Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya billiga Elinchrome

Produkter
(logga in för att koppla)

Sony5

Aktiv medlem
Hej
Jag har just läst att Elinchrome släppt nya "billiga" studioblixtar riktade till nybörjare.

Priset på D-lite 2 (200Ws) och D-lite 4 (400Ws) ska vara 2500 kr respektive 3300 kr ink. moms.

Ni som kan detta bättre än mig, vad säger ni?
Är det prisvärt eller finns det bättre alternativ?

http://www.aifo.se/elinchrom/dlite.htm

Två Elinchrom-blixtar med stativ och två paraplyer och väskor mm. för c:a 6900:-. det är 5000:- billigare än FX100. (100Ws)

Låter intressant.

Har själv testat FX400 (400Ws) och dom fungerade alldeles förträffligt. Lite i ljusstarkaste laget kanske, även på lägsta effekt, om man vill använda stora bländaröppningar för korta skärpedjup. Nu pratar jag om porträttfotografering.

Hur som helst, Elinchrom borde inte göra dig besviken.

PS. Jag jämförde paketen lite mer. I FX-paketet ingår en 60X60 softbox som inte finns med i det billigare alternativet.

Senast ändrad:
Jag bygger på med en fråga...

Vad behövs egentligen i antal watt? Om man tänker sig en "vanlig" porträttstudio så ligger bakgrunden fram kanske max 5 meter, om jag då ska fota studenter, brudpar och barn, hur många watt behöver jag egentligen? Som jag förstår det så är det jobbigare med för kraftiga blixtar än med typ ett Elinchrom D-lite 2 kit. Har jag rätt, eller cyklar jag?

Jag skulle nog säga att den bästa Elinchrome-blixten för en mindre studio är Elinchrome 250. Den är lagom stark när det gäller ljuset och mycket smidig att arbeta med. Jag har själv köpt en 400BX men den känns lite svårjobbad. Lite svårare att få mjukt fint ljus med men det är nog en vanesak.

Elinchrome är väl inte det dyraste märket men jag har valt att köpa blixten och stativ från Scandinavian Photo. Dock köpte jag en bouncer från www.kaffebrus.com för en bråkdel av summan som en bouncer från Elinchrome kostar. Någonstans finns det en gräns för vad det kan kosta när man inte livnär sig på foto. Och jag är mycket nöjd med den bouncer jag köpt.

M v h
Patric

Bouncern passar utmärkt men det är en universallösning på den. Man får dock fundera på vad saker och ting är värda. Den sitter fast bra. För de pengar jag sparade på att köpa en billigare bouncer kunde jag köpa bakgrundsstativ, och reflexskärm, också från kaffebrus.com.

Nu ska jag iväg och plåta en modell.
Ha det gott alla fotovänner och vila inte på avtryckaren!
Patric

Dom billigare Elinchromen saknar inbyggd fläkt och har ett plastigare utförande än dom dyrare modellerna. Det är trevligt när dom är tysta, fast man får tydligen tänka på hur länge dom står på för dom blir varma efter ett tag enl. AIFO.

Dom dyrare har kortare brinntid och mer stabilt ljus (varje blixt blir lika stark).

//Jan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar