Annons

Nya Macbook eller nya Macbook Pro? hjälp mig välja

Produkter
(logga in för att koppla)

bigsmooth

Aktiv medlem
Är mycket kluven när det kommer till frågan vilken Macbook jag skall köpa. Är inne på antingen topmodellen av Macbook (2,4ghz) eller minstingmodellen av Macbook Pro (2,4ghz). Vilken av modellerna jag än väljer skall 4 gig ram tryckas in direkt.

Jag kommer använde datorn till en hel del fotoarbete. Då främst i Cs3/Cs4 samt i lightroom/Aperture.
Film(då kopplad till Plasma), surfande och musik(traktor, Itunes) är övriga område jag kommer använda datorn till.

Skall även tilläggas att jag har en bra stor extern skärm som ofta kommer användas vid fotojobb.. Storleken (i detta fall) spelar ingen roll. tycker inte det är jobbigt att bära runt på en 15".

1) Vilken hade ni valt?
2) Kommer man märka stor skillnad i photoshop/lightroom mellan nya MB och nya MBP?
3) Märker man stor skillnad mellan 5400v/m hd och 7200? (den senare går bara att få till MBP)

Rent i pris kommer de skilja cirka 3500kr mellan MB och MBP i slutändan.

Tack på förhand
 
Svårt att se något skäl att betala 6000 kr extra för Pro -- och att betala 3000 kr extra för den snabbare Macbooken verkar också bortkastat, enligt min mening.

Skärmen på Pro är lite större och har lite bättre upplösning -- å andra sidan är hela datorn större och ett halvkilo tyngre. Det enda jag skulle sakna på Macbook är att det inte finns FW-kontakt (vilket det gör på Pro).
 
Ta pro, grafikkortet gör mycket i Aperture, och kommer att få större betydning i framtida program :) Gör ockå att du bättre kan driva externa skärmar :)
 
Jag har inte hunnit sätta mig in i de nya modellerna så mycket men skillnaden framstår som mindre mellan vanliga och Pro för de nya burkarna jämfört med tidigare generationer. Här är en länk som kan bidra med några vettiga synpukter, http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2008/10/14/which-new-macbook-is-right-for-you

Mina reflexioner är: Större skärm och firewire på Pro samt antagligen bättre grafik men är det värt de extra pengarna?
 
Jag har inte hunnit sätta mig in i de nya modellerna så mycket men skillnaden framstår som mindre mellan vanliga och Pro för de nya burkarna jämfört med tidigare generationer. Här är en länk som kan bidra med några vettiga synpukter, http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2008/10/14/which-new-macbook-is-right-for-you

Mina reflexioner är: Större skärm och firewire på Pro samt antagligen bättre grafik men är det värt de extra pengarna?

Pron har två grafikkort som du kan växla mellan för att t.ex spara batteri när du inte behöver den extra skärmaccelerationen. Sedan så tycker jag att avsaknaden av FW på Macbook är en dealbreaker. Jag klarar mig iallafall inte utan det.

/M
 
Jäkligt skumt att de har tagit bort firewire på MacBook:en måste jag säga och du har nog rätt att det kan vara en dealbreaker.

MacWorld har en test på webben idag, de har upptäckt att det sitter olika paneler i skärmarna och att den i Pron är lite vassare, kanske också kan vara värt att ta med i beräkning.
 
Jäkligt skumt att de har tagit bort firewire på MacBook:en måste jag säga och du har nog rätt att det kan vara en dealbreaker.

Modellerna hade blivit för lika varandra annars, det är min gissning.

Jag funderar på exakt samma sak som trådskaparen; om det ska bli en MB eller MBP? Som jag ser det spelar grafikkortet ingen större roll då man jobbar med stillbilder, eller har jag fel?

Storleken är viktig för mig. 15" känns aningen för klumpigt att springa runt med, tyvärr. Visar sig skillnaderna små mellan nämda modeller för stillbildsredigering kommer jag nog gå för MB.
 
Modellerna hade blivit för lika varandra annars, det är min gissning.

Jag funderar på exakt samma sak som trådskaparen; om det ska bli en MB eller MBP? Som jag ser det spelar grafikkortet ingen större roll då man jobbar med stillbilder, eller har jag fel?

Storleken är viktig för mig. 15" känns aningen för klumpigt att springa runt med, tyvärr. Visar sig skillnaderna små mellan nämda modeller för stillbildsredigering kommer jag nog gå för MB.

Vad jag förstår så kommer CS4 ha stöd för grafikkortsacceleration och då är det ju såklart bättre med ju snabbare grafikkort man har, även för stillbild. CS3 och tidigare gör det inte lika stor eller ingen skillnad på.

/M
 
Jag skulle köpa den gamla varianten av MBP istället. Varför då? Skärmen är bättre lämpad för fotoredigering eftersom den inte har en rökfärgad glasskiva framför skärmen. Det mesta ser iofs "trevligt" ut genom en sån skärm men typen är ganska ratad inom fotovärlden så alla som bryr sig kommer att notera dina "bleka" bilder efter att du har satt kontrast och färgmättnad mha. en ny MacBook Pro tex. Bör komma bra priser på den gamla varianten, både nya och bättre beggade. Kör du extern skärm så är det en anna femma kanske. Tycker det är synd med dessa "better than life" skärmar verkar ta överhand. Blir liksom "bild" inflation i hela världen.

mina 2 cent.
 
Någon som är mera insatt i hur Lightroom2 fungerar kanske kan svara på om t.ex. renderingen av fullstora previews går fortare med ett vassare grafikkort? Eller är det vanligt processorhantering? För om det är grafikkortsberoende så skulle det göra mitt liv snabbare med en ny MBP.

Sedan måste jag propagera emot köpandet av en äldre MBP. Iaf den med Nvidias 8600-krets, den falerar fort och måste repas. Iof har Apple erkännt problemet, men om du köper en beggad MBP så är risken att du hamnar utanför den förlängda garantin om nåt år.
Däremot så tycker jag den blanka skärmen är mindre viktig för seriös bildbearbetning. Eftersom man bör ändå använda en extern kalibrerbar skärm till sådant.

Kanske den blanka skärmen har en fördel när man är ute hos kund och visar upp portfolion osv. Nån som vet mer om det?

Avsaknaden av FW i MB är ett stort avbräck för sådana som använder datorn i yrkeslivet. T.ex. så kan man inte flytta filer större än 4GB till en USB-disk som är FAT32-formaterad. Det kan bli viktigt nu när fler och fler systemkameror innehar filmfunktion och därmed kommer att generera stora filmfiler m.m.
 
Jag kollade på nya MacBooken idag på Ontrack mässan och jag upplever att den skärmen är av samma dåliga kvalitet som McBooken av plast. Något måste ju motivera prisskillnaden och det kanske är en del i det hela.

Räkna med att det kommer komma rea-priser på den nu utgående modellen, PC-City, InWarehouse och MediaMarkt brukar vara de som får tillgång till de stora restlagren först. Sedan så har ju tex redan Macoteket sänkt sina priser på innevarande lager av äldre modeller. Chans att fynda med andra ord! Köper du en ny i butik på rea så gäller ju fortfarande samma garantier. Prestanda är ju inte jättemycket högre på de nya modellerna.
 
Jag kollade på nya MacBooken idag på Ontrack mässan och jag upplever att den skärmen är av samma dåliga kvalitet som McBooken av plast.
Nja, skärmen på nya Macbook (icke-Pro) är av en helt annan typ (led) än de gamla svarta/vita modellerna. Enligt de rapporter jag hört/läst är den också klart bättre -- fast inte i Pro-klass.

Det finns inga "restlager" av den gamla (vita) Macbook. Den igår fortfarande i Apples sortiment och finns att köpa på Applestore för 9500 kr. Förmodligen går den, som vanligt, att hitta lite billigare i andra butiker.
 
Nja, skärmen på nya Macbook (icke-Pro) är av en helt annan typ (led) än de gamla svarta/vita modellerna. Enligt de rapporter jag hört/läst är den också klart bättre -- fast inte i Pro-klass.

Det finns inga "restlager" av den gamla (vita) Macbook. Den igår fortfarande i Apples sortiment och finns att köpa på Applestore för 9500 kr. Förmodligen går den, som vanligt, att hitta lite billigare i andra butiker.

Jo jag vet att det är en ny typ av skärm, Nu har ju jag själv kollat på den "Live" och det är mina egna omdömen som jag förmedlar. Jag jämför med en MacBook, MacBook Pro och min gamla PowerBook. Och jag tycker även fast skärmen är av en ny typ så den är fortfarande sämre än på MBP, jag sträcker mig så långt som att den till och med är sämre än den icke LED skärm som jag har på min gamla MBP. Dvs ungefär samma som på den vita MacBooken

Angående restlager så pratade vi ju om restlager av MacBookPro, där finns det maskiner kvar.

/M
 
Jag skulle köpa den gamla varianten av MBP istället. Varför då? Skärmen är bättre lämpad för fotoredigering eftersom den inte har en rökfärgad glasskiva framför skärmen.

Jag kan bara hålla med. Jag väntade med att gå över till Mac pga att jag ville vänta till de nya MBP kom ut. Blank skärm? Vill jag spegla mig kan jag gå till badrummet!
Jag köpte iställer den gamla versionen med matt skärm och sparde över 5000kr (16500kr för 2.5 GHz). Ska du redigera bilder och inte sitta i ett svart rum så gå på den gamla modellen med matt skärm och nu är det ruggigt bra pris på dem =)

Läs på forum på nätet och kolla vad fotografer säger om de nya skärmarna. Jag har inte sett en enda positiv kommentar...
 
Helt klart intressant med den gamla modellen också. Men då jag handlar med studentkortet får jag först nästan 2000kr i rabatt på den nya modellen samt en ipod nano som jag lätt kan sälja för 1000kr minst. så drar man av 3000 så bli det inte mycket dyrare än de gamla. Som jag skrev innan kommer jag nästan uteslutande redigera och jobba med bilderna på en stor, fin och kalibrerad extern skärm. Kör även en hel del jobb på en Mac pro.
 
Avsaknaden av FW i MB är ett stort avbräck för sådana som använder datorn i yrkeslivet. T.ex. så kan man inte flytta filer större än 4GB till en USB-disk som är FAT32-formaterad.
FireWire har sina fördelar, men ingen av dem har med FAT32-formaterade diskar att göra.

Filstorleksbegränsningen på 4GB är alltså något som styrs av att disken är FAT32-formaterad, och beror inte på huruvida disken ansluts med USB eller inte. En HFS+-formaterad USB-disk kan användas på samma sätt som en internmonterad disk i en Mac (förutom att USB-disken troligen är långsammare på allt).
 
Sedan måste jag propagera emot köpandet av en äldre MBP. Iaf den med Nvidias 8600-krets, den falerar fort och måste repas. Iof har Apple erkännt problemet, men om du köper en beggad MBP så är risken att du hamnar utanför den förlängda garantin om nåt år.

Jag måste fråga, vadå? Jag har en MBP med GeForce 8600M GT-grafikkort.
Vad är det som går åt skogen?? Det är ju nästan så man blir orolig när man hör detta.. berätta vad det är du hört.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.