ANNONS
Annons

Ny utrustning till ev. sommarjobb

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Hej!

Jag har eventuellt fixat ett visstidsjobb som fotograf, i alla fall nu under sommarhalvåret, på en sportredaktion där det kommer handla mycket om fotboll osv så klart. Jag har under en tid velat ha lite bättre utrustning och har nu införskaffat mig en 40D.

Till detta hus hade jag tänkt mig 70-200 4 USM som jag känner ligger inom min budget och räcker för mina ändamål på fotbollsplanen.

Jag sitter inne på ett 50 1,8 också men är inte riktigt säker på att det räcker för mina närgångna ändåmål. Kanske blir det även aktuellt med inomhussporter till den säsongen och även allmänt fotograferande.

Så nu till min fråga. Om jag har en budget på ett par tusen, alltså helst max 2000, vad skall jag välja för objektiv om jag vill komplettera till mitt 70-200? Det skall ju helst ha stor max bländare, ha USM eller motsvarande och ha en fin optisk kvalité.

Kompromisser måste jag ju antagligen göra med tanke på budget men förslag tas gärna emot...

Tyvärr måste jag säga att sportfoto ofta blir lite av en materialsport i sig..

Ljusstarka, skarpa, snabba, billiga telezoomar är en bristvara, minst sagt.

Med en budget på 2000:- rekommenderar jag att kolla begagnat och fast optik med schysst ljusstyrka och skärpa. En stor bländare är praktiskt för att frysa rörelser, speciellt vid inomhussport.

Mvh.

Tyvärr måste jag säga att sportfoto ofta blir lite av en materialsport i sig..

Ljusstarka, skarpa, snabba, billiga telezoomar är en bristvara, minst sagt.

Med en budget på 2000:- rekommenderar jag att kolla begagnat och fast optik med schysst ljusstyrka och skärpa. En stor bländare är praktiskt för att frysa rörelser, speciellt vid inomhussport.

Mvh.

Jag har ju som ja skrev, ett 50 1,8 o även om de inte är snabbast så funkar de ju på en 40d. Jag känner mig ju dock något begränsad men de kanske är smartare att göra den gluggen till inomhussport och senn satsa på typ en 17-70 sigma till alldagligt bruk. Låter det som en idé.

Jobbet är som sagt förmodlgrn sommarbaserat och det blir nog mestadels mindre grejjer, alltså typ som att täcka upp de större sakerna. Mindre bilder, mindre reportage o intervjuer möjligtvis.

Jag har ju som ja skrev, ett 50 1,8 o även om de inte är snabbast så funkar de ju på en 40d. Jag känner mig ju dock något begränsad men de kanske är smartare att göra den gluggen till inomhussport och senn satsa på typ en 17-70 sigma till alldagligt bruk. Låter det som en idé.

Jobbet är som sagt förmodlgrn sommarbaserat och det blir nog mestadels mindre grejjer, alltså typ som att täcka upp de större sakerna. Mindre bilder, mindre reportage o intervjuer möjligtvis.

Ursäkta alla stavfel o felaktiga meningar men det blir aldrig riktigt som man tänkt sig på en telefon. :)

Vad gäller begagnat så har jag absolut inga problem med det utan det är nästan tvärtom, en förutsättning, för att jag skall kunna få ihop en hyfsad utrustning till en billig peng.

Fler alternativ o förslag är välkomna.

Ef 85 f/1.8 men det ligger väl lite utanför budget, men det är ett objketiv som jag har använt till vollyboll och till innebandy en hel del tidigare - just med 40D. 70-200 är perfekt på 40D utomhus. Är det fotboll så kanske en billig pirat 1,4 TC kan stå på önskelistan för att komma lite närmare och 70-200 f/4 med 40D fungerar riktigt bra med Tc också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar