Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny systemkamera, vad behöver jag för att leka?

Produkter
(logga in för att koppla)

crackzone

Avslutat medlemskap
Hej vänner,

Har precis köpt en Canon eos 550d och tänker så sakteliga få utlopp för all min kreativitet.
Jag har under många år använt mig av Photoshop och behärskar det ganska bra, men aldrig för mina egna bilder.
Jag har heller aldrig fotograferat i RAW tidigare, och därför hoppas jag att ni kan ge mig lite nybörjartips..

När det pratas om alla mjukvaror som fotografer använder, så undrar jag...vad kan vara coolt för mig att kolla upp?

Behöver jag ens Lightroom om jag redan är bekväm med att använda PS CS5? Vad erbjuder isf lightroom som jag inte kan göra i PS?

Finns det några konkreta tips på andra program som ni kan rekommendera som ett komplement till PS? Aperture? Bridge?

Vad jag egentligen frågar är alltså; Finns det någon mjukvara som jag egentligen behöver förutom PS för att få ut så mycket som möjligt av min efterbehandling/redigering?

Tacksam för svar!
 
Frågan är lättare att besvara om du vet vad du vill kunna göra.

Har du CS5 så har du tillgång till bridge och mycket funktionalitet.

Använder själv nästan uteslutande Lightroom pga arbetsflödet. Jag kan söka och titta på alla mina bilder, tagga upp bilder på ett lätt sätt, redigera (samma som i PS), göra slideshow, printa, web.

Photoshop är ett redigeringsprogram för en bild i taget, medan Lightroom och Aperture hanterar hela bildflödet.

Just att man på ett enkelt sätt kan hantera många bilder i LR gör att jag använder det. Aperture finns bara för Mac. Har du ett fåtal bilder att redigera duger PS gott.

Du talar bara om redigering, kanske du vill kunna välja ut bilder och märka upp dina bilder med keywords så du hittar bilderna i framtiden.

Moderskeppet har mycket bra information, se vad de skriver om Lightroom

Lycka till i din kreativitet !
 
Ps

Jag tycker att Photoshop kan göra allt. Det går även bra att hantera många rawbilder åt gången när man lärt sig att kombinera Camera Raw med automatisering i PS.

Mvh Matias
 
Tack

Tack Lotta och Matias för konstruktiva svar... =)

Lotta; Ja, det där med arbetsflödet kanske kommer i ett senare skede. Just nu så är jag mer nyfiken på vad jag kommer att kunna göra med kameran och efterbehandlingen, att se hur mitt fotograferande påverkas av att fota i RAW etc...
Taggarna och de "bibliotek" i lightroom etc som jag har sett har mest gjort mig förvirrad, eftersom jag är så pass van vid microsofts eget gränssnitt när det gäller detta.
Säkert så är det jag är van vid mycket krångligare egentligen och inom en snar framtid så kanske jag kommer att vilja ha det bildflöde som då t.ex Lightroom erbjuder...
Först och främst så tänkte jag ifall det nu är någonting som jag missar när jag ska börja fota i RAW, om jag inte lär mig hantera Lightroom.

Allt gott,
Tobbe
 
PS CS5 innehåller ju både Bridge och Camera Raw och med det klarar man sig väldigt långt. Om du sedan märker att du mest arbetar med Camera Raw och vill kunna tagga och söka bättre bland dina bilder så skulle du kunna skaffa Lightroom också.
 
Alltså, hur hjälpte det där trådskaparen? Låter ju bara gnälligt, bakåtsträvande och fingerpekande...tråkigt att se.
Tja, trådstartaren gör ju ett relativt förvirrat första inlägg där det inte ens framgår om han ens fotograferat tidigare. Han nämner att han använt PS i åratal men aldrig till sina bilder, innebär det att han aldrig själv fotograferat eller använt andra programvaror till sina bilder? Vilka i så fall?

Märkligt att trådstartaren sedan kör PS CS5 och ändå inte har koll på att bridge finns med i paketet. Borde även vara den enklaste saken i världen att googla på t.ex. aperture och se att det bara finns till mac.

Kreativitet kan man få utlopp för på så många sätt och ett sätt är att vara kreativ i "pre-production" d.v.s. att man tar ut svängarna vid själva fototillfället. Det är förmodligen det som Stefan menade och jag håller delvis med, det är nog där jag hade börjat. Allt eftersom kan man ta hjälp av bildredigering för att sätta den sista penseltouchen på sitt kreativa verk.
 
Tack Lotta och Matias för konstruktiva svar... =)

Lotta; Ja, det där med arbetsflödet kanske kommer i ett senare skede. Just nu så är jag mer nyfiken på vad jag kommer att kunna göra med kameran och efterbehandlingen, att se hur mitt fotograferande påverkas av att fota i RAW etc...
Taggarna och de "bibliotek" i lightroom etc som jag har sett har mest gjort mig förvirrad, eftersom jag är så pass van vid microsofts eget gränssnitt när det gäller detta.
Säkert så är det jag är van vid mycket krångligare egentligen och inom en snar framtid så kanske jag kommer att vilja ha det bildflöde som då t.ex Lightroom erbjuder...
Först och främst så tänkte jag ifall det nu är någonting som jag missar när jag ska börja fota i RAW, om jag inte lär mig hantera Lightroom.

Allt gott,
Tobbe

Du skriver att du har använt Photoshop i många år. Och att du är bra på det.
Samtidigt så vet du inte vad Bridge är? Och du är nyfiken på hur efterbehandlingen kan påverkas i Lightroom och andra mjukvaror?
Allt detta måste du ju redan veta om du är bra på Photoshop som du använt i många år !!!!
 
Behöver jag ens Lightroom om jag redan är bekväm med att använda PS CS5? Vad erbjuder isf lightroom som jag inte kan göra i PS?

Lightroom har funktioner för att arkivera/tagga/gruppera bilder som helt saknas i Photoshop.
Precis som tidigare nämnt så är LR avsett att hantera större flöden av bilder. En väninna som mest sysslar med makrofotografering är inte alls lika imponerad av Lightroom, eftersom hon kan lägga åtskilliga timmar på den fysiska set-up'en av en enstaka bild.

Kommer man hem med några hundra bilder från en konsert/bröllop eller whatnot så är LR brutalt användbart.

Personligen älskar jag "dokusåpavyn" som jag kallar den (eftersom man "röstar bort" bilder på ett otroligt smidigt sätt. Då visas två bilder bredvid varandra. Du väljer med tangentbordet vilken av dem som är "bäst". Den bästa stannar kvar, och nästa bild visas. Till slut har du ju en bild från din givna "stack" som du tydligen anser är "bäst".

Autostackfunktionen är också trevlig (särskilt när den kombineras med ovanstående)

Exportfunktionerna är underbara (Dra bilderna till dina exportikoner så får de automatikst rätt storlek/skärpning/filformat/vattenstämplar/metadata baserat på dina inställningar). Du kan även exportera dirfekt till Email/Picasa/Flickr/Facebook/Gallery2/Coppermine/etc/etc/etc

Jag har dessutom hoppat på lösningen som visas i http://www.youtube.com/watch?v=bAxR9byYTVM och kan konstatera att den rockar på så många sätt att det är löjligt.

Jag sysslar mest med konsertfotografering, och numera gissar jag att jag spenderar 99,99999[...]% all min tid i Lightroom, och använder knappt PS alls.

Jag lade exempelvis under en timme tid totalt på att köra hela flödet från tömning av minneskort till dess att 25 utvalda bilder hade levererats till min uppdragsgivare när jag bevakade Doobie Brothers och ZZ Top. Det var drygt 400 bilder i ingången till det flödet. Sist jag gjorde ett liknande jobb enbart med hjälp av Bridge/ACR/PS så tog det mig närmare fem timmar, även om jag inser att en del av det skulle kunna automatiseras aningen mer (Storleksändrign i olika storlekar, vattenstämpling, liknande).
 
Håller med ovanstående om att man klara i stort sett allt med CS5, och du behöver egentligen inget annat..
Däremot så kan man ju såklart jobba effektivare i LR, men i min erfaren het så är LR ganska trögt på RAW-bilder. Även med en hyfsat vass dator så är det tungt att handskas med stora album och 25MB-bilder. (kanske inget problem om man har det värsta).

För ett enkelt snabbt sätt att arbeta med större album så duger DPP (canons egna) alldeles utmärkt till. Självklart inte alla funktioner som LR har, men hur ofta behöver man dom i stor-skala?
 
Mja?

Jag har en gammal Q6600 och drygt 25.000 bilder i nuvarande katalog. Jag upplever det inte som särskilt segt?
 
Tja, trådstartaren gör ju ett relativt förvirrat första inlägg där det inte ens framgår om han ens fotograferat tidigare. Han nämner att han använt PS i åratal men aldrig till sina bilder, innebär det att han aldrig själv fotograferat eller använt andra programvaror till sina bilder? Vilka i så fall?

Märkligt att trådstartaren sedan kör PS CS5 och ändå inte har koll på att bridge finns med i paketet. Borde även vara den enklaste saken i världen att googla på t.ex. aperture och se att det bara finns till mac.

Kreativitet kan man få utlopp för på så många sätt och ett sätt är att vara kreativ i "pre-production" d.v.s. att man tar ut svängarna vid själva fototillfället. Det är förmodligen det som Stefan menade och jag håller delvis med, det är nog där jag hade börjat. Allt eftersom kan man ta hjälp av bildredigering för att sätta den sista penseltouchen på sitt kreativa verk.

Precis.
Jag underförstod det att det var hans första systemkamera och sen frågar han om bästa mjukvara, Mjukavaran är sekundär till bra bilder och som jag brukar säga så kan PS, Lightroom odyl göra bra bilder bättre, men svårt att göra dåliga bilder bra. Så ska man leka o lära sig så ska man först behärska sin kamera och sedan behärska ta bra bilder och därefter behärska göra dom bättre. Vissa klarar dock göra alla dessa tre saker samtidigt.

/Stefan
 
Tack igen alla för alla svar!

Jdandanell;
Ja, jag håller med om att det kanske kom fram som en lite förvirrad fråga. Så, för att förtydliga;
Ja, jag har fotograferat tidigare. Pluggade fotolinje på gymnasiet och hade då en canon eos 300 och det mesta av mitt efterarbete utfördes i det analoga mörkrummet.
Efter några år la jag fotograferandet på hyllan och har fram tills nu enbart haft digitala kompaktkameror att fotografera med. Intresset att "fotografera" har dock kommit tillbaka senaste året.
Så, jag är van vid att hantera en systemkamera men såklart finns det tusentals saker som jag har kvar att lära mig behärska. Därav mitt köp, för att växa i mitt fotograferande tillsammans med 550d.

När det gäller bildhantering så tycker jag själv inte alls att det låter speciellt märkligt.
Jag har arbetat aktivt med PS sedan -99 och hanterar den mjukvaran ganska bra tycker jag själv. Det har använts för grafisk formgivning, hemsidor, design och med andras bilder för att skapa collage, effekter, filterövningar, lagerövningar etc men jag har aldrig själv fotat/redigerat i RAW och tagit in dessa bilder i programmet.

Min fråga var därför helt enkelt ifall någon av er fotografer kunde säga att det fanns bättre program än PS som var mer anpassade för detta eller om ni själva t.ex föredrog någonting annat att arbeta i med era bilder och isf varför? I min värld så kan man göra det mesta i PS, men vinner kanske en del när det gäller arbetsflöde i Lightroom.
Ang. koll på mjukvaror så har jag de flesta av Adobes mjukvaror såsom illustrator, ps, dreamweaver, premiere, lightroom etc. men har aldrig arbetat med något annat än PS. I min värld är det inte så konstigt, jag har helt enkelt bara orkat lära mig PS och inte haft något intresse för de andra.
Jag ser dock fortfarande PS som en kraftigare mjukvara...eller?


Rommel; Aboslut...jag håller helt med dig. Sen går det nog att diskutera vad man nu menar att skillnaden är mellan att "behärska kameran" och "behärska att ta bra bilder". Enligt mig så liknas en kamera vid ett musikinstrument och ifall man behärskar den/det, så innebär det att man klarar av att använda den/det för att skapa det man vill skapa inom dess omfång. Lyckas man få sin bild precis som man har tänkt sig den i sin konstnärliga vision, så är det en bra bild för fotografen enligt mig, då konst är subjektivt.
Men tack för att du istället valde att besvara frågan; "Vilken mjukvara gör mig till en bättre fotograf?"... fel tråd dock ;)

j2^; Tack!
 
Tack igen alla för alla svar!

Jdandanell;
Ja, jag håller med om att det kanske kom fram som en lite förvirrad fråga. Så, för att förtydliga;
Ja, jag har fotograferat tidigare. Pluggade fotolinje på gymnasiet och hade då en canon eos 300 och det mesta av mitt efterarbete utfördes i det analoga mörkrummet.
Efter några år la jag fotograferandet på hyllan och har fram tills nu enbart haft digitala kompaktkameror att fotografera med. Intresset att "fotografera" har dock kommit tillbaka senaste året.
Så, jag är van vid att hantera en systemkamera men såklart finns det tusentals saker som jag har kvar att lära mig behärska. Därav mitt köp, för att växa i mitt fotograferande tillsammans med 550d.

När det gäller bildhantering så tycker jag själv inte alls att det låter speciellt märkligt.
Jag har arbetat aktivt med PS sedan -99 och hanterar den mjukvaran ganska bra tycker jag själv. Det har använts för grafisk formgivning, hemsidor, design och med andras bilder för att skapa collage, effekter, filterövningar, lagerövningar etc men jag har aldrig själv fotat/redigerat i RAW och tagit in dessa bilder i programmet.

Min fråga var därför helt enkelt ifall någon av er fotografer kunde säga att det fanns bättre program än PS som var mer anpassade för detta eller om ni själva t.ex föredrog någonting annat att arbeta i med era bilder och isf varför? I min värld så kan man göra det mesta i PS, men vinner kanske en del när det gäller arbetsflöde i Lightroom.
Ang. koll på mjukvaror så har jag de flesta av Adobes mjukvaror såsom illustrator, ps, dreamweaver, premiere, lightroom etc. men har aldrig arbetat med något annat än PS. I min värld är det inte så konstigt, jag har helt enkelt bara orkat lära mig PS och inte haft något intresse för de andra.
Jag ser dock fortfarande PS som en kraftigare mjukvara...eller?


Rommel; Aboslut...jag håller helt med dig. Sen går det nog att diskutera vad man nu menar att skillnaden är mellan att "behärska kameran" och "behärska att ta bra bilder". Enligt mig så liknas en kamera vid ett musikinstrument och ifall man behärskar den/det, så innebär det att man klarar av att använda den/det för att skapa det man vill skapa inom dess omfång. Lyckas man få sin bild precis som man har tänkt sig den i sin konstnärliga vision, så är det en bra bild för fotografen enligt mig, då konst är subjektivt.
Men tack för att du istället valde att besvara frågan; "Vilken mjukvara gör mig till en bättre fotograf?"... fel tråd dock ;)

j2^; Tack!

Ok, nu har jag mer kött på benen och förstår att du förstår hur man fotar. Läser du lite på fotosidan så finns det som som söker mjukvara och sedan inte vet vad slutartid är och undrar hur man gör en oskarp bild skarpare.

Lightroom har en arbetsflöde som inte liknar CS. Den är snabbare från start till slut och innefattar bl.a. webpublicering såsom, Facebook, flickr etc. Snabbskärpa och mallar för utskrifter.
Develop presets som su snabbt kan se hur bilden kommer bli om du applicerar en typ av bildbehandling.

Nu finns ju bridge som klarar liknande uppgifter i samarbete med Camera RAW, men har du hundratals bilder som du ska sortera, tagga och sedan publicera snabbt på ex. Facebook och exportera ut i JPG så slår Lightroom , bridge, Camera RAW och CS dom på fingrarna. Särkilt om 50 ska ha ett format, 20 ett annat 40 ska till facebook och 100 ska exporteras till TIFF och 4 ska till utskrift.

Lite extremt, men försöker visa skillnaderna.

Photoshop kan man sedan därefter fixa vidare med för specialretusch. Ex fixar jag skärpan i ögonen i CS om jag nu vill ha den effekten för den går inte att simulera i Lightroom eller Camera RAW.

CS5 ersättre knappast LR och inte heller ersätter LR CS5, men de kompletterar varandra i sina flöden.
Hade jag fått välja vilken av dom jag vill avstå som fotograf hade jag inte tvekat att avstå från CS5. CS5 kan jag få grymmare resultat, men arbetsflödet överväger mera.

/Stefan

/Stefan
 
Tack Stefan,

Ja... jag kanske ska titta lite på Lightroom och se hur det känns.

Så här; jag älskar min dator och är så hemvan med allt som har med den att göra. När det gäller gränssnitt för utforskaren, var jag lägger mina bilder, mappar, taggar etc.

Jag lever lite i bilden av att börja arbeta med Lightroom blir precis samma sak som när jag köpte min Iphone.
Helt plötsligt var jag tvungen att installera iTunes (som jag hatar). Jag tycker bara att det är bökigt och mer fokuserat på att vara "snyggt" a la apple-sjukan än att det ska vara arbetseffektivt.
Jag var mycket mer bekväm med att ha all min musik t.ex i c:/media/mp3 än att hålla på och jiddra med musikbibliotek, importer till iTunes och sedan vidare till telefonen etc. Nu har jag ju vant mig, men jag är fortfarande van vid något annat.

Det som hållt mig lite från Lightroom är att jag haft någon bild, just när det gäller taggar, mappar etc att jag är tvungen att tänka om "logistiken" på datorn...och att det blir ett nytt sätt att hantera bilderna jämfört med vad jag är van vid... hmm...makes sense?
Samtidigt är jag ju nyfiken, för det verkar onekligen ganska smidigt...
 
Tack Stefan,


Det som hållt mig lite från Lightroom är att jag haft någon bild, just när det gäller taggar, mappar etc att jag är tvungen att tänka om "logistiken" på datorn...och att det blir ett nytt sätt att hantera bilderna jämfört med vad jag är van vid... hmm...makes sense?

No, sense does not it make som Yoda skulle sagt om jag fått bestämma...

Du KAN hantera dina bilder "på det gamla vanliga sättet", men jag förstår inte varför man skulle vilja.

(LR kommer att bygga sin katalog (databas) oavsett om du använder den eller inte).
 
Jag har ganska begränsad erfarenhet av LR men mer av Bridge/ACR/PS. Men min vattendelare är ungefär så här: tog jag många bilder på exvis bröllop, konserter osv där 300 bilder snabbt ska sorteras och processas så hade mitt val förmodligen blivit LR. Men om jag istället (som i mitt fall) fotar rent amatörmässigt och då och då tar en bild jag vill arbeta vidare med - mycket - så är sviten Bridge/ACR/PS mitt val.

Bridge låter dig också snabbt scanna bilder för att selektera "best of" (ctrl-B), sen delete, stjärnmärk osv. På det viset kan man snabbt välja ut 10 bra bland 100 om man vill. Bridge låter dig också applicera ACR-settings på många bilder åt gången när man vill det. Kopiera develop-setting och applicera på relevanta bilder. LR gör nog detta både snabbare och smidigare - och med mer funktionalitet bortom det som ACR kan. Men då saknas ju å andra sidan allt det som PS lägger till med miljoner möjligheter till lokal redigering eller för den delen påverkan på hela bilden.

Jag som också lägger musik i typ "C:\musik\mp3\hemrippat" (och avskyr iTunes) har numer flera hundra kataloger av typen "C:\bilder\2010\20101101 Höstlov på Gotland, spöregn i city". Med mitt fotande betyder det kanske 2-3 nya kataloger per månad. Som databas är det såklart ett skämt, men fungerar för mig. LR har nog bättre möjligheter där men förutsätter å andra sidan antagligen ett aktivt taggande vid varje överföring. Något som jag inte har lust mig tills jag förstått bättre...

Så, om man som jag arbetar mycket med få bilder är tipset Bridge/ACR/PS - eller - om man arbetar lite med många bilder blir förmodligen valet LR.

Klokt verkar det, hoppas jag Yoda hade sagt. Mina procent... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.