Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nya kievkameran (och ryska linser)?

Produkter
(logga in för att koppla)

rommedahl

Medlem
kiev har gjort en ny version av den gammla kiev 88:an. någon som testat den och vet ifall den är mer kvalitativ?
om ni har några andra kommentarer om övriga saker som finns till salu på kievcamera.com så är jag intresserad av att höra dem med. de har ju saker som låter lockande när man läser specifikationerna och när man studerar prislappen men det kan ju då brista. har då linserna i åtanke.

tack på förhand för trevliga svar.

http://www.kievcamera.com/kiev88CM.shtml

Begriper nog inte det här med Kievkameror egentligen. Att köpa en ny sådan är obetydligt billigare än en begagnad bladare. Begagnad C-optik till bladaren är överkomligt. Ligger det något i att produkten är ny??
Hellre en begagnad Rolls än en ny Lada.....
Titta på priserna på begagnad bladare, C/M t.ex. innan du gör något som blir en besvikelse...
Lycka till
US

Sonnaren skrev:
Begriper nog inte det här med Kievkameror egentligen. Att köpa en ny sådan är obetydligt billigare än en begagnad bladare. Begagnad C-optik till bladaren är överkomligt. Ligger det något i att produkten är ny??
Man skall väl inte jämföra nytt mot begagnat? Även ukrainaapparater går att köpa begagnat. Men det är klart, skulle jag snubbla över en Hasselblad 500 med 80 och 250 mm, två magasin och prismasökare för 1100 kr som jag gav för min Kiev så skulle jag ju inte tacka nej ;)

Men i princip håller jag med dig, begagnade bladare går att få rätt billigt. Tyvärr verkar det dock inte gälla optiken, åtminstone om man vill ha något utöver normal och kort tele. Eller vet du hur man hittar en vidvinkel till Hasselblad utan att slänga ut en halv månadslön?

Eller vet du hur man hittar en vidvinkel till Hasselblad utan att slänga ut en halv månadslön?
Svår fråga,- jag menar: brutto eller netto?
Och hur stor är Din månadslön? När kan Du skicka pen.....nej, backa litet.
En Distagon C 50mm kostar mellan 5000:- till 6000:- beroende på skick. I regel är det sämre skicket inte värre än skrapmärken på den borstade aluminiumytan. Om Du måste ha en T* lägg till 1200:- - 1500:-. Bortkastade pengar i mina ögon men OK. En Sonnar 250 är billig. 4000:- - 5500:-. Skall Du a b s o l u t ha CF glugg blir det ju dyrare. Men tyvärr inte så mycket bättre att skillnaden går att se säkert i bildkvalitet. I plånboken syns den direkt. Begagnade bladare och tillbehör är inte så dyra som många tror. Bra optik till 35mm kameror är långt ifrån gratis, inte ens om den är begagnad. Tittar man på priset för en ny 300/2,8 till Canon eller Nikon är prislappen så stor att jag inte tror att Hasselblad har något så dyrt. 400 och 600 skall vi inte tala om.
Us

Håller med sonnaren.. proffsutrustning, varesig mf eller småbild, kostar pengar. Men visst, är man bara beredd att betala 1500:- för ett nytt objektiv.. så får man ju faktiskt precis vad man betalar för. Tolkning av det upplåter jag åt andra. Ang. CF-linserna så är jag nog lite för dem. Iaf när det gäller vidvinklarna.. CF är mycket bättre än de tidigare C och CT*.. dessutom är de _mycket_ trevligare att arbeta med, hehe.

skalmac skrev:
Dom är inte så snabba, det är först nu dom har kopierat hasselblads modell anno 1957 med c-slutare, innan har dom kört anno 1948 med ridå!
Var har du fått det ifrån? Det är fortfarande ridåslutare. Men den är i tyg nu istället för metall.

Jag har ingen egen erfarenhet, men min kollega köpte en Kiev 6x6 och det är något som han ångrar bittert. För det första så fick han ströljus på nästan alla exponeringar han tog, och för det andra så höll inte kameran speciellt länge. Servicen för denna kamera som han köpte ny med 2 st optik, var i det närmaste obefintlig bara krångel hela tiden. För att inte tala om allt krångel med frammatningen av film och ljussläkage i magasinen.Till slut så tröttnade han och sålde denna skrothög, han är i dag en mycket nöjd ägare av en äldre Hasselbladare. Just ja 250mm optiken som han köpte till sin Kiev gick i två delar när han var i Alaska och fotograferade, snacka om besvikelse.:mad:

Jag är väl inte direkt rätt person att säga det men men...
hittar man en väldigt billig kamera (som 1100 kr i Jims fall) så får man nog räkna med att finishen är dålig. Din kompis måste väl ha haft väldigt otur med sin kamera antar jag (måndagsex) för så dåligt kan väl de inte ens tillverka i Kievfabriken??

SinusLinus skrev:
Jag är väl inte direkt rätt person att säga det men men...
hittar man en väldigt billig kamera (som 1100 kr i Jims fall) så får man nog räkna med att finishen är dålig. Din kompis måste väl ha haft väldigt otur med sin kamera antar jag (måndagsex) för så dåligt kan väl de inte ens tillverka i Kievfabriken??

Jodu snacka om missflyt med en kamera.

SinusLinus skrev:
för så dåligt kan väl de inte ens tillverka i Kievfabriken??
Varför skulle de inte kunna det?
Först har de ett system där endast antalet producerade enheter räknas, kvalitet är ointressant. Se'n ett system där de endast sporadiskt får ut sin lön.
I USA tar de in Kievkameror, justerar, byter ut delar etc. etc. Sedan har du något som kostar som en begagnad bladare, är splitternytt och du får ett helt års garanti. Tänka sej, ett helt år!
Att de bara vågar!
Us

Minns en fotograf som i en recension liknade ljudet som hans kiev gjorde när man vevade fram filmen vid att krossa valnötter. Säger nog ett och annat ang. den mekaniska kvalitén. Själv skulle jag försöka glömma snålheten och spara lite till, för att få en beg. h-blad.. eller om man är ny inom mf, köpa en billig rollei eller liknande. Den vägen har iaf jag gått!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar