Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny skärm för bildarbete är inte bra

Produkter
(logga in för att koppla)

amandaolivia

Aktiv medlem
Nya apparater och nytt operativsystem:
Grafikkort: NVIDIA GeForce 9800 GT med drivrutinen 8.17.12.5896
Operativsystem: Windows 7 Pro 64 bit
Skärm: Eizo S2243W (22" wide screen)
Skärmkalibrering: Spyder3Pro 3.0.4
Så ser det ut, men det funkar inte som jag hade tänkt mig. Är fotoamatör som kommit en bit på väg i bildbehandling. Då min gamla dator pajade i somras tvingades jag köpa såväl ny dator som nytt operativsystem OCH skärm mm. Tog i lite för att få en "framtidsdator" anpassad för bildarbete och kanske lite filmjobb med så småningom.
Sitter nu med vad som anses vara en bra utrustning för bildbehandling i Photoshop, men jag känner mig inte nöjd. Har inte haft wide screen tidigare och inte heller den höga upplösningen (1920x1200 - den extra höga upplösningen). Har varit mycket jobb innan man får allt att klaffa.
Det jag nu störs mest av, är att dialogrutor och ibland verktygsrader har synnerligen liten text och/eller text naggas i kanten så att somligt inte går att läsa. Ikoner & text på skrivbord är ok, för det har jag kunnat ställa in rätt i Windows.
Likaså har jag problem i många webbsidor. Mycket lägger sig i vänsterkant så att jag får en bra bit till höger som är tom. Även här blir det liten text och avskurna textrader t.ex.
Vad har jag missat? Förutom bildarbete vill jag naturligtvis kunna t.ex. surfa på webben, titta på film, skriva mm mm.
Har jag inte förstått det här rätt?
Väldigt tacksam om någon kan förklara hur jag ska gå vidare för att få skärmen optimal i de flesta lägen.
 
Huff o huff...

Börja med Win.
Kolla att skärmen's drivare är korrekta.
Kolla att skärmen registreras i kontrollpanelen.
Kolla skärmupplösning.
OK, basic, men starta där.

/Emil
 
Tips, du kanske redan har försökt med dem.

Det finns cleartype justering i kontrollpanelen för att få mer lättläst text.

Man kan ändra textstorleken i webläsaren, åtminstone i firefox och troligen i de andra också.

Man kan också i kontrollpanelen välja teckensnitt.
 
Ny skärm för bildarbete inte bra

Hej ni båda som svarat!

Jo, har testat allt som ni föreslår. Inställningar för anpassning i Windows. Senaste drivrutinen för grafikkortet. Skärmen finns med och med korrekt upplösning.
Cleartype är lite klurigare att få till. Upplever röd-gröna konturer i text nästan i vilket alternativ jag än väljer i hela guiden. DET är jag inte heller riktigt nöjd med.
Att välja teckensnitt - menar du då att jag skulle välja nya teckensnitt för systemet? Den möjligheten tycks inte finnas.

Borde det inte finnas drivrutiner till grafikkort som gör att innehållet som visas på skärmen anpassas till widescreen? För där är det ju störst problem. Att få de flesta webbsidors innehåll liggandes på vänster sida istället för centrerat är ingen höjdare. Övriga visningsproblem är alltså också att text huggs av i dialogrutor i program. Att det sen i de flesta program blir väldigt liten text i dialogrutor och menyer, förstod jag på skärmsupporten, är något som man får ta då man väljer en skärm med så hög upplösning och widescreen.
Sen funderar jag mycket över varför inte film och animeringar på webbsidor ser bättre ut än de gör på min widescreenskärm. Det ser riktigt pixligt och dåligt ut. Testade att lägga in en dvd-film och det var brusigt. Det är nå't som inte stämmer här och jag lyckas inte klura ut vad det är! Men skärmen är ypperlig som bildbehandlingsskärm!

Kanske är min utrustning FÖR modern så att jag måste vänta ett tag för att Windows ska anpassa sig till breda, högupplösta skärmar och webbsidemakare behagar göra vad dom nu måste för att även såna som jag ska kunna se sidorna korrekt?
 
Hej!

Jag läste din ursprungliga fråga och nu det här och måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad det är för problem du beskriver ...

Hej ni båda som svarat!

Jo, har testat allt som ni föreslår. Inställningar för anpassning i Windows. Senaste drivrutinen för grafikkortet. Skärmen finns med och med korrekt upplösning.
Cleartype är lite klurigare att få till. Upplever röd-gröna konturer i text nästan i vilket alternativ jag än väljer i hela guiden. DET är jag inte heller riktigt nöjd med.
Att välja teckensnitt - menar du då att jag skulle välja nya teckensnitt för systemet? Den möjligheten tycks inte finnas.

Du skall inte behöva greja med teckensnitt i systemet för att få en bra bild, det är något annat som är lurt ...

Borde det inte finnas drivrutiner till grafikkort som gör att innehållet som visas på skärmen anpassas till widescreen?

Widescreen har varit vanligt förekommande i sju-åtta är nu och drivrutiner är anpassade sedan många år tillbaka. Det system du har och de saker du använder är på intet sätt ovanliga, massor av människor kör liknande grejer. Så det är något lurt med hur det är inställt i just din dator ...

För där är det ju störst problem. Att få de flesta webbsidors innehåll liggandes på vänster sida istället för centrerat är ingen höjdare.

Om innehåll på webbsidor är vänsterjusterat eller centrerat styr den som skapar webbsidan, det är inget din dator kan göra något åt.

Men det låter lite som du kör webbläsaren i fullskärmsläge. Kör du den som fönster kan du ju välja hur brett fönstret skall vara och då du man se till att göra den lagom bred för innehållet på webbsidan.

Övriga visningsproblem är alltså också att text huggs av i dialogrutor i program. Att det sen i de flesta program blir väldigt liten text i dialogrutor och menyer, förstod jag på skärmsupporten, är något som man får ta då man väljer en skärm med så hög upplösning och widescreen.

Widescreen har i sig inget med saken att göra, men hög upplösning ger onekligen små tecken.

Att text huggs av låter oerhört märkligt ... Du har inte varit in och rotat i skalningsinställningarna där man skalar upp text väl? Skruvar man rejält i de reglagen så kan det bli märkligt.

Sen funderar jag mycket över varför inte film och animeringar på webbsidor ser bättre ut än de gör på min widescreenskärm. Det ser riktigt pixligt och dåligt ut. Testade att lägga in en dvd-film och det var brusigt. Det är nå't som inte stämmer här och jag lyckas inte klura ut vad det är! Men skärmen är ypperlig som bildbehandlingsskärm!

Kanske är min utrustning FÖR modern så att jag måste vänta ett tag för att Windows ska anpassa sig till breda, högupplösta skärmar och webbsidemakare behagar göra vad dom nu måste för att även såna som jag ska kunna se sidorna korrekt?

Som sagt widescreen har funnits sedan 90-talet och blev vanligt förekommande för sju-åtta år sedan - jag har kört widescreenskärm (1920x1200) sedan 2005 med äldre Windows än du har och har aldrig haft sådana problem som du beskriver :)

Din utrustning är helt normal, det är någon inställning som är skum.

Du har ställt in 1920x1200?
 
1920 x 1200 på en 22" skärm ger en liten text. En gammal 19" som körs 1280 x 1024 har en dot-pitch på kansk 0,29 medans din Eizo skärm har 0,25. Varje pixel är alltså mindre vilket gör att texten verkligen är mindre. För den som har knackig syn - som jag - är detta inte så kul. Personligen måste jag ha en 24" skärm om jag skall tycka 1920 x 1200 är njutbart.

Om du kör med default inställningar så borde dock texten vara knivskarp på din skärm - om än liten.

Det fins ju lite funktioner i Windows och webbläsarna för att göra text och annat större men oftast innebär det andra problem.

Jag skulle säga att du helt enkelt har köpt fel skärm - sett ur detta perspektiv (men den kan ju vara bra i övrigt).

Att innehållet i webbläsare hamnar till vänster är som redan sagts ett val som den som gjort hemsidan har gjort. Gör ditt webbläsarfönster lite smalare så känns det nog bättre.
 
enkla kortkommandon

Windows + "+"-tangenten och/eller Windows + "-"-tangenten så får du upp skärm förstornings glaset som gör att du kan somma in och ut på vad du vill vart som helst på datorn.

Dessutom i samtliga web browsers jag testat så kan du hålla in ctrl och skrolla med skrollhjulet på musen så "zoomar" du i din web broswer och allt blir lättare att läsa..

Att allt hamnar till vänster är nog inte beroende på din dator/skräm eller web browser.. det är oftast siten du är inne på som är designad så.. Fotosidan exempelvis hamnar inte till vänster väl?

Om du har en ny dator så är mitt första tips att installera en bättre web browser, mitt tips är Google Chrome som jag personligen använder och tycker funkar riktigt bra!

Jätte bra video för att förklara vad en webbrowser är.. känns kanske som lite överkurs för dig med tanke på det jag läst men ändå. :)
http://www.youtube.com/watch?v=BrXPcaRlBqo
 
Skärmproblem.

Hej!
Med min nya skärm följde tre olika kablar för anslutning. Då jag först valde fel blev skärmen helt fel med widescreenbilder.

MVH Barbro
 
Du skall inte behöva greja med teckensnitt i systemet för att få en bra bild, det är något annat som är lurt ...
Jo, något är lurt. Det är därför jag frågar mig fram och prövar mig fram för att få skärmvisningen optimal.

Widescreen har varit vanligt förekommande i sju-åtta är nu och drivrutiner är anpassade sedan många år tillbaka. Det system du har och de saker du använder är på intet sätt ovanliga, massor av människor kör liknande grejer. Så det är något lurt med hur det är inställt i just din dator ...
Inte helt säker på att det "bara" är mina inställningar som är tokiga. Får alltmer känslan av att man inte både kan ha en bra skärm för fotojobb OCH en bra skärm för surf och annat. Någonstans blir det konflikter, tror jag...

Men det låter lite som du kör webbläsaren i fullskärmsläge. Kör du den som fönster kan du ju välja hur brett fönstret skall vara och då du man se till att göra den lagom bred för innehållet på webbsidan.
Detta förstår jag faktiskt inte. Nej, jag kör inte webbläsaren i fullskärmsläge. Förstorar vissa sidor till mellan 110-125% beroende på hur de ser ut. Men ytterst få är centrerade utan vänsterställda.
Fråga: Hur väljer jag hur brett fönstret ska vara, det fattar jag inte?

Att text huggs av låter oerhört märkligt ... Du har inte varit in och rotat i skalningsinställningarna där man skalar upp text väl? Skruvar man rejält i de reglagen så kan det bli märkligt.
Jag har inte grejat mer än vad nöden kräver, dvs. jag har höjt dpi till 120 % för att kunna läsa. Synskadad nämligen (men behöver inte ta till förstoringsglaset!) Det tycks finnas mängder med åsikter om huruvida det är lämpligt att ändra hur text ska visas i Windows. Men jag menar att om möjligheten finns, så är det väl bra att kunna förstora så att det går att läsa. Det som händer vid förstoring är att vissa dialogrutor får väldigt liten och avhuggen text. Drar jag ner reglaget på dpi till normal, så visas dialogrutor korrekt, men jag kan inte läsa dem värst bra.

Du har ställt in 1920x1200?
Jadå, jag har rätt inställning.
 
=loodinek;1582040]Windows + "+"-tangenten och/eller Windows + "-"-tangenten så får du upp skärm förstornings glaset som gör att du kan somma in och ut på vad du vill vart som helst på datorn.
Nej, förstoringsglaset är inget jag gillar att använda. Känns väl drastiskt!

Dessutom i samtliga web browsers jag testat så kan du hålla in ctrl och skrolla med skrollhjulet på musen så "zoomar" du i din web broswer och allt blir lättare att läsa..
Jag använder webbläsarnas möjligheter till zoomning, ja.

Att allt hamnar till vänster är nog inte beroende på din dator/skräm eller web browser.. det är oftast siten du är inne på som är designad så.. Fotosidan exempelvis hamnar inte till vänster väl?
Jo, Fotosidan, i likhet med de flesta sidor hamnar med dragning till vänster.

Om du har en ny dator så är mitt första tips att installera en bättre web browser, mitt tips är Google Chrome som jag personligen använder och tycker funkar riktigt bra!
Har möjligheter att använda IE8 32/64 bitar eller Firefox. Ingen större skillnad. Två webbläsare räcker för mig och jag använder den som för ögonblicket känns mest relevant för uppgiften.

Jätte bra video för att förklara vad en webbrowser är.. känns kanske som lite överkurs för dig med tanke på det jag läst men ändå. url]http://www.youtube.com/watch?v=BrXPcaRlBqo[/url]:)
Jag tror jag vet vad en webbrowser är......Och...."Våga vägra Smileys!"
 
1920 x 1200 på en 22" skärm ger en liten text. En gammal 19" som körs 1280 x 1024 har en dot-pitch på kansk 0,29 medans din Eizo skärm har 0,25. Varje pixel är alltså mindre vilket gör att texten verkligen är mindre. För den som har knackig syn - som jag - är detta inte så kul. Personligen måste jag ha en 24" skärm om jag skall tycka 1920 x 1200 är njutbart.

Om du kör med default inställningar så borde dock texten vara knivskarp på din skärm - om än liten.

Det fins ju lite funktioner i Windows och webbläsarna för att göra text och annat större men oftast innebär det andra problem.

Jag skulle säga att du helt enkelt har köpt fel skärm - sett ur detta perspektiv (men den kan ju vara bra i övrigt).

Att innehållet i webbläsare hamnar till vänster är som redan sagts ett val som den som gjort hemsidan har gjort. Gör ditt webbläsarfönster lite smalare så känns det nog bättre.

JA, jag tycker du har helt rätt! I den bästa av alla världar, dvs. om jag var nerlusad med pengar och hade utrymme, så skulle jag förstås välja en 24" skärm. Nu är det dessutom för sent, eftersom jag redan har förbrukat ångerrätten i min nit att hitta de rätta inställningarna, vilket alltså tar tid. Jag hade möjligen lite för bråttom att skaffa ny utrustning i somras. Datorn sa pang, jag skulle köpa ny - "framtidsdator" optimerad för bild-/filmarbete. Många saker att ta ställning till. Satt tidigare med Windows XP och tvingades byta till Windows 7 (=stor omställning!). Datorn specialbyggdes åt mig med delar som skulle funka bra ihop. När jag så valt Windows 7 Pro 64 bitar, upptäcker jag att kringutrustningen - bildskärm inkluderad - inte funkar optimalt (om alls). Så det blev ny bildskärm och ny skanner. Utmärkt utrustning för bildarbete i Photoshop. Men det tar tid att förstå Windows 7 med allt "lulllull" och en större bredbildsskärm med hög upplösning. Därav alla frågor. Och..., jag har en synskada att ta hänsyn till jag också. Ett j-a öde för en som älskar bilder!
 
Jag har inte grejat mer än vad nöden kräver, dvs. jag har höjt dpi till 120 % för att kunna läsa. Synskadad nämligen (men behöver inte ta till förstoringsglaset!) Det tycks finnas mängder med åsikter om huruvida det är lämpligt att ändra hur text ska visas i Windows. Men jag menar att om möjligheten finns, så är det väl bra att kunna förstora så att det går att läsa. Det som händer vid förstoring är att vissa dialogrutor får väldigt liten och avhuggen text. Drar jag ner reglaget på dpi till normal, så visas dialogrutor korrekt, men jag kan inte läsa dem värst bra.


Jadå, jag har rätt inställning.

Precis som du säger så ger inställningen 120 dpi ibland problem i vissa program, dialogrutor osv. Personligen gillar jag inte att ändra den inställningen då det som sagt kan ge lite "knas".

Det finns ju också ett annat sätt att ändra text. På Vista heter det "Öppna den klassiska.." under inställningar och utseende och då kommer man vidare och kan klicka "Avancerat" och där ställa in storleken på olika ojbjekt. Det kan ibland vara ett bättre alternativ än att ändra DPI.

När jag var i 45-års åldern och började få taskig syn - men vägrade glasögon - så höll jag på och kämpade en hel del med dessa inställningar. Nu har jag fyllt 50 och kapitulerat och skaffat glasögon så nu klarar jag mig med standardinställningarna.

Någonting du skulle kunna fundera på är att ansluta en andra skärm till datorn. Det skulle kunna vara t ex en gammal 19" skärm som kör 1280 x 1024. Då kan du använda den till surf, word och sådant. Då kanske du kan använda Eizon till det den är bäst på - bildbehandling men default inställningarna. Att ha en extra skärm är ett riktigt lyft - men det kräver ju försås lite plats.
 
Jo, något är lurt. Det är därför jag frågar mig fram och prövar mig fram för att få skärmvisningen optimal.

Inte helt säker på att det "bara" är mina inställningar som är tokiga. Får alltmer känslan av att man inte både kan ha en bra skärm för fotojobb OCH en bra skärm för surf och annat. Någonstans blir det konflikter, tror jag...

Nu när jag läst det här svaret tror jag att jag börjar förstå i alla fall delar av vad som är problemet: Du har alltså en skärm med hög upplösning (tätt packade bildpunkter) vilket är trevligt när man jobbar med bilder. Men det gör också att text och mycket annat blir smått och svårläst.

Det här är ett inte ovanligt problem, många moderna skärmar har hög upplösning, dvs klämmer in många pixlar på liten yta. I synnerhet på bärbara datorer har detta blivit vanligt. Det här passar utmärkt för skarpögda unga människor, men inte oss där synen kanske inte är så perfekt.

Det här har i sig ingenting med wide-format att göra, problemet var detsamma när vi hade 17-tummare med 1280x1024 (5:4-format) eller 20-tummare med 1600x1200 (3:2-format) vilket var för högupplöst för många.

Detta förstår jag faktiskt inte. Nej, jag kör inte webbläsaren i fullskärmsläge. Förstorar vissa sidor till mellan 110-125% beroende på hur de ser ut. Men ytterst få är centrerade utan vänsterställda.
Fråga: Hur väljer jag hur brett fönstret ska vara, det fattar jag inte?

Igen, om en webbsida är vänsterställd eller centrerad är ett layoutbeslut fattat av den som designade webbsidan och ingenting som din bildskärm (eller dator) kan göra speciellt mycket åt.

Vill du styra hur brett ett fönster skall vara så tar du tag i nedre vänstra hörnet av fönstret och drar i det tills det blir lagom brett.

Jag har inte grejat mer än vad nöden kräver, dvs. jag har höjt dpi till 120 % för att kunna läsa. Synskadad nämligen (men behöver inte ta till förstoringsglaset!) Det tycks finnas mängder med åsikter om huruvida det är lämpligt att ändra hur text ska visas i Windows. Men jag menar att om möjligheten finns, så är det väl bra att kunna förstora så att det går att läsa. Det som händer vid förstoring är att vissa dialogrutor får väldigt liten och avhuggen text. Drar jag ner reglaget på dpi till normal, så visas dialogrutor korrekt, men jag kan inte läsa dem värst bra.

Jag misstänkte nästan att du ändrat dpi när du berättade om avhuggen eller konstig text. Problemet med dpi-inställningen är att många program inte är anpassade för att använda den. Det här är ett jättegammalt Windows-problem (har funnits där i alla fall sedan Windows 95), det har blivit marginellt bättre med tiden, men fortfarande får man mängder med märkliga effekter när man drar i dpi-reglaget.

Jag håller med dig om att det borde fungera när nu reglaget finns där. Tyvärr är dpi-reglaget bara ett exempel på funktioner som Microsoft infört så där lite till hälften och sedan tappat intresset för. Tyvärr har det en massa negativa sidoeffekter att öka dpi-inställningen.

Men, huvudproblemet i ditt fall är inte att du har en bredbildsskärm (wide) utan att du har en högupplöst skärm. När du justerar för att få bukt med en del av de nackdelar det orsakar så uppstår det jobbiga bieffekter.

Jag håller nog med Anders Jonsson, det enklaste sättet att lösa det här är nog att hitta en gammal billig 19-tummare och koppla in den som sidoskärm för text och surf. Obs! Inte en modern 19-tummare i bredbildsformat, de är också ganska högupplösta. Utan en gammal 19-tummare med bildstorleken 1280x1024. Sådana kan man ofta hitta på Blocket för några hundralappar.

Några hyfsat lågupplösta skärmstorlekar som kan vara värda att leta efter begagnade. Notera att tre av dem faktiskt också är bredbildsskärmar, men ändå lågupplösta:

19 tum, 1280x1024 - ca 86 bildpunkter/tum (klasssisk kontorsskärm)
23 tum, 1680x1080 - ca 86 bildpunkter/tum
26 tum, 1920x1200 - ca 87 bildpunkter/tum (inte så vanliga)
27 tum, 1920x1200 - ca 84 bildpunkter/tum (tyvärr ofta lite dyra, men finns flera fantastiskt bra)

Som jämförelse så har din 22-tummare med 1920x1200 bildpunkter ca 103 bildpunkter/tum
 
Hur blir det utan att göra något?

Du har inte råkat läsa någon äldre bok om Photoshop som rekomenderar att göra vissa inställningar i färgscheman/dialogrutor? Dessa rekomendationer är till äldre Windows och blir inget bra i nyare versioner av operativsystem och Photoshop.

Mitt förslag är att du återställer allt till standardinställningar i Windows, ser till att du använder dvi både på skärm och dator och använder dig av skärmens upplösning 1920 x 1200. Fungerar det då inte bra för dig så går det kanske att göra något med speciella terminalglasögon som passar dig och/eller att ta hjälp av control panel/ease of acces i värsta fall.
Lycka till!

MVH,

Matias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.