Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny teknik=Bättre bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rad

Aktiv medlem
Då jag funderar på om man skall köpa en ny kamera eller en modell äldre t.ex FM2 eller kanske en F3 har jag följande fråga. Givet samma fotograf, motiv, film och likvärdiga objektiv; blir kvalitén på bilden den samma? Blir bilderna lika skarpa? Har den nya tekniken tillfört något för bidkvalitén eller är det bara (bara och bara...) ergonomi, användarvänlighet och "rädda dåliga fotografer"? Hoppas det inte är en för dum fråga...

Nja..de nya kamerorna kan kanske klara av vissa situationer bättre iom. bättre ljusmätare. (om man nu bortser från Nikons värstingmätare på F-kamerorna). Men det är ju, som påpekats många gånger här, objektivet som gör bilden inte huset. Det används ju bara i princip att förvara filmen i. Men en beg. F3 är inte fy skam, den är ju bättre än vissa moderna. Själv har jag en EOS 100 från 1991 som tar bra bilder (resultatet beror ju mest på fotografen). Det hade inte hjälpt mig med mina misslyckade bilder om jag så hade haft en EOS 1v för 21000:- :rolleyes:

Både FM2an och F3an är ruskit trevliga kameror. Att dina bilder skulle bli bättre med nyare kameror undrar jag. Möjligen som tidigare nämts kanske exponering (ljus) mätarna har blivigt exaktare men bild skärpan syns det nog ingen skillnad på.
Exponeringen skall nog inte heller spela så stor roll särskilt inte om du använder dig av negativ/sv film som är ganska toleranta mot fel exponeringar.

Ett Litet EX.
I går hjälpte jag en vän och kopiera lite SV bilder tagna med en 20+ år gammal kamera. Av två rullar var alla bilder utom en rätt exponerade och nästan alla var lika skarpa som mina bilder tagna med en F5a och bra gluggar.

En liten tanke ställare..

Det här låter ju bra! Det blir nog så att jag kommer att botanisera bland begagnat utbudet!

Köp en FM2:a, men försök byta ut sökarskivan mot en ljusstarkare variant. Där har du en fördel med nya kameror, sökarbilden är bättre.

Som jag skrivit i ett annat inlägg, jag får inte fler skarpare bilder med min autofokusNikon men jag kan koncentrerar mig mer på ansiktsuttryck vilket ger fler bra modevisningsbilder.

Förresten, om den nya tekniken ”räddar dåliga fotografer” så har den ju tillfört någonting!

Vad får kameran kosta? Priserna varierar kraftigt beroende på skicket. Du kan, om du har tur, hitta en fin FM2:a och ett normalobjektiv för några tusen. En mycket trevlig kamera. Jag rekommenderar dock F3 om du ska välja en manuell kamera. När jag arbetade som skolfotograf använde jag uteslutande en F3 HP med motor och ett 105/2,5 till porträtten. Som reservkamera hade jag en FM2N. Jag trivdes oerhört med F3:an, trots att den med en motor var rätt otymplig och tung.
Hittar du ett fint, helst amatöranvänt exemplar, är det bara att slå till! Låt det yttre skicket avgöra. Mekaniken är i det närmaste outslitlig.

Den stora skillnaden är nog att för 20 år sedan användes knappast några zoom objektiv. Fortfarande är det få zoomar som slår ett fast objektiv.

Sedan har vissa objektiv blivit sämre. Jag såg på photodo att en gammal FD50/1.8 var något bättre än en EOS50/1.8 och mer att jämföra med en EOS50/1.4.

Ja, vad får en kamera egentligen kosta...Efter att ha kollat runt lite tycker jag att begagnat priserna ligger lite högt. Är det inte otroligt att en 20 år gammal FM2 ligger runt 3-4 tusen! (i butik) Om man skall få tag på ett hyfsat kitt verkar det som om man skall ha lite tur och hitta en privatperson som säljer utan att ha koll...Hmm, ja, det här tål att tänkas på.

Ny teknik=Bättre bilder?

Jag tror att den mest "synbara" tekniska utvecklingen finns på film-sidan, och inte så mycket bland kameror.

Om jag använder min EOS eller gamla FD gluggar spelar inte så stor roll, bara jag inte använder en film från tidigt åttiotal till den gamla kameran :)

Du kan också kolla på Canon F1, som är i stort jämförbar med Nikonen (OK gamla tester från 70-talet kan säkert hitta små skillnader!, men jämfört med dagens kameror är de mycket lika). Canonen kostar begagnat mellan 2000 och 3000.

Var dock uppmärksam på att de finns tre versioner. Ur F1:an som tillverksades mellan 1971-1976, en uppdaterad version, annan form på självutlösare och några andra små förändringar, som tillverkades mellan 1976 - 1981. Sedan kom newF-1 som hade automatisk bländare och som tillverkades från 1981 till EOS-1 avlösten den vid slutet av 1980-talet. New F-1 går uppemot 4000 kronor begagnad.

Canons FD-objektiv är det inget fel på och kollar du på testerna på photodo så håller de samma standard som EOS-objektiven.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar