Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya RawTherapee läser RW2,

Produkter
(logga in för att koppla)

Lumixen

Avslutat medlemskap
Nya RawTherapee läser RW2 filer, skriv bara in filändelsen "rw2" i "preferences" så funkar det. Hittills har bara Silkypix och Grahic Converter X kunnat hantera Panasonics råformat för Lumix DMC-LX3. Men nu finns alltså RawTherapee 2.4 (beta) som alternativ. Jag skall testköra i morgon. Betan släpptes i dag så jag har inte hunnit prova.

Jag har testat, funkar utmärkt, men...

När man laddar upp rw2-filer i RawTherapee och bilderna är fotade med brännvidd 5,1 mm (24 mm analogt) så har man, om det finns räta linjer i bilden, en starkt tunnformad förvrängning. Med Silypix, eller med den inbyggda Venus3 som finns i kameran, återställs förvrängningen, fast inte helt. Om man, som jag, föredrar att gå förbi Silkypix och använda RawTherapee, som är så mycket bättre, måste man kompensera med en inställning på ungefär -0,15 i Omvandla/Distortion.

Annars tycker jag RawTherapee blivit så mycket bättre, med bland annat batch-konvertering. Med den konstaterade förvrängningen på minus 0,15 är det bara att spara inställningen som en ny profil och därefter klistra in profilen på alla bilder som behöver det. Vips! Så är förvrängningen borta!

Man kan också konstatera att Adobe inte släppte någon rw2-profil till sin senaste version av råkonverteraren (5.1). Alltså är Ligtroom eller CS4 inte användbart för Lumix-filerna.

En anledning till att inte uppgradera Photoshop. Men jag använder det ändå sällan, eller nästan aldrig.

Om någon är intresserad av min blogg Synranden, så har jag exempel på rw2-filer som är behandlade i olka program som jämförelse. Kolla vet ja!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar