Johannes Tallroth
Aktiv medlem
Hej!
Har letat i bland trådarna efter svar på min fråga och hittat en del info, men inte så specifik som jag skulle önska. Därav en ny tråd.
Jag skall tämligen omgående investera i studiobelysning. (Blixtar).
Tidigare har jag enbart använt 'B-ljus' (halogen) vid studiofoto.
Då jag har begränsad ekonomi (3-4000 Sek) känns det som om något av 'instegspaketen' är det som är aktuellt. (nytt eller begagnat).
Då jag förstått att välja blixtsystem är ungefär som att välja kamerasystem, dvs man 'är fast' vid det märke man väljer.
Jag vill ha ett paket eller liknande som håller hög kvalitet och som är enkelt att bygga ut i framtiden.
Jag har fastnat för två blixtaggregat, båda med rel.stora softboxar.
Vad tror ni om det? Tänker jag rätt?
Borde jag kanske satsa på en blixt med softbox och en med reflektor (paraply)?
Bör jag överhuvudtaget satsa på två blixtar? Är det kanske bättre att satsa mer pengar på ett aggregat med högre effekt & bättre kvalitet?
Jag behöver fullgod belysning för studioporträtt, mest ansikte & halvkroppsbilder, men även helkroppsbilder.
Vilken är den lägsta styrkan som 'fungerar'? 150Ws? 300Ws?
Vad bör jag skaffa för tillbehör, softboxar, reflektorer, paraply, beautydish, raster etc. Vilken storlek bör jag ha på softboxen/softboxarna?
Köpa nytt eller satsa på beg?
Har tittat en del på Elinchrome, är det något att rekomendera?
Det var en jäkla massa frågor... ;-)
Förenklat vill jag ha ett blixtsystem som fungerar bra redan 'från början' men som jag kan bygga ut efterhand.
Plåtar med en EOS 7D så trådlös styrning av blixtarna vore fint... (eller det kanske jag kan styra med min SpeedLite 430 EX mk II?)
Jag är väldigt tacksam för alla tips, erfarenheter & köpråd!!
Dessutom skulle jag uppskatta lite exempel på olika 'studiouppställningar' som är bra att använda som 'utgångsläge'.
Vänliga hälsningar
Johannes
Har letat i bland trådarna efter svar på min fråga och hittat en del info, men inte så specifik som jag skulle önska. Därav en ny tråd.
Jag skall tämligen omgående investera i studiobelysning. (Blixtar).
Tidigare har jag enbart använt 'B-ljus' (halogen) vid studiofoto.
Då jag har begränsad ekonomi (3-4000 Sek) känns det som om något av 'instegspaketen' är det som är aktuellt. (nytt eller begagnat).
Då jag förstått att välja blixtsystem är ungefär som att välja kamerasystem, dvs man 'är fast' vid det märke man väljer.
Jag vill ha ett paket eller liknande som håller hög kvalitet och som är enkelt att bygga ut i framtiden.
Jag har fastnat för två blixtaggregat, båda med rel.stora softboxar.
Vad tror ni om det? Tänker jag rätt?
Borde jag kanske satsa på en blixt med softbox och en med reflektor (paraply)?
Bör jag överhuvudtaget satsa på två blixtar? Är det kanske bättre att satsa mer pengar på ett aggregat med högre effekt & bättre kvalitet?
Jag behöver fullgod belysning för studioporträtt, mest ansikte & halvkroppsbilder, men även helkroppsbilder.
Vilken är den lägsta styrkan som 'fungerar'? 150Ws? 300Ws?
Vad bör jag skaffa för tillbehör, softboxar, reflektorer, paraply, beautydish, raster etc. Vilken storlek bör jag ha på softboxen/softboxarna?
Köpa nytt eller satsa på beg?
Har tittat en del på Elinchrome, är det något att rekomendera?
Det var en jäkla massa frågor... ;-)
Förenklat vill jag ha ett blixtsystem som fungerar bra redan 'från början' men som jag kan bygga ut efterhand.
Plåtar med en EOS 7D så trådlös styrning av blixtarna vore fint... (eller det kanske jag kan styra med min SpeedLite 430 EX mk II?)
Jag är väldigt tacksam för alla tips, erfarenheter & köpråd!!
Dessutom skulle jag uppskatta lite exempel på olika 'studiouppställningar' som är bra att använda som 'utgångsläge'.
Vänliga hälsningar
Johannes