sig på max 1600 eller 3200 beroende vad jag ställt som max värde.

Så min fråga är om jag skulle t.ex skaffa en 17-50 2,8f som givetvis är ljusstarkare, får jag då inte problem med att skärpe djupet blir väldigt kort?
Jag vill ju gärna att det blir skärpa på mer än själva åkaren.

Ett tips är att bara använda automatiken (P-läget) när den jobbar för en. Om du är rädd för att automatiken ska öppna gluggen för mycket (kortare skärpedjup än önskat) så kör bländarförval/tidsautomatik istället.
Sen är det förståss en smaksak, men jag skulle tvärtemot dig i de flesta fall bara vilja ha skärpa på själva åkaren. Det isolerar ju motivet från ovidkommande bakgrund. Men det kan man ju tycka olika om.

Vid sånt motorcykelåkande är bakgrunden nog inte så ovidkommande. Det är ju de osannolika lerhålen som gör åkandet till vad det är.

Hej min första fråga på forumet så snälla såga mig inte vid fotknölarna:;-)

Har en Nikon 18-200 vr 3,5-5,6
Var ute och fotade på novemberkåsan, märkte att i P läget så ville ISO lägga sig på max 1600 eller 3200 beroende vad jag ställt som max värde.

Så min fråga är om jag skulle t.ex skaffa en 17-50 2,8f som givetvis är ljusstarkare, får jag då inte problem med att skärpe djupet blir väldigt kort?
Jag vill ju gärna att det blir skärpa på mer än själva åkaren.

Om du kör på 2.8 - ja (problem eller inte är en smaksak). Du kan ju alltid köra ett 17-50 2.8 på samma bländare som ditt 18-200 om du vill ha mer skärpedjup. Det fina är att kunna köra 2.8 när det kniper.

Tackar för svaren.
Det var en bra länk, den ger ju en bra inblick hur skärpe djupet rör sig.
Det blir nog att handla en Sigma eller Tamron 17-50 2,8f då har man fler val som Johan skriver.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar