ANNONS
Annons

"Ny" Tamron 28-75 - lika bra som den gamla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Hale

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på ny glugg till min D700. Är inne på Tamrons 28-75/2.8, men har en fundering.

Den gamla versionen, utan inbyggd AF-motor, fick ju mycket fina recensioner och verkar prisvärt. Men kan man utgå från att den nya varianten, med inbyggd AF-motor är lika bra? Eller kan det faktum att de nu har AF-motor ha negativa konsekvenser för gluggens andra egenskaper?

På cyberphoto, t.ex., säljs gluggen med inbyggd AF. Där kan man läsa om vilken fantastisk glugg det är, men de recensionerna/utmärkelserna är ju från flera år sedan och borde ju avse den gamla versionen av samma glugg. Kan man verkligen utgå från att recensionerna även är tillämpliga för den nya versionen?

Medan jag ändå håller på: finns det någon riktigt bra anledning till att lägga dubbelt så mycket på t.ex. Sigmas 24-70/2.8 eller tre gånger så mycket på Nikons dito? Är de verkligen dubbelt respektive tre gånger så bra? Spontant verkar ju Tamrons 28-75 som ett sjukt bra köp givet priset och de fina betygen...

Tacksam för svar, erfarenheter och reflektioner!

/Eric

PS. Jag medveten om att jag inte behöver inbyggd AF när jag har min D700, men det är alltså inte riktigt det frågan gäller.

Jag skulle nog vara mer orolig för exemplarvariationen. ;)
Canonvarianten har av uppenbara skäl alltid haft inbyggd motor...

Jag skulle nog vara mer orolig för exemplarvariationen. ;)
Canonvarianten har av uppenbara skäl alltid haft inbyggd motor...

Jo, men recensioner handlar väl ändå om vilka generella förväntningar man kan ha på en produkt, även om det såklart alltid finns exemplarvariationer... Så frågan är om den nya gluggen med inbyggd AF motsvarar den gamla, i alla avseenden förutom att den nu har inbyggd AF?

Sedan undrar jag om du kan förtydliga - vilka är de uppenbara skälen till att Canon alltid haft inbyggd motor? För mig är de inte så uppenbara :)

Tack!

Därför att canon har haft motor i alla objektiv sedan 1987.... Ja TS-E op MP-E undantagna, men det är special special...

På nätet står det en del om att den med inbyggd motor har mer seg fokusering, men jag, som kört båda varianterna, märkte ingen som helst skillnad (också på D700). Sjukt mycket glugg för pengarna.

På nätet står det en del om att den med inbyggd motor har mer seg fokusering, men jag, som kört båda varianterna, märkte ingen som helst skillnad (också på D700). Sjukt mycket glugg för pengarna.

Alright, så det verkar som att det inte spelar någon roll vilken av varianterna jag väljer - givet att jag kan stå ut med ev. seg fokusering.

Tack för din input!

/Eric

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar