** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
ANNONS
Annons

Nya Mac Mini 2014 - en "försämring"?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Kollade lite snabbt specar samt vad som skrivits om nya Mac Mini och av allt att döma verkar den rent prestandamässigt vara en försämring? Jag har idag en Mini med i7, 16 GB RAM. Verkar inte finnas någon som helst anledning att skaffa nytt om det är ren prestandaökning man vill åt.

Undrar har Apple tänkt här? Visserligen noterar jag att man sänkt priset genom att banta modellen vilket kanske kan vara taktiskt ur ett säljperspektiv. Men det känns ju lite trist att inte erbjuda en vässad modell för de som vill? Modellen i sin smidiga form har onekligen sina fördelar. Framöver verkar det endast vara imac eller macpro för tyngre fotoarbete. Både större och dyrare...Trist.

Det går ju att konfigurera den med i7 och 16 GB

Vet inte vad du har för hårddisk på din modell men en nyare hårddisk kan ju också snabba upp datorn

kanske är inte mini något de satsar på?

Ja, men bara dual core. Förra generationen hade quad core på de högre modellerna, något som inte finns längre.

Intressant. Jag köpte en maxad quad core före jul. Väldigt nöjd.

Å andra sidan kör jag också en max 13 tum Macbook pro med dual core. Märker ingen skillnad vid bildbehandling. Men det kan säkert märkas skillnad vid konvertering av film.

Macworld (http://macworld.idg.se/) brukar göra prestandatester så att man kan se hur stor skillnad det blir mellan de olika processorerna.

Jag skulle gissa på två huvudsakliga anledningar: större vinstmarginal (quad core är dyrare, men årets mini kostar ungefär samma som förut), och att Mini inte ska vara en prestandamässig konkurrent till iMac.

"John Poole på Primate Labs påpekar att Apple förmodligen valt bort de fyrkärniga processorerna till förmån för en lägre prislapp. Hans rekommendation till personer som tänkt använda Mac Mini som server är att välja den äldre modellen i stället."

TS observation verkar stämma

Jag skulle gissa på två huvudsakliga anledningar: större vinstmarginal (quad core är dyrare, men årets mini kostar ungefär samma som förut), och att Mini inte ska vara en prestandamässig konkurrent till iMac.

Och så vill de kanske få mer liv i försäljningen av Mac Pro. Jag har noterat att många fotografer, inklusive undertecknad, kör Mac Mini och hårdvarukalibrerad skärm från Eizo eller Nec.

Och så vill de kanske få mer liv i försäljningen av Mac Pro. Jag har noterat att många fotografer, inklusive undertecknad, kör Mac Mini och hårdvarukalibrerad skärm från Eizo eller Nec.

Jag kör MacBook Pro och iMac idag, har funderat på MacMini som min Photoshopstationära med en EIZO skärm, men den gamla minin (har en som är kopplad till tv för filmer) var ju helt kass på att hantera stora PSD/TIFF filer i vettig hastighet.

Är den nya bättre på detta eller ska jag fortsätta med min iMac/MacBook... Mac Pro är ball men lite "over the top" för min budget

//Micke

En MacPro borde vara ett rejält kliv upp från en mobil-processor i alla fall. Fast en mobil i7-xxxxQM är kanske tillräckligt bra för att få vill slanta upp pengarna till en MacPro.

/Karl

Jag kör MacBook Pro och iMac idag, har funderat på MacMini som min Photoshopstationära med en EIZO skärm, men den gamla minin (har en som är kopplad till tv för filmer) var ju helt kass på att hantera stora PSD/TIFF filer i vettig hastighet.

Moderna Mac Mini tycker jag är utmärkt för en fotograf. Kolla om någon har kvar en quad core i lager. De ska vara i stort sett lika snabba som motsvarande Macbook pro. Jag känner inga behov av en Mac Pro.

Kolla hastigheter på Macworld.

Instämmer. Har en quadcore i7 med 16 GB och den tutar på riktigt riktigt bra. Och då kör jag fortfarande på den långsamma disken som medföljer. Har en SSD redo för uppgradering men har inte tagit mig tiden att peta in den just pga att den faktiskt funkar bra i sin nuvarande konfiguration.

Testade först i5 men den upplevde jag trots allt något seg så jag bytte.

Har en SSD redo för uppgradering men har inte tagit mig tiden att peta in den just pga att den faktiskt funkar bra i sin nuvarande konfiguration.

Jag kör med SSD. Det märks stor skillnad när man startar program eller när man ska rendera tumnaglar.

Det går också snabbare att tömma minneskorten. Jag tömde ett 32 GB kort till en extern SSD på mindre än 5 min.

Jag kör med SSD. Det märks stor skillnad när man startar program eller när man ska rendera tumnaglar.

Det går också snabbare att tömma minneskorten. Jag tömde ett 32 GB kort till en extern SSD på mindre än 5 min.

Det stämmer bra överens med mina erfarenheter från PC tiden när jag körde SSD. Får samla mod och tid och slänga in den. Det verkar lite pilligt...

...Jag har noterat att många fotografer, inklusive undertecknad, kör Mac Mini och hårdvarukalibrerad skärm från Eizo eller Nec.

Trevlig läsning, då känner jag mig vara i fint sällskap. Införskaffade för någon vecka sedan en ny mac mini (mellanstorleken och med 16GB), samt en (billig) Eizo skärm. Därtill Adobe CC med photoshop + lightroom. Så här långt fungerar det kanon.

Är det någon som vet var/om man fortfarande kan få tag på den gamla mac mini i7 quad-varianten? Har letat som en galning men den verkar vara slut överallt. Min gamla 27" Imac sjunger på sista versen och jag har ingen lust att köpa en Imac till eftersom jag vill köpa lös skärm denna gång. En ny bärbar är ej heller aktuell, så det känns som att Apple tvingar mig tillbaka till PC-världen igen eftersom den nya minin ej lockar...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar