Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya windows (Longhorn) kommer stöda RAW

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag testade build 5048 häromveckan och största skillnaden syns med GUI:t Aero som är jäkligt snyggt. Transparens och lite 3d-känsla när man flyttar, minimerar och öppnar fönster. Dom lixom viks och fejdas fram på en gång.
Får väl se hur det utveckas. Inte så många nyheter sedan förra builden kom iaf.. sorgligt nog.
 
Ta inte det här som något påhopp, jag gjorde bara en observation:

Här på FS pratas det väldigt mycket teknik, fast man kunde tro att det borde pratas mest om bilder -det man tittar på.

Men nu, i den här tråden som behandlar funktionalitet hos ett operativsystem, pratas det mest om bilder -hur GUI:t ser ut.

Så det kan bli:)
 
Tomasz skrev:
Men nu, i den här tråden som behandlar funktionalitet hos ett operativsystem, pratas det mest om bilder -hur GUI:t ser ut.

Så det kan bli:)
Visst är det kul! Sedan tycker jag det är ganska viktigt att det ser snyggt ut. Jag kör XP i classic-läge, allt med svarta border, markeringar och så vidare. Det ser mycket enklare ut, och jag föredrar det framför xp´s standard, som väl är ok, men inte tillräckligt fränt för att kunna användas.

Varför, varför är start-knappen grön? Varför, varför....
 
Calle S skrev:
Visst är det kul! Sedan tycker jag det är ganska viktigt att det ser snyggt ut. Jag kör XP i classic-läge, allt med svarta border, markeringar och så vidare. Det ser mycket enklare ut, och jag föredrar det framför xp´s standard, som väl är ok, men inte tillräckligt fränt för att kunna användas.

Varför, varför är start-knappen grön? Varför, varför....

Screenshot önskas :)
 
Varför, varför är start-knappen grön? Varför, varför....

Det brukar vara grönt ljus för start, gå, kör, osv. Rött för stopp, stanna, kör ej, osv. Inget konstigt med det. För övrigt tycker jag XP-theme är smidigare och behagligare att sitta och jobba med än gamla tråk-gråa...
 
andewid skrev:
För övrigt tycker jag XP-theme är smidigare och behagligare att sitta och jobba med än gamla tråk-gråa...
Mja, vissa saker är snyggare, visst. Men jag tycker bakgrunderna i t.ex mappar är för vita, dessutom blir menyerna mysko i PS.
XP classic tycker jag är helt ok. Rakt på sak, inget lull-lull.
XP är det bästa os:et jag suttit vid; stabilt och bra. Men utseendemässigt ligger nog Apples osX före...Ska det vara finesser ska de vara snygga.


Men detta är ju väldans subjektivt:)
 
andewid skrev:
Varför, varför är start-knappen grön? Varför, varför....

Det brukar vara grönt ljus för start, gå, kör, osv. Rött för stopp, stanna, kör ej, osv. Inget konstigt med det. För övrigt tycker jag XP-theme är smidigare och behagligare att sitta och jobba med än gamla tråk-gråa...

Alla är vi olika själv föredrar jag det enkla stilrena utan så mycket färger. Giller således inte win XP i grundutförande. Använder själv OSX i "grafit" en lugnare färgsättning än orginalet, som redan det är sparsamt färgsatt.

Vad gäller start-knappen i grönt har du ju helt rätt, frågan är bara varför man hittar avsluta/stäng av under start-menyn. ;)
 
Tawi skrev:
Alla är vi olika själv föredrar jag det enkla stilrena utan så mycket färger. Giller således inte win XP i grundutförande. Använder själv OSX i "grafit" en lugnare färgsättning än orginalet, som redan det är sparsamt färgsatt.

Vad gäller start-knappen i grönt har du ju helt rätt, frågan är bara varför man hittar avsluta/stäng av under start-menyn. ;)
Visst, XP i grafit är något bättre. Men knappeländet är fortfarande grön! Å andra sidan döljer jag menyn automatiskt...
 
Alltså. XP är fullt konfigurerbart. Du kan välja bort den gröna knappen mot något annat om du vill. Alla fönsterdekorationer, färger, fonter, osv osv går att ändra till det du vill ha det, inklusive startknappen och aktivitetsfältet.

Tom "Dock" som OSX har i botten finns om du vill ha.
 
andewid skrev:
Alltså. XP är fullt konfigurerbart. Du kan välja bort den gröna knappen mot något annat om du vill. Alla fönsterdekorationer, färger, fonter, osv osv går att ändra till det du vill ha det, inklusive startknappen och aktivitetsfältet.

Tom "Dock" som OSX har i botten finns om du vill ha.
Var/hur är det fullt konfigurerbart?

Jag vet att det finns teman och sådant att ladda ned, men jag tycker det borde vara bra att slippa sådant. Går det? Ungefär som att man måste installera Tweak för att slippa pilarna på genvägarna...!
 
Ett nytt Windows vore trevligt men man börjar tröttna mer och mer. Nej, nästa dator blir en Mac. Man har tappat förtroendet för Microsoft när man ser hur trevligt Mac OS X är.
 
Jag brukar kalla WInXP's standardtheme för "Windows for teletubbies". Behöver jag nämna att jag kör i classic mode? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.