Annons

Ny version av Digital Photo Professional

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Lundkvist

Aktiv medlem
Hej!
Canon har idag släppt en (gratis) uppdatering av Digital Photo Professional.
Nya versionen heter 1.6.1 och bland nyheterna finns bland annat stöd för D60 och 350D. I DPP ingår numer även ett klonverktyg och ett verktyg för omdöpning av RAW-filerna.

Jag saknar dock fortfarande ett smidigt sätt att föra över bilderna direkt från kameran till daterde mappar på hårddisken (som i ZoomBrowser EX).

Vad jag sett htills verkar programmet fungera bra.
Uppdateringen hittar man bla på http://software.canon-europe.com/
mvh Mattias
 
Hej

Prova downloader pro från www.breezesys.com.

Jag använder den för min 1D mk2 och det fungerar mycket bra.

Den stödjer även kortläsare och sk digital wallets. Där ser den om man har dubletter och tar enbart ner en kopia osv.

Roine
 
Mattias Lundkvist skrev:
I DPP ingår numer även ett klonverktyg
Intressant. Jag tar för givet att man inte behöver göra om samma kloning varje gång bilden ska framkallas - så alltså lagras det man gör med klonverktyget på något smart sätt i råfilen?

Finns denna funktion i något annat råfilsprogram än DPP? Om det fungerar bra borde väl andra följa efter.
 
Hej Anders!
Verktyget för klonstämpel är lite primitivt och svårt att förstå sig på.
När man redigerar gör man det i ett eget fönster där man kan välja mellan två zoomnivåer.

När du återvänder till huvudfönstret ser du inte längre de ändringar du just gjort. De ser du igen först när du framkallat bilden.

Däremot fungerar det som du sa att "lagningen" sparas till nästa framkallning.

I det skick verktyget är nu tror jag inte att det kommer att ersätta Photoshops variant för mig.
mvh Mattias
 
Mattias Lundkvist skrev:
Hej Anders!
Tack för svaret :)

När du återvänder till huvudfönstret ser du inte längre de ändringar du just gjort. De ser du igen först när du framkallat bilden.
Om nu funktionen tar för lång tid för programmet att utföras varje gång bilden ska visas så tycker jag man skulle kunna göra ett val att växla mellan visning / inte visning av kloningsmeket.

I det skick verktyget är nu tror jag inte att det kommer att ersätta Photoshops variant för mig.
Jo, om du använder kloningsverktyget för tjusigare retuschering av bilder - men här är väl tanken främst att få bort dammprickar. Något man verkligen inte vill göra mer än en gång per bild.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.