Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny site för bilder tagna med Zeiss-optik

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Alldeles nyligen har det kommit upp en intressant site för bilder tagna med Zeiss-objektiv:
www.zeissimages.com

Här kan man utan kostnad lägga upp sina bilder. Enda villkoret är att dessa är tagna med Zeiss-objektiv. Kameramärket spelar ingen som helst roll (en inställning jag finner synnerligen sympatisk).

ZeissImages har självklart startats av en Zeiss-aficionado - Jorge Torralba.

Programförklaring:
"Med dagens entusiast- och pro-DSLR-kameror med allt större antal Megapixlar och bättre upplösning, så blir bristerna i många av dagens objektiv allt tydligare, de klarar inte av att ge den kant-till-kant-skärpa, kontrast och färgåtergivning som en fotograf så hett åtrår att se i sina bilder. Zeiss-objektiven ger fotografen ett medel med möjlighet att åstadkomma den högsta möjliga bildkvalitet som deras kameror numera är kapabla till."

Vidare skriver han: "Om du älskar ditt Zeiss, vare sig det sitter på en Canon, Nikon, Contax, Minolta, Sony, Leica eller någon annan kamera, registrera dig här och börja dela med dig av dina bilder. Alla bilder tagna med Zeiss-objektiv är välkomna - det spelar ingen som helst roll ifall det är manuella eller autofokus-objektiv."
{För ev. purister - detta är inte en helt ordagrann översättning, men andemeningen är bevarad}

Det finns också en forum-avdelning, där meningen är att det enbart ska vara bilderna som diskuteras (inte de sedvanliga - Kamera X är bättre än kamera Y för att fotografera Z, men det är tvärtom ifall man ska fotografera ... osv).

En mycket intressant sökoption (som jag inte har sett någon annanstans) är att man direkt kan söka ut alla bilder som är tagna med ett visst objektiv. Funderar man t.ex. på att köpa ett Zeiss ZA AF 135/1,8 så är det bara att klicka på detta på startsidans "Quick Lens Search".


Jag hittade denna site på "The Online Photografer"
http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/blog_index.html

efter att jag hade läst deras "Sony NEX-5 Hands On" efter världspremiären i Kroatien nyligen. Scrolla ner till "Lens News":
"Det är absolut inte nödvändigt att du måste ha ett Zeiss-objektiv för att ta en bra bild, men där är verkligen något mycket speciellt med bilder tagna med någon av Z[X] Zeiss-gluggar på en fullformatskamera. Mmmm!" :)


För att öka intresset så kommer det att bli en bildtävling så fort antalet medlemmar på siten kommer över 200. Priset blir ett Zeiss 50/1,4 för antingen Nikon eller Canon, alternativt också för Leica M. Det kommer också att bli ett ZA AF 85/1,4 ifall han lyckas skrapa ihop kosing till det, skriver han.

Så alla ni lyckliga sk-t-r som disponerar något Zeiss-objektiv - sätt igång och välj ut era bästa bilder och skicka in dem!
 
Senast ändrad:
Haha! Du får fråga!

Vad jag förstår så uppfyller du just nu kriterierna - lägg in din fråga så får vi se ifall dina bilder kan komma in eller ifall din fråga får till följd att sitens kriterier modifieras en smula... :)
 
Senast ändrad:
Haha! Du får fråga!

Vad jag förstår så uppfyller du just nu kriterierna - lägg in din fråga så får vi se ifall dina bilder kan komma in eller ifall din fråga får till följd att sitens kriterier modifieras en smula... :)

... fast jag har ingen sådan, annars skulle jag gärna ha gjort det bara för att testa. När jag läste kriterierna så slog det mig att det finns en massa "skrot" som det står ziess på.
 
Det var ju illa, då går det väl inte...

Jo, linserna i mobiltelefonerna har ju inte så mycket att göra med den speciella karaktär som är förknippad med Zeiss pro-objektiv. Har inte själv haft råd med att skaffa någon Zeiss-glugg, så jag uppfyller inte heller kriterierna.

Fast när jag tänker efter så har jag en gammal Zeiss Super-Ikonta 6x6-kamera liggande i ett förråd, så kanske... :)
 
Jorge är en jättetrevlig kille, och väldigt aktiv på ett par områden som överlappar mina - så detta rekommenderar jag starkt. :) Har ni Zeiss - ut och använd dem i det fina vårvädret!
 
Borde skaffa en adapter så jag kan använda Zeiss-gluggarna på 5D'n och nyttja dem mer. På Bladaren luftas de tyvärr sällan numera. Undrar om jag har något att vinna på det rent kvalitetsmässigt, jämfört med t.ex. min 85/1.2L eller 50/1.4? Zeiss-gluggarna är en 50'a T* (svart), en 80'a, en 150'a och en 250'a, de senare utan T*.
 
Borde skaffa en adapter så jag kan använda Zeiss-gluggarna på 5D'n och nyttja dem mer. På Bladaren luftas de tyvärr sällan numera. Undrar om jag har något att vinna på det rent kvalitetsmässigt, jämfört med t.ex. min 85/1.2L eller 50/1.4? Zeiss-gluggarna är en 50'a T* (svart), en 80'a, en 150'a och en 250'a, de senare utan T*.

Det är inte alls säkert att du får något vidare resultat, objektiv för mellanformat har helt andra (lägre) krav på upplösning än småbildsobjektiv. Risken finns därför att du tycker att objektiven inte är speciellt skarpa, med liten reservation för att jag inte själv har några Zeiss för Hasselblad att testa med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.