Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny skärm, men dålig med HDMI?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Istvan84

Aktiv medlem
Hej på er alla.

Jag köpte mig idag en ny dator, en av Acers Timeline serier. Skulle då samtidigt köpa mig en skärm, hittade denna Acer G245HA LCD. Den hade HDMI och rätt bra specs, plus att jag tyckte den var snygg och skulle passa med min nya Acer dator på skrivbordet.

Väl hemma nu, så får jag ingen bra bild på HDMI:n. Vet inte vad det beror på, kanske någon kan hjälpa mig? Först och främst så är det inte bild på hela skärmen, utan det blir som en svart ram runt bilden. Och ganska stor ram med för den delen.

Sedan så tycker jag bilden är lite suddig med. Kopplade nu in medföljande VGA kabel, och den har ju mkt bättre bild, samt på hela skärmen. Någon som vet vad det kan bero på? Köpte till och med en ganska dyr HDMI kabel (300kr för 1,5m)

Har försökt ändra allt möjligt i inställningarna på både skärmen samt datorn, men hittar fasiken inget =( Inget som gör det bättre iaf. Har ni några tips? Hade verkligen uppskattat lite hjälp. För man tycker ju att HDMI bör va bättre än en gammal VGA kabel på full HD.

MVH
Istvan
 
Väl hemma nu, så får jag ingen bra bild på HDMI:n. Vet inte vad det beror på, kanske någon kan hjälpa mig? Först och främst så är det inte bild på hela skärmen, utan det blir som en svart ram runt bilden. Och ganska stor ram med för den delen.

Om du får en svart ram runt bilden har du fel skärmupplösning satt i datorn, skärmupplösningen skall vara satt till 1920x1080 pixlar och inget annat.
 
I mjukvaran till ditt grafikkort borde det finnas en inställning för att fylla ut hela skärmen. Brukar kallas något som GPU scaling eller Overscan eller så. Då kommer det bli rätt.
 
Kan det vara så att skärmens optimala upplösnign är större än HDMI-standard?

HDMI är ju faktisk framtaget för TV.


poängen med HDMI-utgång på datorn är att kunna spela upp datorbilden på en TV-skärm.
Poängen med HDMI-ingång på skärmen är att kunna använda densamma som monitor till digital-box, dvd-spelare och liknande.
Det är ingen poäng att använda HDMI för att koppla datorn till skärmen.

Petter ...
 
Självklart är ju upplösningen satt till 1080p, Alltså 1920x1080. Det står det även på skärmens info när jag kollar i menyerna. Jag har försökt ändra och kryssa i allt möjligt för att få det rätt, men funkar ändå inte =(

Petter, okej det är väl iofs sant. Men om jag frågar såhär då. Alla ni andra, kör ni oxå på VGA kabel då eller? Mellan eran bärbara och skärm?
 
Jag har två exakt likadana skärmar anslutna till min laptop. En är ansluten till hdmi och en till vga. Den som är ansluten till hdmi kör jag på samma upplösning som är max för den som sitter på vga, 1680x1050.

Denna upplösning är även den rekommenderade för hdmi-anslutningen även om det går att välja 1920x1080. Väljer jag den högre får jag en svart ram runt och sämre bild. Med inställningen1680x1050 är hdmi-skärmen bättre, klarare, än vga-skärmen med samma inställning.
 
Åhh, äntligen fick jag det fixat, fan va irriterande, satt med det säkert 1-2timmar igår sen kväll / natt. Men hittade nu att det fanns något som hette skalningsalternativ. Och defult så stod den typ nerskalad. Irriterande! Men tack så mkt för hjälpen alla. Anledningen till att jag även föredrar HDMI över VGA är väl att det är så mkt lättare att koppla in den så den sitter bra och fast i uttaget igen mot en VGA kabel och dess skruvar m.m. Iom jag ändå kommer använda den bärbara som, jaa, en bärbar dator :)

MVH
Istvan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.