Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya objektiv med inbyggd AF-motor till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddan S

Aktiv medlem
Nu när Nikon D40 som saknar egen AF-motor funnits ett tag undrar man förstås om Tamron, Sigma, Tokina och andra fristående objektivleverantörer kommer att släppa nya modeller till Nikon med inbyggd AF-motor.

Dessa objektivmodeller har förstås redan inbyggd AF-motor sedan tidigare i versionerna för andra märken, tex Canon. Då borde det väl vara en smal sak att börja leverera även objektiven till Nikon med inbyggd AF-motor?

Någon som hört eller läst något om detta?

Eller tror ni att tillverkarna bara kommer att satsa på nya objektiv med ultraljudsmotor typ AF-S?
 
Jag tänkte faktiskt på detta alldeles nyss. Det måste ju vara en baggis att fimpa skruvmejseldrivningen på ett Nikonobjektiv och istället använda den motor som finns i objektivet. För nog sitter det en motor även i dessa får man anta? De väger ju lika mycket som varianterna för Canon menar jag.
Frågan är om det är lönsamt. Om Nikon kommer med ytterligare kameror som bara stödjer AF-S så blir det nog så, men nu vete fasen. Den typiske D40-köparen handlar nog inga fler objektiv än det som följer med kameran.
 
Jag själv är en toppen nöjd ägare av en D40.
Sigma har nu ett flertal objektiv med AF motor.
HSM heter dessa på Sigma språk.
Vilka som passar D40 ligger föredömligt angivna på hemsidan.
Skall själv införskaffa ett Sigma 50-150 2.8 APO HSM
Sigma har fattat att det är en fördel att det sitter AF motor i objektiven, då de får en mer anpassad AF styrning till eget tillverkat objektiv.
Tokina har ett par varianter, tror inte Tamron har några ute än.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.