Annons

Nya 18-55 III vs 18-55 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Luzen

Aktiv medlem
Hej!
Min dotter skall köpa en nya kamera och hon hade först bestämt sig för en EOS 1000D med kit-obj 18-55 IS.
Nu håller den på att försvinna och det lutar åt 1100D med det nya 18-55 III (utan IS).
Hur står sig detta kit-objektiv jämfört med det senaste IS som faktiskt var rätt bra åtminstone lite nedbländat.
Hittar inga tester på webben.
tacksam för snabb hjälp!
Mvh
Luzen

Kanske detta kan hjälpa dig:

http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_..._18-55_USM_I.2FII_.2F_EF-S_18-55_I.2FII.2FIII

Den gamla 18-55 (utan IS) har allmänt dåligt omdöme, men ändå finns fotografer som tagit ruggigt fina bilder med det (sök tex på Rarindra Prakarsa och tappa hakan). Ver II med IS har däremot allmänt hyllad fin skärpa för högpixlade cropkameror, speciellt 18-ca 35, sen blev det något sämre. Utan att veta kan man anta att ver III är ett lyft från I och sannolikt - med rätt person bakom kameran - så går det att ta utmärkta bilder med det.

Hej!
Min dotter skall köpa en nya kamera och hon hade först bestämt sig för en EOS 1000D med kit-obj 18-55 IS.
Nu håller den på att försvinna och det lutar åt 1100D med det nya 18-55 III (utan IS).
Hur står sig detta kit-objektiv jämfört med det senaste IS som faktiskt var rätt bra åtminstone lite nedbländat.
Hittar inga tester på webben.
tacksam för snabb hjälp!
Mvh
Luzen

Får jag bara fråga om ni har canonobjektiv sen tidigare? Eller om hon just vill ha eos1000 av någon speciell anledning, för om hon ska köpa en kamera och hon varken är nikon eller canon användare sen tidigare eller av något annat märke? Om inte så tycker jag att hon ska titta på en nikon d5000 istället som är en klart bättre kamera än eos1000d och även bättre än 1100d! En kompis som nyligen köpte en eos 1100d är inte direkt nöjd med sin kamera då han har fått se bilder med d5000 med 18-55vr.

Tittade i din kameraväska nu och såg att du hade en massa canonobjektiv, då kan det så klart vara smartare att köpa en canonmodell istället =)

Det är inga optiska skillnader mellan versionerna av kit-objektiven, bara kosmetiska förändringar för att passa gällande design. Så version III utan IS är förmodligen inte ett dugg bättre än version I, så helt klart skall du välja IS versionen om du kan (den har mycket bättre rykte).

Men tänk också på att objektivet är nästan gratis i paketet, och begagnade 18-55 IS går att hitta för c:a 800 kr. Så det kan löna sig att välja paketet och uppgradera objektivet i efterhand, eller så väljer ni ett annat bättre objektiv på en gång.

När det gäller debatten Canon vs. Nikon skulle jag rekommendera att ni försöker klämma på kamerorna i någon butik, det viktigaste är att kameran känns bra i händerna inte märket (skillnaderna i prestanda är i dagsläget mycket små).

Det är inga optiska skillnader mellan versionerna av kit-objektiven, bara kosmetiska förändringar för att passa gällande design. Så version III utan IS är förmodligen inte ett dugg bättre än version I, så helt klart skall du välja IS versionen om du kan (den har mycket bättre rykte).

Men tänk också på att objektivet är nästan gratis i paketet, och begagnade 18-55 IS går att hitta för c:a 800 kr. Så det kan löna sig att välja paketet och uppgradera objektivet i efterhand, eller så väljer ni ett annat bättre objektiv på en gång.

När det gäller debatten Canon vs. Nikon skulle jag rekommendera att ni försöker klämma på kamerorna i någon butik, det viktigaste är att kameran känns bra i händerna inte märket (skillnaderna i prestanda är i dagsläget mycket små).

Kanske skall lägga till 500kr och få IS-versionen direkt då..

Ver III av 18-55 är betydligt bättre än I & II av icke-IS och ska vara i klass med IS-objektivet.

Sedan så skulle jag ändå köpa objektivet med IS då bildstabiliseringen gör bilderna skarpare vid verklig användning om det inte är dagsljus och utomhus.

Ver III av 18-55 är betydligt bättre än I & II av icke-IS och ska vara i klass med IS-objektivet.

Sedan så skulle jag ändå köpa objektivet med IS då bildstabiliseringen gör bilderna skarpare vid verklig användning om det inte är dagsljus och utomhus.

Vad grundar du det på? Alla versionerna skall ju vara lika optiskt vad jag förstått, bara designen som ändrats.

Nja, vad jag förstår har 18-55 III samma optiska design som 18-55 IS och 18-55 IS II. Dvs inte samma som de båda tidigare versionerna utan IS.

Men det krävs väl skilda optiska konstruktioner om det är IS eller inte. Är ju inte något man bara kan ta bort eller lägga till, låter väldigt konstigt om det skulle vara så här. Men intressant, var har du fått denna uppgift ifrån?

Men det krävs väl skilda optiska konstruktioner om det är IS eller inte.
Visst är det så, men hur stora förändringar som krävs vet jag inte. Vad jag förstår har alla de fem versionerna av 18-55 en konstruktion med 11 element i 9 grupper.

Bl a DPreview skriver: "Meanwhile, the non-stabilized EF-S 18-55mm F3.5-5.6 III receives the same optical design as seen in the IS versions."

Visst är det så, men hur stora förändringar som krävs vet jag inte. Vad jag förstår har alla de fem versionerna av 18-55 en konstruktion med 11 element i 9 grupper.

Bl a DPreview skriver: "Meanwhile, the non-stabilized EF-S 18-55mm F3.5-5.6 III receives the same optical design as seen in the IS versions."

Ok, tack, det här var lite spännande, ska googla lite och se om det finns beskrivet någonstans.

Intressant vet jag inte.... Det kan ju knappast skilja mer än en hudralapp eller tre mellan dem, och då är ju IS-verionerna att föredra för alla utom ett litet antal människor som aldrig tagit en bild utan att ha kameran på stativ.

Tittar man på den optiska konstruktionen ser det faktiskt ut som om de helt enkelt bara tagit bort accelerations-sensorerna och aktuatorerna till IS-gruppen. Den är säkert minst 50kr billigare att tillverka.

Tittar man på den optiska konstruktionen ser det faktiskt ut som om de helt enkelt bara tagit bort accelerations-sensorerna och aktuatorerna till IS-gruppen. Den är säkert minst 50kr billigare att tillverka.

Vilket slutgiltigt borde avgöra diskussionen huruvida bildstabilisering fördyrar objektiven eller inte...

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto