Annons

Ny Sigma 17-70 f2.8-4.5

Produkter
(logga in för att koppla)
Gissa japanska leken?

Intressant, bra omfång och hyffsat ljusstark, åtmindstånde på lägre bränvidder.

Uttolkad data:
Max bländare: 22
Närgräns: 20cm
Makro: 1:2,3
Filter 72mm (stor frontlins)
Vikt: 455g

Verkar vara ett bra alternativ till deras EX 18-50: Lite större zoom omfång, lite ljussvagare och hyffsad makro för att vara på en zoom.
 
Den finns i en egen tråd på DP Review (sök) samt att den för ett tag sedan fanns omnämnd på en hemsida som en anställd på "Sigma Schweiz" driver. Denne fick dock dra tillbaka informationen efter påtryckningar.
 
Ännu en medelmåttig normalzoom med dålig ljusstyrka och kass byggkvalité. Ett för stort zoom-omfång och troligtvis bedrövlig bildkvalité.

There is no free lunch.
 
Så jäkla ljusvag är den då inte, varken Nikon eller Canon har ljustarkare kitobjektiv, fast denna verkar kila in sin mellan prisklasserna kitobjektiv och 4'-5' klassen.
 
Skulle den vara åtminstone lika bra eller såklart helst snäppet bättre än Canons kitzoom och ha låg distortion (med tanke på det stora zoomomfånget) samt kosta mellan 2 och 3 kkr skulle jag kunna tänka mig den iaf. Och ja.. säker AF såklart.

Definitivt trevlig omfång iaf.
 
Releasedatum?

Är det någon som lyckats navigera sig genom japanskan och kan berätta om och isåfall när detta objektiv kommer att finnas i Sverige eller Europa? Jag har sökt en del och hittar bara spekulationer och förhoppningsfulla diskussioner.
 
Blir rolig sedan att läsa en jämförelse mellan den här gluggen och Nikons kitzoom 18-70 som brukar få bra kritik som allround-zoom. Eftersom Sigmat är ljusstarkare i vidvinkelläget (2.8 mot Nikons 3.5) så borde det kunna vara skarpare vid samma bländare.
 
TheJaff skrev:
Blir rolig sedan att läsa en jämförelse mellan den här gluggen och Nikons kitzoom 18-70 som brukar få bra kritik som allround-zoom. Eftersom Sigmat är ljusstarkare i vidvinkelläget (2.8 mot Nikons 3.5) så borde det kunna vara skarpare vid samma bländare.

Kan bli intressant dock så tror jag 18-70 är några snäpp bättre med sin tysta och snabba AF-S motor. Även ED glas.
 
D Nilsson skrev:
Kan bli intressant dock så tror jag 18-70 är några snäpp bättre med sin tysta och snabba AF-S motor. Även ED glas.
Helheltsintrycket kanske blir svårslaget hos Nikons 18-70 men om AF:en är säker (behöver inte vara snabb) och skärpan finns där så är det en intressant glugg för oss icke-Nikonister.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.