Annons

Nyare G-optiken bakfokuserar ofta?

Produkter
(logga in för att koppla)

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Jag måste bara få skriva detta som kanske inte är till gagn för någon...men jag blev lite glad på ett konstigt sätt..i det som egentligen är negativt.

Min 200-400/4 har missat fokus rätt mycket i AF-C. Så jag skickade den till Lasses.
Och nu kom domen...Optiken Bakfokuserar ca 2cm.
Och de hade en känsla av att det blivit mer sådant i nyare optiken.

Kanske något som Nikon tycker är bra? vill ha?

Hur kan jag ha missat det? Jag har ju enligt mina nya glasögon klockren fokus på många bilder.
Några sjukt skarpa...( dock inte så många flygbilder)...men de vanliga.

Nu kommer man väl skära sig på skärpan... tror ju knappt det kan bli bättre än det som var...

Ps: Var Fotos testoptik justerad ? =)

Liten obehandlad bild exempel. 5x5 cm utsnitt av den jag har i orginal här..

Kanske alla tjänar på att lämna sin nya G optik för justering..

Bilagor

• gg.jpg
    gg.jpg
    62.6 KB · Visningar: 558
Buhu, denna glugg ger ett tydligt ha-begär, dock inte hålet i plånboken.

// Johan

Kanske kan tillägga att denna bild är tagen INNAN justering..
Och att iaf en 200/2 ägare har upplevt bakfokus.

Synd tycker jag att ingen annan med G- optik har nåt kul att säga...=)

Har idag fått tillbaka optiken från V.

Af missar fortfarande sjukt kontrastrika motiv med konvertern på. Så det blir nog till att fortsätta diskutera med V.

Vete fn vad jag ska tycka om det. Samtidigt verkar det träffa bättre när det väl träffar... ibland.

?
Får nog leta reda på någon Canon utr och prova om det blir bättre..måste ju iaf veta om det är så innan man byter ut nåt..

Bildexempel..jag tycker iaf inte den ska missa här..Fågel ligger bara still med usträckta vingar och torkar sig..

Bilagor

• dsc_8394.jpg
    dsc_8394.jpg
    59.6 KB · Visningar: 337
En närbild._ Kan det vara så att kontrasten blev för låg med 1,7x på? F6,7 ? Det är enda ursäkten jag kommer på.

Bilagor

• 8394.jpg
    8394.jpg
    58.7 KB · Visningar: 342
vad kostar det att skicka iväg sin G optik och få den justerad? ja har nämligen blivit grinigare och grinigare på kit objektivet till min D50, alltså ett 18-55mm ED G.. för G innebär väll att det inte finns någon bländar-ring på objektivet om ja har fattat det rätt?

är det lönt fr ett så pass "billigt" objektiv?

Jag har ju garanti....så jag betalde bara 13kilo värdefrakt. 375kr...som jag nog ska skicka till nikon för den ska de få bet ?? hoppas jag.

Jag tror ju att det handlar om 5-800kr totalt.
D50 är väl rätt ny ? har du garanti är det gratis. =)

Men bäst är att ringa Lasses och tala med dem lite grann..de är ju snabba åxå,,

Euroshots skrev:
Jag har ju garanti....så jag betalde bara 13kilo värdefrakt. 375kr...som jag nog ska skicka till nikon för den ska de få bet ?? hoppas jag.

Jag tror ju att det handlar om 5-800kr totalt.
D50 är väl rätt ny ? har du garanti är det gratis. =)

Men bäst är att ringa Lasses och tala med dem lite grann..de är ju snabba åxå,,

justerar dom kamera + glugg ??

eller bara gluggen?

kan ju va nåt i kameran också som strular antar jag??

Euroshots skrev:
En närbild._ Kan det vara så att kontrasten blev för låg med 1,7x på? F6,7 ? Det är enda ursäkten jag kommer på.

bilden är rätt liten, var ligger fokus i bilden?
Rörelseoskärpa?? slutartid?
vad händer om du kör med eller utan VR?

AF borde väl få lite mer problem med en 1,7 konverter, f6,7 är ju inte så mycket, och även VR kan väl bli segare. Har du nån 1,4 konverter att jämföra med?

Kör du VR på stativ också?

vad kör du för inställningar på AF?

du kanske borde köra lite testtavlor för att få etablera en "baseline" för grejerna så att säga,
men det kanske du har gjort redan?

Maxe skrev:
Nyfiken fråga:

Har du samma problem utan konvertern?

// Johan

Nej..bara optiken är riktigt snabb och farligt skarp. ..det är ju det som är grejen antar jag..åxå. (fattar inte vart de hitta de där 2cm bakfokus för det är inget som jag kunnat se egentligen. UTAN konverter.)
Har väl anat det med konvertern mmm

Jag behöver ett 800mm F4 med AFS i 300mm snabbhet =)

Goran skrev:
justerar dom kamera + glugg ??

eller bara gluggen?

kan ju va nåt i kameran också som strular antar jag??

Dom vill ha in allt för att kolla allt. Så det inte bara är något kommunikations fel.. I mitt fall var kameran Felfri. Optiken justerades.

Och de trodde lite på att Japan sätter dem så här???

Goran skrev:
bilden är rätt liten, var ligger fokus i bilden?
Rörelseoskärpa?? slutartid?
vad händer om du kör med eller utan VR?

AF borde väl få lite mer problem med en 1,7 konverter, f6,7 är ju inte så mycket, och även VR kan väl bli segare. Har du nån 1,4 konverter att jämföra med?

Kör du VR på stativ också?

vad kör du för inställningar på AF?

du kanske borde köra lite testtavlor för att få etablera en "baseline" för grejerna så att säga,
men det kanske du har gjort redan?

Just i bilden här ligger fokus 30-40cm bakom. Men jag har mittpunkten rätt på fågeln?
..........
Läste på lite igår och nu har iaf handhavandefelet avhjälpts. ehehehe. =)
Man tror man kan allt...=)

Finns en automatik grej i den AF inställningen jag hade på kameran som gjorde det mesta felet får man ju skämmas lite och säga. Bilderna igår blev snäppet bättre.

Men jag ska ändå kolla med lasses om de kunnat testa med 1,7x på. När ljus och TIDEN är tillräcklig blir det väldigt fina bilder även med den på..(överraskande före mig iaf, det har ju mest strulat då)

Jag kör ju så här..

3-600mm Utan konverter f4 skarpa bilder ner till 1/15s Gluggen är ju lika skarp f4 som f8(nästan).

800mm Med 1,4x (f5,6) gärna f6,3 och vid 100/s börjar det bli rätt klurigt med små rörelse...ser lite luddigt ur typ..iso 100-160

970mm Med 1,7x (f6,7) har nu märkt att det behövs f8 här för att hjälpa till lite...Bör inte vara under 320/s ..(200/s-här börjar det blir riktigt svårt även om allt är hårt åtskruvat och det går ju inte direkt på fågel)
iso 160-200.

VR "måste" vara på ..och det syns skillnad.
Har inga problem med den. Och den sitter i optiken så konverter ska inte påverka om jag fått rätt uppgifter.
AF blir ju lite seg med dom på men utan automatik lägen och många sensorer inkopplade blev den MER snabb än Seg.

------
Satt just å testade mycket igår. 5,5h väntan 45min foto.
Utan och med 1,4x ställer kameran fokus bättre än jag i 99%
Det var med 1,7x som jag ibland kan pilla till det lite och få en märkbar skillnad. och tyvärr är det avgörande.
----

Tack för visat intresse =)...ingen annan som råkat ut för liknande fippel ?

Ett 15-20% utsnitt..fågeln ligger på 10-12m

med 1,7x Orginal. 320/s F8 iso200

Känns som att jag letar problem nu egentligen...men här siktar jag ju på huvudet..ligger inte lite fokus bakom på skuldran??

Bilagor

• orginal1.jpg
    orginal1.jpg
    57.6 KB · Visningar: 81
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto