Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Pc!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lex

Aktiv medlem
Hej!
Det är dags att köpa en ny dator(stationär) eftersom jag tycker den gamla har gjort sitt.
Vad bör jag tänka på då jag kommer att använda den mycket med PhotoshopCS? Grafik? RAM? TFT el CRT?
/Lennart
 
- Skärm som visar färger korrekt. Platta skärmar tar mindre plats.
- Speglade och stora hårddiskar (160 Gbyte eller mer). Spegling enligt t ex RAID 1 (finns inbyggt i Dell 8400) eller RAID 5. RAID 1 ovh RAID 5 skyydar vid mekaniskt fel på en hårddisk.
- Gott om minne t ex 1 Gbyte
- Runt 3 G Hz processor kommer du långt på.
- DVD RW
- Kortläsare
- USB 2
- Tyst (i butiken finsn det gott om störande ljud som stör bort datorns eget ljud)
 
Senast ändrad:
"Kit" datorer har jag själv inte mycket för. Gå till din lokala databutik (inte Expert, Siba, Elgiganten m.fl) och diskutera genom vad de kan bygga ihop åt dig efter dina egna kriterier.

Jag köpte en 2.4Ghz för över ett år sedan med endast det nödvändiga för 3000:- och har byggt vidare på den allt eftersom jag har saknat nåt, är väl uppe i över 10000:- för hårdvara men jag saknar inget och vet att den går att bygga vidare på.

Minns min gamla Compaq "kit data" som det inte gick att uppgradera en pryl på.
 
Jag kommer att låta en firma bygga ihop den åt mig, jag vill inte ha en kit-dator som är svår att uppdatera. Hur är det med bildskärmarna? Jag har funderat på att köpa en CRT, då många fortfarande hävdar att de är bäst till bildbehandling. Stämmer det?
 
"Kit" datorer...det är väl inget fel på dom?
Funkar lika bra att uppgradera dom som "hopplock"

Givetvis så bör man undvika SFF.

Det var ganska vanligt förr(5 år) att märkesdatorer hade lite egna lösningar...men det är inte alls så idag...finns säkert något märke som har en del speciella lösningar även idag...men dom ska man givetvis undvika i vilket fall som helst.

[Edit]
Fördelen med hoplock är såklart att man bestämmer själv ända ner i minsta detals vad man vill ha...annars är det ingen skillnad.
Nästan tvärtom...med en märkesdator så vet du att du får komponenter som fungerar tillsammans...utprovat av experter.
 
Här kommer ett förslag som kan diskuteras omkring:

Abit AN8 nForce4 4DDR-DIMM 3PCI 2PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket939 ATX
Webpris 1135.00

AMD Athlon64 90nm 3200+ 2000MHz/2.0GHz 512kb "Venice" Boxed (with cpu-cooler!) Socket939 * Webpris 1745.00

Corsair VS512MB400 Value Select 512Mb DDR PC3200 400MHz 184pin CL2.5
Webpris 464.00

Connect3D Radeon X700Pro 128Mb DDR3 TV-out DVI RETAIL PCI Express
Webpris 1395.00

Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + cooling
Webpris 1295.00

NEC ND-3540 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART BULK IDE
Webpris 549.00

Seagate Barracuda ST3160827AS 7200.7 160Gb 7200rpm 8Mb cache NCQ S-ATA
Webpris 805.00

Samsung 959NF 19" CRT Diamondtron 1600x1200@85Hz TCO99
Webpris 2395.00

Totalt exkl moms 8353.60
Totalt inkl moms 10442.00

Grafikkortet är kanske inte nödändigtvis det du måste ta om du inte skall hålla på med några spel eller annan 3D grafik i större utsträkning.

Jag har lagt in en S-ATA hårdisk som kan vara lite knepig att installera om man inte är van, du kanske bör skaffa en floppydriver för att under lätta instalationen denna kostar ca 200 kr. Sedan är frågan hur mycket utryme du behöver. Jag skulle börja med 160-200 Gb och bygga ut när det tar slut. Att raida hårdiskarna för en normal hemmaanvändare tycker jag är overkill, räcker med att göra backup på de som man tycker är viktigt på DVD.

512Mb minne är minemum och 1Gb trevligt mer än så är lite lyxigt enligt mig. hur som helst är 512 Mb stikorna prisvärad idag och man kan alltid bygga ut med fler om inte 1Gb räcker. Mitt förslag har två 512 Mb även fast det inte syns.

Valde en CRT skärm eftersom jag tycker de är prisvärda för tillfället. Plattaskärma kommer jag privat att vänta något år till på. Dock så tycker jag att 19 tum bör vara min storleken.

Processorn valde jag för att det blir lättare för dig att uppgradera till en processor med två kärnor senare, vilket om jag inte kommer ihåg fel är väldigt trevligt för bildbehandling.

Chassit är trevligt och helt ok tyst.

Hoppas det hjälpte.

/Tomas
 
Lex skrev:
Jag kommer att låta en firma bygga ihop den åt mig, jag vill inte ha en kit-dator som är svår att uppdatera. Hur är det med bildskärmarna? Jag har funderat på att köpa en CRT, då många fortfarande hävdar att de är bäst till bildbehandling. Stämmer det?

Det är inte svårare att uppgradera en "kit"-dator än det är att uppgradera ett hopplock.. Jag har en Dell Dimension 8200 och jag har bytt grafikkort, hårddiskar, DVD-spelare och nätverkskort.. Jag har dunkat i ett firewire/usb2-kort och jag skulle uppgradera minnet om det inte var så förbannat dyrt med RAMBUS.. Jag kan byta processor också om jag skulle vilja det.. Så det där med att det inte går eller är krångligt att uppgradera en "kit"maskin är bara båg.. Det är till och med lättare att uppgradera min Dell än vad det är att uppggradera mina hopplock eftersom jag inte ens behöver en skruvmejsel för att byta det mesta i maskinen.. Det enda är att man håller sig ifrån dom pyttesmå chassina eftersom dom är ju gjorda för att innehålla så mycket som möjligt på så liten yta som möjligt, därför är det ofta så att det inte finns några lediga minnesplatser, kortplatser mm, i övrigt är det oftast inga som helst problem att uppgradera ett "kit"..

Däremot kan det vara så att du kan få lite mer prestanda för penagarna om man bygger själv och väljer komponenter som lirar schysst tillsammans. Fördelen som jag ser det med kit är att man får ofta rätt bra garantier och man får hyggligt med programvara som dom flesta som bygger själv inte räknar med i priset när dom jämför kit med hembygge..

Vad du än väljer så tror jag att det kommer att funka fine för dig.. Inte riktigt svar på din fråga men jag var tvungen att kommentera lite :)

/Peter
 
Tack för svaren, bilden klarnar allt mer. Jag kör inga avancerade spel eller 3D-grafik överhuvudtaget så grafikkortet behöver inte klara sånt. Går alla kit.datorer att uppgradera?
 
Lex skrev:
Tack för svaren, bilden klarnar allt mer. Jag kör inga avancerade spel eller 3D-grafik överhuvudtaget så grafikkortet behöver inte klara sånt. Går alla kit.datorer att uppgradera?

Ja.

[Edit]
Förutom SFF som vi pratat om ovan...visst går dom att uppgradera, men det är ont om plats...CD/DVD är tex en slimmad enhet.
 
Tisch skrev:
Valde en CRT skärm eftersom jag tycker de är prisvärda för tillfället. Plattaskärma kommer jag privat att vänta något år till på. Dock så tycker jag att 19 tum bör vara min storleken.

/Tomas

Blir svårare och svårare att hitta bra CRT-skärmar. Har hjälpt ett par fotografer att kontrollera sina nya CRT-skärmar och vi har fått returnera flera av dem eftersom de inte går att kalibrera korrekt.

Sony har lagt av med sina, Barco likaså. Det är länge sedan Apple slutade. Nec har kvar, som också säljs under LaCies namn. Men jag tycker att deras CRT-skärmar var bättre tidigare. Mer variation mellan de olika exemplaren idag.

Själv jobbar jag vid en platt skärm idag. Har man en gång börjat byter man aldrig tillbaka.

MVH/Stefan
 
Kakelgasten skrev:
Ja.

Förenkelt svar på en sådan fråga. Om och vilka komponenter som kan uppgraderas beror helt på vad datorn har för moderkort. Här är ett par saker som man ska tänka på om moderkortet tillåter "uppgradering":

*Hur många minnes platser har den 2-4 är normalt 4 är mest uppgradering vänligt.
*vilken slags processor stödjer moderkortet, nu för tiden är det finns det vanligtvis 2 olika typer för Intel och två för AMD. Vissa är mer "uppgradering-vänliga" än andra.
*Vad för gränssnit till grafikkortet har den AGP eller PCIe? PCIe är mera "uppgradering-vänlig".
*Vad för olika portar har den USB 2.0 osv
*Klarar den SATA hårddiskar och IDE hårddiskar båda är att föredra

Vissa "kitdatorer" har mordekort som tyvärr inte är speciellt "uppgraderings-vänliga" precis som vissa icke "kitdatorer" inte heller är det.

Dock så kan du fråga om detta, så kan vi hjälpas åt.

/Tomas
 
Tisch skrev:
Förenkelt svar på en sådan fråga. Om och vilka komponenter som kan uppgraderas beror helt på vad datorn har för moderkort. Här är ett par saker som man ska tänka på om moderkortet tillåter "uppgradering":

*Hur många minnes platser har den 2-4 är normalt 4 är mest uppgradering vänligt.
*vilken slags processor stödjer moderkortet, nu för tiden är det finns det vanligtvis 2 olika typer för Intel och två för AMD. Vissa är mer "uppgradering-vänliga" än andra.
*Vad för gränssnit till grafikkortet har den AGP eller PCIe? PCIe är mera "uppgradering-vänlig".
*Vad för olika portar har den USB 2.0 osv
*Klarar den SATA hårddiskar och IDE hårddiskar båda är att föredra

Vissa "kitdatorer" har mordekort som tyvärr inte är speciellt "uppgraderings-vänliga" precis som vissa icke "kitdatorer" inte heller är det.

Dock så kan du fråga om detta, så kan vi hjälpas åt.

/Tomas

Ja?...Det var ett enkelt svar på en enkel fråga...så vad är ditt problem?

[Edit]
Alla olika aspekter man får tänka på när man ska uppgradera skulle vara på tok för mycket att skriva här.
 
Är det om två år möjligt att uppgradera datorn utan att behöva byta allt och vilka komponenter kommer det finnas behov av att uppgradera?

Tyvärr är min erfarenhet att det nya standarder kommer titt som tätt. Hårddiskar behöver bytas ut med jämna mellanrum av förslitningsskäl och att de blir fulla av allt större bilder, filmer, etc.

Processor har jag ännu inte lyckats byta med mindre än att moderkortet byts ut. Idag sitter ofta bildskärmskort, nätverkskort, ljudkort mm integrerat i moderkortet. Kraftagregaten har olika långa kablar och byter kontakter då och då så de inte passar de nya moderkorten.

Ordet "framtidssäker" är en av de stösrsta lögnerna i marknadsföringen.
 
RolandM skrev:
Är det om två år möjligt att uppgradera datorn utan att behöva byta allt och vilka komponenter kommer det finnas behov av att uppgradera?

Tyvärr är min erfarenhet att det nya standarder kommer titt som tätt. Hårddiskar behöver bytas ut med jämna mellanrum av förslitningsskäl och att de blir fulla av allt större bilder, filmer, etc.

Processor har jag ännu inte lyckats byta med mindre än att moderkortet byts ut. Idag sitter ofta bildskärmskort, nätverkskort, ljudkort mm integrerat i moderkortet. Kraftagregaten har olika långa kablar och byter kontakter då och då så de inte passar de nya moderkorten.

Ordet "framtidssäker" är en av de stösrsta lögnerna i marknadsföringen.

Det finns mycket som är standard i en dator så jag måste säga att du har fel.
CPU kan jag hålla med om att det kommer nya sockets på lite väl ofta, men det är av en anledning...om du skulle byta CPU på ett gammalt moderkort så finns det risk för att moderkortet skulle kunna bli en flaskhals.

Även om mycket är integrerat idag så brukar det inte vara några problem att uppgradera grafik/nätverk/ljudkort.

Kontakterna till/från moderkortet byter inte standard så ofta...och när dom väl gör det så är det för att man inte ska kunna blanda gammalt med nytt...dom gör det inte för att jävlas utan för att skydda mindre kunniga från att göra fel.

Finns ju bara 3 standarder idag när det gäller hårddiskar och S-ATA är relativt nytt...så jag vet inte vad du menar med att det skulle vara problem?
 
Bildskärmar....

tycks vara det stora problemet idag.

Stefan Ohlsson kommenterar att vissa exemplar av CRT-skärmar inte går att kalibrera - gäller det även LaCies skärmar?

Den skärm som näms i ett av inläggen, Samsung 959NF 19" CRT Diamondtron 1600x1200@85Hz TCO99, har någon erfarenheter av den? Går den normalt att kalibrera?

Och en nybörjarfråga - vad ska man kunna kalibrera?
Finns det någon klar definition på detta som man kan mappa mot bildskärmens tekniska specifikationer?
 
Re: Bildskärmar....

Lars S skrev:
tycks vara det stora problemet idag.

Stefan Ohlsson kommenterar att vissa exemplar av CRT-skärmar inte går att kalibrera - gäller det även LaCies skärmar?

Den skärm som näms i ett av inläggen, Samsung 959NF 19" CRT Diamondtron 1600x1200@85Hz TCO99, har någon erfarenheter av den? Går den normalt att kalibrera?

Och en nybörjarfråga - vad ska man kunna kalibrera?
Finns det någon klar definition på detta som man kan mappa mot bildskärmens tekniska specifikationer?

http://www.smartson.se/Default.asp?WCI=wiMain&TestId=1842
http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/321924/reviews
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.