ANNONS
Annons

Ny "Pocket rocket"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Istvan_Sz

Medlem
Hejsan!

Jag tycker om att ta bilder och tar med min lilla kamera nästan överallt.
Jag har en systemkamera men det slutade med att jag tog bilder med mobilen istället för att asa med den "stora" systemkameran.
Mobilen har jag ju i fickan hela tiden och missar inte ögonblicket.

Som en kompromiss köpte jag en Canon IXUS 50 och hade den alltid i fickan.
Bättre bilder än mobilen och bra mobilitet.
Efter att IXUS 50 fick fuktskador, så köpte jag en Canon IXUS 50 IXUS 70, nu när jag lyckades dränka den i cola, så är jag på jakt efter en ny kamera.

Till saken:
Denhär gången är jag ute efter lite mer kraft i fickan, onödiga, eller "häftiga" finesser kan jag bortse ifrån hellre mer optisk zoom, eftersom den största begränsningen på IXUSarna var just den optiska zoomen som bara är 3x.
Jag vill gärna ha större optisk zoom, gärna lite mer dimension i bilderna. (Går väl hand i hand med större objektiv).
Annars är jag hyffsat nöjd med både hastigheten och funktionerna.
Hyggligt 720p inspelning vore också ett stort plus i kanten.
Morsan har en Nikon liknande storlek och funktioner och tycker att bilderna blir bättre med IXUS 70:n.
Vad kan ni rekomendera för kamera som jag kan ha med i fickan för det mesta?

Tack på förhand!

Jag har kollat runt på lite reviews på nätet.
Jag sitter och funderar mellan en Canon PowerShot SX240 HS eller Canon PowerShot S100

SX240 har 20x optisk zoom som jag gillar, har ett attraktivt pris men är aningen stor och liten sensor...

S100 har en bra sensor, men är ca. 1000 kr dyrare och har "bara" 5x optisk zoom.

Är S100 värt de +1000 krna?

Kanske någon annan kamera under 3000 kr klassen? Varför i så fall?

Jag har ingen erfarenhet av någon av kamerorna du nämner men när jag skulle köpa en nyare kompaktkamera så tittade jag bla på Canon S110 som är efterföljaren till S100. Den föll på att den inte hade en blixtsko, annars hade det blivit en sådan för den har mycket bra bildkvalite och bra vidvinkel och för mej passande zoom-område. Nu blev det en Olympus XZ1 till vrakpris istället, som inte har lika bra vidvinkel som S100/S110, men istället möjlighet att använda extern blixt.

Min fru har en Canon SX 200, en föregångare till SX240, som jag köpte till henne för drygt två år sedan, den är lite klumpigare än de senare modellerna. Den har imponerat på mej, det gick att ta bra kvälls- och nattbilder med den en gång när jag glömt min egen kamera hemma och den har ett imponerande objektiv med 12 x zoom, alltså mindre än SX240 som ju har 20x och tar bra filmsnuttar med anständigt ljud. Jag antar att SX240 är bättre i alla avseenden.

Jag kan alltså bara redogöra för vad jag har sett och mina erfarenheter. Har du möjlighet att få ta i kamerorna och känna hur de ligger i handen och hur menyerna och knapparna fungerar så tycker jag att det kan avgöra. Det skiljer inte så väldigt mycket i sensorstorlek men S100 har förutom lite större sensor också ett ljusstarkare objektiv och kan ta raw vilket SX240 inte kan.
Jag gillar inte för små kameror och min Olympus XZ1 tycker jag egentligen är i minsta laget för mina händer. Och S100 är ännu mindre t.ex.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar