Annons

nya dator och nytt lightroom 5

Produkter
(logga in för att koppla)

johankarlson

Aktiv medlem
Hej.
har haft en gammal utgåva av lightroom och har nu uppdaterat till från pc till mac och nya lr 5.3,
rawfilerna har alltid varit på extern hårddisk och skall vara kvar på densamma, kan jag bara kopiera över lrcatfilerna och lägga de i nya lrcat mappen på nya datorn och sedan läsa in bilderna eller någon som har koll på hur bytet går smidigt?

testade att bara importera bilder från minneskortet som vanligt men det gick inte så bra, "bilderna kunde inte importeras eftersom de inte kunde läsas" nån som vet något? man ser ju små previews men går tydligen inte att läsa?

Importera från vilken kamera? Till vad? Är det till "PC" hårddisken? Är den i NTFS så kan inte OS X skriva till den.

Ja jag kanske var lite otydlig, försöker igen...
när jag på den nya macdatorn försöker importera bilder från eos 5dMarkII´s minneskort i lightroom 5.3 och lägga rawfilerna på en extern hd som jag alltid gjort på den gamla pc´n.
så kommer meddelandet "följande filer importerades inte då de inte kunde läsas"
men om jag gör samma sak och sparar rawfilerna på ett usbminne eller macens HD så funkar det. så det hela måste bero på den exterena hd antar jag för att läsa från den funkar fint.
givetvis har jag uppdaterat drivrutiner osv.

givetvis har jag uppdaterat drivrutiner osv.

Du behöver inte bry dig om drivrutiner på en Mac, förutom i mycket sällsynta fall.

Din externa disk är med största sannolikhet formaterad i NTFS-format som passar PC, men inte OS X.
Det går som Anders säger köra NTFS på en Mac om man fixar lite, men det är inte att rekommendera.

Bäst är att formatera om disken med skivverktyg i ett Macvänligt format. OBS! Tänk på att kopiera över innehållet till en annan plats först då formatering innebär att all data på disken försvinner.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto