Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya iPod kan den spara NEF, RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

andersl

Aktiv medlem
Är det någon som testat nya iPod som bärbar lagring? Det finns ett tillbehör som heter iPod Camera Connector, med den ska man kunna koppla in en kamera och troligtvis även en kortläsare. Saxat från Apples hemsida: "The iPod camera connector works with digital cameras that support the following transfer protocols: Mass Storage, PTP, and Type 4 (sometimes referred to as "Normal").","Bilder: Synkroniserar och visar bilder i formaten JPEG, BMP, GIF, TIFF, PSD (endast Mac) och PNG ."
Hur är nu faller med RAW-filer? -Ok att den inte kommer att visa mina RAW-filer som bilder i displayen, men kan jag överhuvudtaget ladda ner dem från minneskortet? Sedan var det det här med överföringshastighet, kommer den ladda ner med så hög bandbredd som minneskortet/kameran/kortläsaren/iPodens hårddisk tillåter eller blir det lika segt dom med den gamla Belkintillsatsen till iPod-Photo, där det tog 30min att ladda ur ett 256MB-kort. Har varit i kontakt med Apple, men inte fått något tydligt svar.
 
Haha, ipod.se var rolig!
I testet av nya iPoden är det bild på postens paket (öppnat och oöppnat), och man får också veta att kartongen med iPoden väger ca 400gram...

Är Fotosidan verkligen lika nördig?
 

Bilagor

  • img_0466.jpg
    img_0466.jpg
    32.8 KB · Visningar: 336
Lika seg efter vad jag har hört. Det är inget bra alternativ för backup on the move tyvärr :( Osäker på om den klarar RAW-filer, förmodligen inte och det är knappast prioriterat.
 
reflux skrev:
Lika seg efter vad jag har hört. Det är inget bra alternativ för backup on the move tyvärr :( Osäker på om den klarar RAW-filer, förmodligen inte och det är knappast prioriterat.
Den klarar av att lagra RAW (jag har bara testat med NEF dock) men inte att visa dem.
 
-Ok! Suger som backup! Det blir m.a.o. till att köpa en dedikerad bärbar lagring, PD70X eller liknande, och en iPod Nano.

Men kanske en iPod oxå, bara därför att den är så j-a cool.

Tack för svaren!
 
ormestad skrev:
Haha, ipod.se var rolig!
I testet av nya iPoden är det bild på postens paket (öppnat och oöppnat), och man får också veta att kartongen med iPoden väger ca 400gram...

Är Fotosidan verkligen lika nördig?


Såna tester skulle jag gärna se här på FS också. Rolig och intressant läsning! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.