Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny scanner...

Produkter
(logga in för att koppla)

Sande

Aktiv medlem
Nu har man bestämt sig för att köpa en ny scanner, den gamla slutade fungera efter att jag bytte operativsystem.

Då vill jag fråga vilken sorts scanner som lämpar sig bäst för bilder som i princip endast är till för att publiceras på nätet.
Jag funderar på en diascanner men hur stor är skillnaden på kvalitén och priserna om bilderna nu enbart ska upp på nätet?

Detta är ett område som jag har ganska lite kunskap inom därför är jag tacksam för all hjälp som jag kan få.

/Alexandar

En filmskanner kommer att göra dig glad av samma skäl som att man blir glad av dia. Många förstoringar är kasst gjorda och blir man glad av att se vad som egentligen finns på filmen :) Däremot så behöver du inte köpa en dyr skanner. Man kan komma riktigt långt med de billigare modellerna om man bara vet hur man ska göra.

Hmm ja.. det beror ju på hur stora bilderna ska vara på nätet oxå. Mitt förslag är att leta efter en Begagnad Minolta Scan Dual II. De bör kosta under 2000:- numera. Den kan du med fördel även använda för fina utskrifter upp till A4 i 300 dpi.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar