Annons

Ny skärm eller kalibrera nuvarande?

Produkter
(logga in för att koppla)

webb

Aktiv medlem
Jag har kommit dit att jag vill vara lite tryggare i att mina bilder blir det jag ser på skärmen när de skrivs ut någon annanstans.

Frågan är nu om jag måste skaffa en ny skärm eller om jag klarar mig med att kalibrera nuvarande?

Min skärm har följande data (jag kan inget om detta så jag måste kasta in allt jag hittat tyvärr):

Produktnamn Samsung SyncMaster 913V Silver
Widescreen Nej
Skärmstorlek 19 tum
Skärmtyp LCD
Teknik TN
Punktavstånd 0.294 mm
Maxupplösning 1280x1024 pixlar
Rekommenderad upplösning 1280x1024 pixlar
Horisontell frekvens 81 kHz
Vertikal frekvens 75 Hz
Bandbredd 140 MHz
Färgdjup 16.2 millioner
Responstid (på+av) 12 totalt, ms
Kontrast 600:01:00
Ljusstyrka 250 nit (cd/m2)
Horisontell betraktningsvinkel 160 grader
Vertikal betraktningsvinkel 150 grader
DVI/VGA Input VGA
Dubbla anslutningar Single
Videoingångar D-sub
USB hub Nej
Färg Silver
Inbyggda högtalare Nej
Strömförbrukning 38 Watt
Övrigt 3 years warranty
Storlek (inklusive fot, BxHxD) 42.8x43.0x19.5 cm
Vikt 5.9 kg

Kan jag kalibrera denna skärm med tex. Spyder 3 Pro som jag läst om eller är det bättre att lägga pengar på ny skärm?

/webb
 
Prova först med att skaffa någon kalibreingsutrustning.
Jag (som glad amatör) köpte en Pantone Huey http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=242859 och jag blev överaskad. Skärmen känns som ny och utskrifterna blev bra mycket bättre.

Jag vet inte så mycket om din skärm, men även om du köper en ny skärm är en kalibreringsutrustning guld värd.

mvh
Morgan
 
Jag har kommit dit att jag vill vara lite tryggare i att mina bilder blir det jag ser på skärmen när de skrivs ut någon annanstans.

Frågan är nu om jag måste skaffa en ny skärm eller om jag klarar mig med att kalibrera nuvarande?

Min skärm har följande data (jag kan inget om detta så jag måste kasta in allt jag hittat tyvärr):

Produktnamn Samsung SyncMaster 913V Silver
Teknik TN

Kan jag kalibrera denna skärm med tex. Spyder 3 Pro som jag läst om eller är det bättre att lägga pengar på ny skärm?

/webb

Hej!

Skärmen du har är allt annat än optimal för bildarbete, men alla skärmar vinner på att kalibreras och profileras.

Om det är så att du funderat på att skaffa en Spyder 3 Pro så är det en bra idé så länge du vet att du kommer fortsätta hålla på med bilder även framöver. Kalibratorer håller länge och den gör precis samma nytta senare när du bytt till en annan skärm.

Så mitt svar skulle nog vara att skaffa en kalibrator och sedan så snart du tycker att du har råd med det, satsa på en bildskärm i 3000-4000 kronorsklassen ungefär så kommer du både få mer bildyta och bättre färger - dessutom rätt kalibrerade i och med att du har din Spyder :)
 
Tack för bra svar.

Kan någon ge tips på en hygglig skärm för under 5000 kr?

/webb

Hej!

Det finns många, men ett par förslag:

En skärm många här på Fotosidan verkar ha skaffat
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=266264

En lite äldre, men i gengäld större skärm som reas ut
http://www.dustin.se/pd_5010100657.aspx

Generellt tips:
Om du letar efter en skärm för bildarbete, strunta i ljusstyrka, kontrast och svarstid. Kika istället efter skärmar där betraktningsvinklarna uppges som 178/178 eller 176/176, då är det (nästan alltid) en trevligare typ av panel i skärmen där färgerna inte förändras lika mycket beroende på betraktningsvinkeln. Tillverkare spelar ingen avgörande roll, men kan du hitta en Eizo eller Nec så har de lite mer möjligheter till kalibrering (samma gäller Lacie och Quato, men de har så vitt jag känner till inga skärmar under 5000 kr).
 
Tack för svaret Martin,

Det får nog bli en Eizo FlexScan S2231WSE som den du pekade mot + en Spyder 3 Pro.

/webb
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.