Annons

Ny utrustning, ny väska, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Jag vill skydda min utrustning, samtidigt som det är lätta att plocka fram kamera med ett monterat objektiv.

Canon 7D
Canon 70-200
Canon 17-55
Canon 50


Visst finns det många varianter, men vad skall man börja kika på?

Än så länge är det kortare stadsvandringar och lite natur som får mig att ta med kameran. Men hur skall man få med sig utrustningen, och sedan snabbt kunna plocka fram den när den behövs??

Det finns en del lösningar som ser jäkligt bra ut, men de kostar ju skjortan (2500+)

Jag vill heslt inte hamna över 1000:-

Kom på en kul sak apropå det, min första fotokurs. Det var en kille som hela tiden hade all sin utrustning i en skokartong, som han alltid bar med sig.... Kamerahus, zoom, normal och blixt..
 
Kolla gärna in Tamrac Messenger 4 ( http://www.tamrac.com/5534.htm ) eller storebror 5 ( http://www.tamrac.com/5535.htm ) som jag tycker är smidig.

Jag har hus med "standardoptiken" i mitten, ett objektiv till till vänster om kameran och blixten till höger. Skulle utan problem få ned ett litet fast objektiv som en 50mm 1.8 ovanpå mitt andraobjektiv. Gott om plats för filter etc i sidofickan.
 
Jag har precis köpt en väska som inte ser ut som en kameraväska. Låter lite som det du är ute efter. Har inte testat den speciellt dvs den har inte kommit till praktisk användning mer än att min utrustning numera är samlad på ett ställe..

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10109529

Hur som haver det jag har stoppat ner hitintills är följande:

EOS 50D
Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro
Canon EF 70-200 f/4L IS USM
Canon Speedlite 580 EX II

Jag testade med monterat 70-200 innan jag köpte väskan och det funkar, tajt men det funkar utan motljusskydd (vilket man kan montera bakvänt för transport).

Skulle vilja recensera denna väska här på sidan men den finns inte under produkter. Hur/vem/vad bestämmer vilka produkter som finns att recensera/betygsätta?

Lite bättre bilder:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10109500

Crumplers hemsida med massor av väskor för olika ändamål:
www.crumpler.se

De har butiker i Stockholm men Scandinavian är billigare av någon outgrundlig anledning.
 
Senast ändrad:
Hur är en slingshot att bära på lite längre promenader? Om man är ute i typ 4-5timmar på stan?

Kan man byta håll, som en axelväska?
 
Hur är en slingshot att bära på lite längre promenader? Om man är ute i typ 4-5timmar på stan?

Kan man byta håll, som en axelväska?
Nej, det går inte att byta håll, men spänner man på sig dom ordentligt så är det ryggen som bär vikten istället för axeln, så man klarar sig bra.
 
Jag kan bara intyga att LowePro Slingshot 200AW är kanon. Den är inga problem att bära i flera timmar.

I min har jag:
7D med batterigrepp och 70-200/4 monterat
50D med 15-85 monterat
100 2,8L IS Macro
50/1,8II
Motljusskydd för 70-200 och 100/2,8
Laddare till båda kamerorna + nätsladdar
Datasladdar
Filter
Kameralock
Objektivlock
Mini-PC i regnskyddsfacket
Dessutom fick jag även plats med min nyss sålda 450D+18-55IS

Detta är en liten sling som rymmer otroligt mycket. Den har för övrigt två pennfack och nio CF-fack.

Det tog många timmar av ingenjörskonst att laborera rätt med alla mellanlägg, men till slut så fick jag en riktigt bra lösning som jag kan slänga upp en bild på om du vill. (hmmm, det får ju bli med mobilkameran då de andra ju ska ligga i väskan...) :)
 
Gillar, och har själv LowePro stealth reporter. Bekväm, snabb åtkomlighet, och inte minst möjlighet till höftbälte som avlastar kanon. Min bästa fotoinvestering någonsin. MVH
 
Jag kan bara intyga att LowePro Slingshot 200AW är kanon. Den är inga problem att bära i flera timmar.

I min har jag:
7D med batterigrepp och 70-200/4 monterat
50D med 15-85 monterat
100 2,8L IS Macro
50/1,8II
Motljusskydd för 70-200 och 100/2,8
Laddare till båda kamerorna + nätsladdar
Datasladdar
Filter
Kameralock
Objektivlock
Mini-PC i regnskyddsfacket
Dessutom fick jag även plats med min nyss sålda 450D+18-55IS

Detta är en liten sling som rymmer otroligt mycket. Den har för övrigt två pennfack och nio CF-fack.

Det tog många timmar av ingenjörskonst att laborera rätt med alla mellanlägg, men till slut så fick jag en riktigt bra lösning som jag kan slänga upp en bild på om du vill. (hmmm, det får ju bli med mobilkameran då de andra ju ska ligga i väskan...) :)

Lägg gärna upp lite bilder på det! Jag har en Slingshot 200 som jag inte är helt nöjd med, eftersom jag skulle vilja få in mer grejor i den. Att du får in ovanstående låter i mina öron helt otroligt!
 
Lägg gärna upp en bild Måns! :) Låter ju otroligt bra om man får plats med så mycket!

Anders, kanske har du en köpare om du vill byta väska... ;-)

Jag har en Crumpler rygga, som är "sådär". Det bästa med den är att den är diskret, men rymmer inte så mycket som jag vill. Det är lite svårt att få upp sakerna som ligger i innerdelen, för man måste ju plocka ut allt som ligger ovanpå. Sedan har jag en Lowepro AW180, riktigt bra, men rymmer inte riktigt mina prylar. Jag måste ju mer eller mindre lämna motljusskydden hemma. (till Canon 70-200 4L och 17-55 2.8)

Men AW180 är en rätt bra axelväska.
 
Senast ändrad:
Japp, ska jag göra. Jag är hemma om en timme. Går det förresten att lägga in en bild direkt i en tråd på FS, eller måste jag länka?

Så här är grejorna iaf fördelade:

I Toppfacket:

Motljusskydden
sladdar (snyggt ihopvirade inuti motljusskydden, så får man plats med en 33cl Cola oxå:)

I "lockfacket":
Filter
Penna
CF-kort
(rymmer dessutom oxå en 33cl Cola (alternativt ett konsumenthus, tex 450D)

I Huvudfacket, med väskan liggande med locket öppnat rakt från mig:
50D med 15-85 uppe till vänster
7D med batterigrepp och 70-200/4 i mitten
Båda kamerorna ligger på sidan så att man tar upp dem i handgreppet.
100/2,8L IS Macro och 50/1,8II till höger (plats för ännu en fast glugg ovanpå 50:an, tex 20, 28, 35 eller en 50 till.)
Ovanpå 70-200 objektivet passar de båda laddarna perfekt, vilande på ett mellanlägg.

Nu finns det plats över till ännu ett objektiv i samma storlek som 100 macrot, men då behövs ett mellanlägg för att inte skava mot blixtskon på 7:an.
 
Om det är ryggsäck du är ute efter så kan jag rekommendera Lowepro Flipside 400.

http://www.davidsmeaton.com/wp-content/uploads/2008/10/flipside400.jpg

Är verkligen kanonbra.

Har i min:
7D
70-200 4,0
Sigma 18-50 2,8
Blixt 430 EX
+ en massa kringutrustning som filter + linsduk mm men fortfarande plats över + att du kan sätta ett enbensstativ på utsidan.
När du har lastat in allt i väskan så har du mkt plats över i yttre facket för t,ex lättare jacka eller tröja + nåt att äta med sig. Mkt mångsidig väska som jag inte kommer sälja + bärremmarna är nåt många glömmer bort dessa är underbara + midjebälte så är det bara vrida runt väskan om du måste ta ur någon kamerautr. Visst vill du inte ha midjebältet så är det bara att trä runt åt andra hållet så den inte ligger i vägen.
 
Ryggsäck är helt värdelöst om man ser till aspekten att snabbt och smidigt kunna plocka fram kameran. En slingshot har nästan lika bra "bäregenskaper" som en ryggsäck, men med fördelen att det går snabbt och lätt att ta upp kameran.
 
Får se om det funkar. Jo visst:)
70-200 sticks sas in i ett "rör" där det får stöd. Där remmen till sjuan ligger ihorullad kan man istället ha ett objektiv. Plats för remmen finns till då höger om batterigreppet. Under remmen till 50:an finns 15-85 objektivet, monterat och klart.

Datorn har jag oftast inte i. Det krävs bra massage för att få in den i regnskyddsfacket och det underlättar nog om man sprättar ett par trådar, påverkar sannolikt inte hållbarheten ändå. Jag har INTE sprättat.
 

Bilagor

  • Cambag-I.jpg
    Cambag-I.jpg
    17.9 KB · Visningar: 214
  • Cambag-II.jpg
    Cambag-II.jpg
    16.4 KB · Visningar: 204
  • Cambag-III.jpg
    Cambag-III.jpg
    19 KB · Visningar: 209
Senast ändrad:
Jag har ryggan Lowepro Flipside 400AW som jag är supernöjd med. Får ner min D300 inkl batterigrepp, Nikons 70-200 2,8 monterat, Nikon 24-70 2,8, blixt SB-800, plus lite annat smått o gott som är bra att ha med. I ytterfacket kan man packa småsaker som fjärrutlösare etc. Bonus är att det på båda sidorna finns fäste där man kan häkta i Lowepro´s små objektivväskor.
Sök här på forumet så får du ännu mera åsikter om denna väska.
Jag är ca 175 och remmarna passar mig perfekt.
Jag är supernöjd.
kostar ca 1200:-
 
Får se om det funkar. Jo visst:)
70-200 sticks sas in i ett "rör" där det får stöd. Där remmen till sjuan ligger ihorullad kan man istället ha ett objektiv. Plats för remmen finns till då höger om batterigreppet. Under remmen till 50:an finns 15-85 objektivet, monterat och klart.

Datorn har jag oftast inte i. Det krävs bra massage för att få in den i regnskyddsfacket och det underlättar nog om man sprättar ett par trådar, påverkar sannolikt inte hållbarheten ändå. Jag har INTE sprättat.

Haha! När jag såg dina bilder insåg jag att det inte alls är en 200 jag har utan en 100 :-D
Då förstår jag bättre hur du får i så mycket :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.