Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Tamron 70-300

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikro

Aktiv medlem
Har någon sett en test/recension av nya Tamron SP 70-300 F/4-5.6 Di VC USD? Eller ännu hellre testat en själv? Jag är visserligen Canonanvändare, men eftersom linsen kom för Nikon först bör väl de första testen gälla den. Och rimligen gäller omdömena även den kommande canonvarianten.

Tidningen Amateur Photographer gjorde nyligen ett jämförande test mellan Tamrons och Nikons 70-300. Båda fick 87 av 100 möjliga i betyg. Om det är till nån hjälp...

Tidningen Amateur Photographer gjorde nyligen ett jämförande test mellan Tamrons och Nikons 70-300. Båda fick 87 av 100 möjliga i betyg. Om det är till nån hjälp...

Försökte hitta testet på tidningens hemsida, dock utan framgång. Har du en länk, eller läste du den i tidningen. Sen är frågan om det är den nya linsen eller den gamla och billiga. Men tack för tipset.

Det skiljer 300 kr mellan Tamron VC och Nikons VR ! Finns tillfälle då man inte ska snåla med några hundralappar !

Det är det nya Tamronobjektivet som recenseras. Kan inte skicka nån länk, tyvärr. Är det nåt särskilt du var intresserad av, kan jag titta igen. Men jag orkar inte skriva av hela recensionen. Bra betyg fick den i vilket fall.

Det skiljer 300 kr mellan Tamron VC och Nikons VR ! Finns tillfälle då man inte ska snåla med några hundralappar !

Självklart är inte 300 spänn något tungt argument. Men om nu Tamrongluggen är bättre än i mitt fall Canons 70-300 4-5,6 IS (den ska t ex ha FTM, men också optiskt) då är det ju en helt annan historia. Därav min fråga.
Till Patrik: Hade inte väntat mig att du skulle skriva av en hel artikel. Men kan du tala om vilket nummer av tidningen den stod i?

Trodde inte att du förväntade det heller...

Hur som helst, recensionen finns i numret som kom ut 28:e augusti.

Tidningen Foto nr 10 som kom i brevlådan i dag testar objektivet. "Rekommenderas" enligt Foto. Pris ca 4700:-

Innan du slår till på Tamron titta på Canons 55-250 4-5,6 IS, testad i FOTO nr 4 2009. Mycket prisvärt skriver man. Enligt min åsikt har det ett intressantare omfång. De sista 50mm klarar man sig utan, det blir ändå ganska mjukt där på budgetzoomarna. Döremot kan man många gånger ha nytta av området 55-70. Jag tycker att man ibland kommer för nära på 70mm. Telezoomar som börjar vid 70mm är ofta avsedda för fullformatskameror. På APS-C-kameror passar en brännvidd som börjar vid 50-55 mycket bättre. Lägsta pris på nätet 2284.

Håller med Arne. Att ha tillgång till 55-70 mm kan ofta ge bilder som man inte kunnat ta med ett objektiv som startar på 70. I andra ändan, 250 eller 300 ger i princip möjlighet att ta "samma" bild så där är skillnaden inte lika stor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar