Annons

Ny wide-gamut monitor

Produkter
(logga in för att koppla)

anesthetist

Aktiv medlem
Har precis införskaffat en DELL U2410 som enligt tester är bra kalibrerad från fabriken, tänker dock finjustera senare med lånad utrustning.

Har installerat medföljande icc-profil som standar för skärmen.
Testar nu sRGB och RGB lägena. Förstår inte varför det blir så stor skillnad i Photoshop, har testat med en röd ros, filen har sRGB-profil inbakad. Varför blir det ljusare rött när jag växlar till RGB från sRGB? Det borde inte blir någon skillnad alls, eller ...?

Kollade lite i kontrollpanelen under Färghantering, fliken avancerat. (Kör Windows 7 64-bitar.)
Under enhetsprofil är sRGB IEC61966-2.1 vald. Kan det ha något med saken att göra? Jag utgår från att den icc-profil som följde med och som jag valt till skärmen är neutral för att kunna utnyttja alla presets som skärmen har.

Tacksam för tips vad det kan vara som felar!
 
Kan tillägga att jag upplever sRGB-läget som korrekt, grått är helt neutralt, utskrifter matchar mycket bra. Testbilder med gradienter etc. ser också bra ut.
 
Srgb

Om datorn tror att skärmen är inställd på sRGB (enligt skärmprofilen) och du egentligen har den på RGB så blir det knas. Du måste då naturligtvis ändra på skärmprofilen i Windows också.

Nu hade du ju skärmprofilen inställd på sRGB och skärmen på sRGB och då borde det se bra ut...
 
Jag tänker så här … att eftersom det medföljer en enda icc-profil med skärmen så borde den gå att använda med alla lägen som finns att välja på skärmen; sRGB, RGB etc, alltså inte utgöra någon begränsning.

Men om det ändå skulle vara så att profilen från Dell är sRGB, varför blir det då sån skillnad … Profilen bör väl ”strypa tillflödet” så att inget annat är sRGB visas på skärmen även om skärmen är inställd för att kunna visa aRGB eller …?

Den andra frågan är varför systemet har ett eget val av färgprofil (Kontrollpanelen-Färghantering-fliken avancerat) och vad denna profil egentligen styr.

Jag har också testat att använda en profil som tftcentral tillhandahåller (profilering för aRGB)
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/dell_u2410.htm

Har testat med skärmen i standard preset mode enligt anvisningarna men den fungerar inte bra, rött blir närmast orange. Bortse från denna anmärkning tills vidare, proffs som Stefan Ohlsson får gärna kommentera.
 
Jag tänker så här … att eftersom det medföljer en enda icc-profil med skärmen så borde den gå att använda med alla lägen som finns att välja på skärmen; sRGB, RGB etc, alltså inte utgöra någon begränsning.

Men om det ändå skulle vara så att profilen från Dell är sRGB, varför blir det då sån skillnad … Profilen bör väl ”strypa tillflödet” så att inget annat är sRGB visas på skärmen även om skärmen är inställd för att kunna visa aRGB eller …?

Den andra frågan är varför systemet har ett eget val av färgprofil (Kontrollpanelen-Färghantering-fliken avancerat) och vad denna profil egentligen styr.

Jag har också testat att använda en profil som tftcentral tillhandahåller (profilering för aRGB)
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/dell_u2410.htm
är
Har testat med skärmen i standard preset mode enligt anvisningarna men den fungerar inte bra, rött blir närmast orange. Bortse från denna anmärkning tills vidare, proffs som Stefan Ohlsson får gärna kommentera.

Tror du missuppfattar vad en profil är. Det är alltså en beskrivning som gör det möjligt för program som Photoshop att förstå vilken prestanda som din skärm har. Om du då stryper prestanda ner till sRGB och använder den profil som Dell har gjort för detta läge så bör du alltså se bra färger, vilket du också gör.

Men om du då använder skärmens hela färgomfång, så stämmer alltså inte profilen överens med skärmens prestanda. Att sedan Dell har valt att göra en profil bara för sRGB-läget kan man ju förvånas över. Nej, det är nog så att om du ska utnyttja din skärms kapacitet behöver du en kalibrator som bygger en profil som beskriver din skärms prestanda på ett korrekt sätt.
 
Tack för svar!

Vad jag förstår är det inte självklart hurt stort omfång en kalibrator klarar av ...
Kan jag lita på en Spyder 3 pro om jag vill utnyttja skärmens kapacitet att visa hela Adobe RGB?
 
Tack för svar!

Vad jag förstår är det inte självklart hurt stort omfång en kalibrator klarar av ...
Kan jag lita på en Spyder 3 pro om jag vill utnyttja skärmens kapacitet att visa hela Adobe RGB?

Spyder 3 skall klara av AdobeRGB fullt ut (Men det är ju fortfarande en budgetpryl jämfört med proffsutrustning). Huey-prylarna verkar dock inte klara AdobeRGB fullt ut, iallfall gjorde inte min det.
 
Spyder 3 skall klara av AdobeRGB fullt ut (Men det är ju fortfarande en budgetpryl jämfört med proffsutrustning). Huey-prylarna verkar dock inte klara AdobeRGB fullt ut, iallfall gjorde inte min det.

En sanning med modifikation. Mycket få colorimetrar klarar av detta omfång. För att kompensera för detta så finns det en konverteringstabell inbyggd i programmet, som kan översätta de värden som mätaren mäter upp till de faktiska värdena som skärmen visar. De som skriver programmen mäter ett antal mätare och gör en slags standardtabell som visar hur genomsnittet av mätare fungerar. För att du ska få bra resultat ska du alltså ha en mätare som fungerar som standardmätaren. Nu visar det sig när man testar flera att det är en rätt stor variation mellan olika mätare av samma märke.

Så ett exemplar av Spyder III kan ge dig en perfekt kalibrering på din skärm med stort omfång, en annan kan ge en dålig kalibrering.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.