Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nya 6D sämre än 5D MKI - enligt Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Jag såg att Canon nu har lagt in kommande 6D i sitt CPS-program.
För dom som inte vet har Canon ett medlemsskap i tre nivåer, Platinum, Guld och Silver som baseras på vilken utrustning man äger.
Grundmeningen är väl att ge proffsen lite bättre och framför allt snabbare service (men säkert också för att locka folk att köpa dyra objektiv och kameror).
Som Platinum-medlem garanterar dom tex snabbare reparationer av exempelvis kamera och man får en lånekamera under reparationstiden.

Iallafall har dom nu lagt in 6D, som hamnat i Silver-gruppen.
Kameror som Canon då anser bättre/modernare/mer proffsiga än vad 6D är:
5DMKI, 1DsII, 1DMKIII, 1DMKIIN som alla hamnar i Guld-gruppen.

5DMKII ligger fortfarande kvar i Platinumgruppen, tillsammans med 5DIII, 1DIV, 1DX och 1DsIII.

Så klantigt av mig att sälja min 5D MKI för en sämre och oproffsigare kamera i 6D.. :)

Vad är problemet/frågan?

D600 räknas inte bland de kameror som krävs för att bli medlem i Nikons NPU-program trtos att både D200, D300 och D700 gör det.

Det är inte ologiskt. När 5D mk1 kom ut så var den ju av den bättre sorten. T.o.m. bättre än 6D!!! Varför? Jo, för den fanns ju inte!
Menar du att att alla nyare kameror än 5D mk1 vars sensorer är bättre pga nyare teknik borde bli platinakunder?
Var vill du gränsen ska gå?

Det är inte ologiskt. När 5D mk1 kom ut så var den ju av den bättre sorten. T.o.m. bättre än 6D!!! Varför? Jo, för den fanns ju inte!
Menar du att att alla nyare kameror än 5D mk1 vars sensorer är bättre pga nyare teknik borde bli platinakunder?
Var vill du gränsen ska gå?
Vet inte direkt om jag VILL ha det på annat sätt och inget man kan påverka. Men nog är 1DMKII och 1DMKIIN så pass lika att dom borde hamna i samma grupp, men alla har sina åsikter och det är garanterat ingen slump hur Canon tänker.

Tror det mer handlar om personen som äger kameran än själva kameran i sig. Canon har nog en målgrupp för varje kamera de tar fram. Om jag är proffsfotograf och köpte en 5D Mark I när den kom så är jag nog fortfarande en proffsfotograf idag och förtjänar samma service.

Jag försökte precis registrera mig med 1x 5D2, 1x5D3, EF24/1.4II, EF70-200/4IS, EF40STM och det står att jag inte är godkänd som medlem.

Måste man ha 1D-hus?

EDIT: Slängde in 50/2.5 Macro så löste det sig! Guld! yeay!

Jag försökte precis registrera mig med 1x 5D2, 1x5D3, EF24/1.4II, EF70-200/4IS, EF40STM och det står att jag inte är godkänd som medlem.

Måste man ha 1D-hus?

EDIT: Slängde in 50/2.5 Macro så löste det sig! Guld! yeay!

Är det värt 100$ ?
Funderade själv på att registrera mig men tvekar lite om jag kommer utnyttja det såpass att det är värt stålarna? :)

Är det värt 100$ ?
Funderade själv på att registrera mig men tvekar lite om jag kommer utnyttja det såpass att det är värt stålarna? :)

Det är ju gratis. Från CPS FAQ:

What does it cost to join CPS?
"Nothing, its free. Canon Professional Services will continue to be a free service to European customers. "

Yes, my bad! :)

Edit: Kan ju iofs tycka det är lite märkligt att såväl villkor för att få registrera sig som innehåll och avgifter skiljer sig mellan USA/Europa?

Tror man i avgiften i USA också får lite tillbehör så som CPS-kamerarem, objektivlock mm. Tror inte man får annat än medlemstidningen (reklamtidningen..) i sverige.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar