ANNONS
Annons

Nya studioblixtar - hjälp sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Hej!
Har letat i bland trådarna efter svar på min fråga och hittat en del info, men inte så specifik som jag skulle önska. Därav en ny tråd.

Jag skall tämligen omgående investera i studiobelysning. (Blixtar).
Tidigare har jag enbart använt 'B-ljus' (halogen) vid studiofoto.
Då jag har begränsad ekonomi (3-4000 Sek) känns det som om något av 'instegspaketen' är det som är aktuellt. (nytt eller begagnat).
Då jag förstått att välja blixtsystem är ungefär som att välja kamerasystem, dvs man 'är fast' vid det märke man väljer.
Jag vill ha ett paket eller liknande som håller hög kvalitet och som är enkelt att bygga ut i framtiden.
Jag har fastnat för två blixtaggregat, båda med rel.stora softboxar.
Vad tror ni om det? Tänker jag rätt?
Borde jag kanske satsa på en blixt med softbox och en med reflektor (paraply)?
Bör jag överhuvudtaget satsa på två blixtar? Är det kanske bättre att satsa mer pengar på ett aggregat med högre effekt & bättre kvalitet?

Jag behöver fullgod belysning för studioporträtt, mest ansikte & halvkroppsbilder, men även helkroppsbilder.
Vilken är den lägsta styrkan som 'fungerar'? 150Ws? 300Ws?

Vad bör jag skaffa för tillbehör, softboxar, reflektorer, paraply, beautydish, raster etc. Vilken storlek bör jag ha på softboxen/softboxarna?
Köpa nytt eller satsa på beg?

Har tittat en del på Elinchrome, är det något att rekomendera?

Det var en jäkla massa frågor... ;-)
Förenklat vill jag ha ett blixtsystem som fungerar bra redan 'från början' men som jag kan bygga ut efterhand.
Plåtar med en EOS 7D så trådlös styrning av blixtarna vore fint... (eller det kanske jag kan styra med min SpeedLite 430 EX mk II?)

Jag är väldigt tacksam för alla tips, erfarenheter & köpråd!!
Dessutom skulle jag uppskatta lite exempel på olika 'studiouppställningar' som är bra att använda som 'utgångsläge'.

Vänliga hälsningar
Johannes

Något kort svar men fler kommer säkert att fylla på.....

3 - 4000.- är något begränsad budget. Elinchromes instegspaket ligger något högre och då får du ett bra startpaket. (200Ws) Nackdelen med Elinchrome är att det är lite svårare att hitta "pirattillbehör" som passar. Jag har inte hittat paraply men andra ljusformare börjar dyka upp till rimliga priser.

Jag är väldigt nöjd med Elinchrome. Stabila och känns bra att hantera.

200Ws räcker fint ända till halvkropp. Helkropp fungerar men det hade varit fint med lite starkare blixtar.

Ljusformare:
Många tycker det är en smaksak. Paraplyer spiller i allmänhet mer ljus och är lämpliga för grupper. Olika former av softboxar använder många. Paraplyer är smidiga om du behöver plocka upp och ner prylarna. Ögonreflexen blir lite olika beroende på val av ljusformare - det är där smaken kan diskuteras.

Raster och snoot:
Jag använder de tillbehören till effektljus. (Hårljus, bakgrundssljus osv) Kan du vänta med.

Räcker pengarna så satsa på ett instegspaket med två blixtar och en större reflexskärm - gärna på ett eget stativ. Då kommer du väldigt långt.

Grunduppställning.
Huvudljus snett framifrån och något ovanför modellen. Reflexskärm på "andra sidan" för att lätta upp skuggorna. 2:a blixten som effektljus. Antingen som ett hårljus eller belysa bakgrunden.

Lycka Till!!!

Tack för tips & råd!
Jag skrev ett längre inlägg tidigare, men det verkar ha försvunnit ut i cyberrymden...
I vilket fall; Jag uttryckte mig väldigt otydligt i mitt första inlägg, ( och även då föll en del av meddelandet bort - iPhonebugg? ;)

Min budget för ett paket med två blixtaggregat plus tillbehör är Max 6000 kr. När jag skrev 3-4000 syftade jag på min maxbudget för ETT 'fullutrustat' blixtaggregat, men detta föll bort.

Jag har tittat på såväl ElinChrome som Visco och känner efter att ha läst på att Visco verkar leverera bra kvalitet till ett något lägre pris än EC. Så Visco's paket med 2x300Ws blixtar, stativ, softboxar etc. För ca 6000 är väldigt intressant!
Är det någon som har erfarenhet av dessa blixtar? Jag tycker det verkar finnas goda möjligheter att bygga ut systemet efterhand, men skulle uppskatta om någon kan bekräfta (eller kanske dementera...) detta!

Jag är medveten om att reklam inte är tillåten på FS, men då det är svårt att jämföra olika butikers priser på ex.studioblixtar via pricerunner/prisjakt o dyl. sajter skulle jag verkligen uppskatta tips om bra & 'billiga' återförsäljare!! Antingen här i tråden eller via mail.
(johannes punkt tallroth snabelA pixiaproduction punkt se)

Självklart är jag även väldigt intresserad av fler tips & åsikter kring trådens 'huvudfråga'! Även tips på era personliga favorituppställningar för porträtt är guld värda - det är alltid väldigt kul att testa olika ljusförhållanden!!

Vänliga Hälsningar
Johannes

Förresten, går det att styra Visco's blixtar (och/eller ElinChrome's)
direkt via den trådlösa blixtsändaren i EOS 7D?
Eller 'måste' man använda sig av ex. en SpeedLite-blixt med förblixt för att 'trigga' dessa blixtar?
Att styra dem trådlöst är ju extremt smidigt, och om det dessutom går att använda EOS 7D's möjligheter att gruppera även studioblixtar är ju detta en extremt bra möjlighet!
Jag antar att det som krävs är stöd för ETTL-II & IR-mottagare, eller?
Någon som har erfarenhet & koll?
Mvh
//Johannes

Förresten, går det att styra Visco's blixtar (och/eller ElinChrome's)
direkt via den trådlösa blixtsändaren i EOS 7D?
Eller 'måste' man använda sig av ex. en SpeedLite-blixt med förblixt för att 'trigga' dessa blixtar?
Att styra dem trådlöst är ju extremt smidigt, och om det dessutom går att använda EOS 7D's möjligheter att gruppera även studioblixtar är ju detta en extremt bra möjlighet!
Jag antar att det som krävs är stöd för ETTL-II & IR-mottagare, eller?
Någon som har erfarenhet & koll?
Mvh
//Johannes

Du kan inte styra studioblixtarna trådlöst. Trådlöst fungerar bara med små speedlights som är kompatibla med Canons E-TTL som t.ex. deras egna, Metz eller Sigma. Samma gäller gruppering.

Studioblixtarna har bara en simpel slavcell som triggar på vad som helst som blixtrar till, men de förstår ingenting av Canons kommunikation. Därför triggar de på förblixtarna som Canon använder för kommunikationen, och när du väl tar bilden har de redan blixtrat klart...

Om du kan stänga av förblixtarna på din 7D (ofta gör man det genom att ställa den på manuellt och minsta effekt) så kan du använda pop-up:en till att trigga slavcellerna, men om det inte går så är du hänvisad till synksladd eller någon typ av sändare som t.ex. Skyport, Pocket Wizard eller så.

Tack för infon!
Förblixt är ju lätt att stänga av, både på den inbyggda & på SpeedLiten.
Men jag misstänker att detta inte hjälper då synktiden är för lång - eller?
Vad kan man få för synktid då man använder SpeedLite'n för att trigga studioblixtarnas fotocell? Går det att komma ner på 'vettiga' synktider?

I studio behövs i regel inte så korta slutartider då blixtens brinntid begränsar ljuset, tidsmässigt, då den är väldigt kort, och fryser bilden ( om inte omgivningsljuset är för starkt ). Kortare synctider än 1/250 blir svårt med externa blixtar.

Tack för ditt svar som jag dock måste erkänna att jag inte förstår fullt ut...;)
Men det beror säkert på att min fråga var väldigt dåligt formulerad...
Jag gör ett nytt försök;
Om jag vill styra mina studioblixtar med hjälp av det SpeedLiteaggregat som jag har på min 7D kommer det då att fungera i det avseende att tiden som det tar för stodioblixtarnas fotocell att registrera impulsen, skicka signalen och avfyra blixten är så kort att jag kan utnyttja såväl studioblixtarnas som SpeedLitens ljus vid en exponering på säg 1/250?
Det är alltså ev. fördröjning i 'dataöverföring' o dyl. i de externa blixtarna som kanske inte ger optimal funktion? Eller?
Målet är ju naturligtvis att samtliga blixtar skall avfyras EXAKT samtidigt - och vid styrning via fotocell borde det kräva extremt hög signaljastighet i studioblixtarna. (För jag är inte orolig för att ljusets hastighet inte skulle räcka till...;)
Mvh
//Johannes

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar