Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya mobil - Android

Produkter
(logga in för att koppla)

PellePersson

Aktiv medlem
Hej,

Jag har tänkt att se om jag kan köpa en ny telefon under Black Friday/week/weekend...
Vill ha en telefon med bra kamerafunktion för att kunna ta spontana bilder på min son när jag inte har min Sony med mig.

Bra om man enkelt kan fotografera i raw.

Har tidigare alltid kört Samsung Galaxy S, och uppgraderat vartannat år. Så den enkla vägen hade ju varit att köpa en S22, alternativt vänta på S23 som ryktas komma i februari.
Men nu är jag sugen på något annat. Men vet inte om jag vågar kliva utanför Samsung-världen... ;-)

Någon som har något tips?

Jag vill fortsätta med Android, så Apple är inte intressant.
Vill helst köpa kontant, men ett abonnemang kan vara intressant om det är en extra bra deal.
Om den ska köpas kontant är runt 10 000 vad jag tänkt mig.

Har tittat lite på nya Google Pixel 7. Även kollat på Experia Pro-i, men inte sugen att lägga de pengarna. Så den är inte ett alternativ.

Alla alternativ tas emot

Se om du kan få tag på råfiler från de där kamerorna. Pixel 7 verkar slå ihop exponeringar även i "råformatet".

Apples ProRAW är även ett sådant format. Samsungs ExpertRAW ska vara det också, men det har jag inte testat. Är väl oftast en fördel så länge motiven inte rör sig så mycket.

Det är sant. Men jag tolkar dig som att Google Pixel 7 isf har ungefär samma sätt att framställa en raw-fil som de andra modellerna.

För 10000kr kan du köpa en begagnad proffskamera med bra objektiv och en smartphone utan bra kamera.

Tack för tipset. Men jag har redan en Sony A7r iii samt flertalet objektiv till den. Så någon "begagnad proffskamera" är jag inte intresserad av. Utan som jag skrev en telefon med bra kamera som jag alltid har tillgänglig.

OnePlus 10 pro är prisvärd, jag har modellen innan, 9 pro, och den imponerar (med bättre kamera app)

Riktig avtryckare
Plats för minneskort
Sony Alpha gränssnitt
RAW-filer i format DNG

Valde mellan Sony Xperia 1 IV och 1+ 10 Pro (är tvungen att ha Samsung på jobbet men kan inte med deras gränssnitt) men till slut var det ovanstående som fick mig att välja Sonyn. Och just nu fixar den din prisgräns på 10000:- om man köper kontant.

Hos Telia är Sonyn lite dyrare men man får ett par Sony WH-1000XM4 hörlurar på köpet.

Eller så Sony Xperia 5 IV som också ligger under 10000:- om jag minns rätt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar