Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Pentax K10D - hur kolla att den är ok

Produkter
(logga in för att koppla)

Oyster

Medlem
Hej!

Ny på detta forum eftersom jag nu är en alldeles ny (från idag) användare av K10D. En fråga till er som använt kameran ett tag: Min är beställd från ProDigital i Kanada - och jag vill kolla att allt funkar som det ska eftersom tiden för reklamation är relativt kort. Det vore också trist att på en gång börja med garantiärenden om något skulle vara fel.

Hur skulle ni kolla att den är ok? Det gäller följande utrustning utöver K10an:

16-45 objektivet
50-200 (Pentax)
Bg-2 greppet

Sen följde det med lite andra småprylar men de är inte viktiga.

Tack på förhand

Oyster skrev:
Hej!

Ny på detta forum eftersom jag nu är en alldeles ny (från idag) användare av K10D. En fråga till er som använt kameran ett tag: Min är beställd från ProDigital i Kanada - och jag vill kolla att allt funkar som det ska eftersom tiden för reklamation är relativt kort. Det vore också trist att på en gång börja med garantiärenden om något skulle vara fel.

Hur skulle ni kolla att den är ok? Det gäller följande utrustning utöver K10an:

16-45 objektivet
50-200 (Pentax)
Bg-2 greppet

Sen följde det med lite andra småprylar men de är inte viktiga.

Tack på förhand

Testa fokus på båda objektiven så att det är okej så det inte finns nå fel på den biten.

Ganska många har klagat på att sensorn tar sneda bilder. Ställ kameran på ett bord så du har bortre bordskanten vinkelrätt mot linsen i mitten av bilden. Ta en bild och kolla i datorn om bordskanten är helt horisontell (i Picasa eller Photoshop ex).

Bara som en parantes: Tänker du använda äldre gluggar utan kontaker lins-hus, alltså med bländarring, gå in i menyn, Spec inställningar - anv. bländarring - sätt till "2 tillåten". Så har du inga problem med det.

Annars kan jag nog inte komma på nåt mer än att objektiven ska fokusera rätt. Kan ju vara värt att ta en bild på en helt vit vägg och se om du hittar några döda pixlar.

Kolla att sökarbilden är rak jämfört med den tagna bilden. Se inlägget ovan och kolla även i sökaren hur objektet avblidas i den och jämför med bilden du tagit. De flesta som får en sned bild har kunnat relatera detta till att sökarbilden varit sned.

Min sensor satt spikrakt i kameran, men sökaren lutade 1,03 grader, vilket är väldigt mycket.

// Matte

Tackar för tipsen...

Hur på ett bra sätt hittar man döda pixlar? Är det bara att zooma järnet i Photoshop och leta eller finns det programvara för det?

Ett första test när det gäller "rakheten" verkar positiv. Ser inget som tyder på det.

Objektiven funkar bra med autofokus, förutom att 50-200 lever om lite mer än 16-45, men jag gissar att det ska vara så? Det är i vart fall inget oroväckande..

Oyster skrev:
Hej!

Min är beställd från ProDigital i Kanada - och jag vill kolla att allt funkar som det ska eftersom tiden för reklamation är relativt kort.

Hej, en fråga här. Har du kollat med Pentax i Sverige om garantin, eller måste du skicka kameran till Kanada om det är något fel?

För jag ska nämligen till New York och tänkte köpa en K10D och är lite nyfiken på hur det fungerar med garantin....

Jag har kollat med dem via telefon innan jag köpte och det är ok att skicka in den till Pentax Sverige så länge företaget du köper av stämplar garantin, och att den är ifylld med köpdatum, serienummer och sånt. Det ska vara den som det står International Warranty på.

Hej
Jag letade efter ProdDigital hemsida, men jag hittade den inte, jag hittade bara försäljning via eBay Store. Har de ingen egen hemsida?
Erik hur mycket tjänade du på att köpa din utrustning via proDigital, om du räknar med frakt, tull och moms.

Det stämmer att de finns på Ebay, men det går att ringa dem och då verkar det som de har nåt med Carmans (www.carmans.com) att göra.Ring dem gärna via numret som finns på Ebay. Pratade med en kille som heter Stephen, som var väldigt hjälpsam. Bl.a. så fick jag köpa 50-200 till ett jättebra pris (169 Cd) trots att den inte fanns upplagd på Ebaysidan.

Om jag räknar på följande saker:
K10D + 16-45 + 50-200 + bg2 + extra batteri + fjärrkontroll så tjänade jag ca 4000kr mot priset som Cyberphoto har. Till det följde 1gb minne + en Quick Pro Guide DVD (vet inte om den är bra, har inte kollat än), kortläsare och lite annat jox.

De missade däremot att skicka med extra batteriet + fjärrkontrollen, så det återstår att lösa. Förmodligen köper jag minne via dem, när de väl ska skicka de grejerna. Och möjligen en kameraväska... är det någon som vet vilken modell som kan passa min setup? Har planerat att köpa in ett 50´s objektiv också + en blixt. Har kollat några väskor idag, men jag tycker det blir lite trångt i dem. Tips mottage gärna...

Kanadensisk + Worldwide warranty är priset man får betala för att tjäna in de pengarna men för min del (har handlat mycket annat från USA) så är jag inte särskilt orolig. Nu funkar ju kameran dessutom felfritt och jag är helt sjukt nöjd med den efter de inledande 200 bilderna. Inser bara att det finns en hel del att lära sig, men förhoppningsvis kan DVD´n hjälpa till lite.

Tycker också det är superbra med detta forum. Har ställt in den för lite ljusare, skarpare JPG och det känns kanon att jag slapp komma på det själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar