Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Olympus m4/3?

Produkter
(logga in för att koppla)
Önska önska runt i ring...

Hursom, hade gärna nöjt mig med EP-2, om den hade haft lika snabb AF som GF1.
Eller nöjt mig med GF1, om den hade haft lika hi-res EVF som EP-2...

Haha.. ja, man blir aldrig nöjd...

Men ang. den nya så hoppas jag på:

Lättåtkomlig exponeringskompensation
12 megapix
Raw
Ingen avtryckarfördröjning
Autofokus i klass med dslr

Det är allt jag behöver! Inte 20 bps, inte video, inte jpeg, och inte en massa andra onödiga funktioner!

Lx3 duger till mycket, men det vore trevligt med en lite större sensor och 12 megapixel så jag kunde tjäna lite pengar på bilderna också..

Lx3 Iso 1250:

Bilagor

• P1110854.jpg
    P1110854.jpg
    67.9 KB · Visningar: 595
m4/3 budgetmodell?

Olympus har idag ingen kompaktkamera (varken en ultrakompakt, kompakt, eller långzoom enligt Cyberphotos indelning) som är försedd med blixtsko. De har tidigare haft sådana i SP-serien. Ser även att den på bilden har åtminstone ett fäste för en kamerarem, samt är försedd med en ratt för val av exponeringsalternativ. Det tyder på att den är lite tyngre, samt appelerar till en lite mer avancerad användning, á la Panasonic LX3 & Canon G11.

I så fall behöver även Olympus öka på sensorstorleken till åtminstone 1/1.7", för att även inkråmet ska matcha den ambitiösare yttre looken. En ny kompaktkamera med en sådan sensorstorlek riskerar inte heller att kannibalisera på det betydligt större m4/3-systemet, men genom att den kan göras mindre och med bibehållen fokus på bildkvalitet, så har man täppt till sin lucka i marknadssegmentet av kompakter under kameror med utbytbara objektiv, dvs. under m4/3. Sedan tidigare så finns ju Fujifilm, Ricoh, Panasonic, Canon och Nikon i det här segmentet: 1/1.7" - 1/1.6" - 2/3", dvs ~4x.

Ett annat alternativ vore förstås om den nya kameran är försedd med en m4/3-sensor. I så fall har den ett utbytbart objektiv, för Olympus vågar knappast förvirra marknaden med en storsensor-kompakt med fast monterat objektiv, dvs. i samma segment som Sigma DP1/DP2 och Leica X1. Den sensorstorleken är förbehållen m4/3. (Om inte man gör en damm- och stänkskyddad kamera med fast optik förstås, eftersom det inte finns väderskyddade objektiv till m4/3.)

Håller med om att den lilla bilden i "teasern" har former som påminner om den morotsfärgade mock-up:en. Ytterligare en kamera i det här marknadssegmentet är en bättre investering än ett experiment med att kriga om kunderna för ~4x kompaktkameror, speciellt när man nu har ett m4/3 system under uppbyggnad och fortfarande ringa konkurrens.

En uppfattning jag läst är att det är en m4/3 budgetmodell, som trots att den är mindre än E-P1 & E-P2 ändå har inbyggd blixt. Undrar om objektivet är M.Zuiko Digital 17mm ƒ/2.8 pancake?

Håller med om att den lilla bilden i "teasern" har former som påminner om den morotsfärgade mock-up:en.
Det tycker inte jag. Ser faktiskt inga likheter alls. Däremot är den "hemliga" kameran väldigt lik EP1 i de detaljer som syns -- den övre profilen är nästan identisk, objektivet har samma storlek (relativt huset) som Olympus "pannkaka" på en EP1.

Spekulationen om att det skulle vara en ny version i Pen-serien verkar vettig, även om jag inte riktigt förstår Olympus strategi. Har EP1 sålt så dåligt att man måste presentera en lågprismodell? Iofs kanske man tänker fasa ut EP1 och då kan man behöva ett billigare alternativ till EP2 för dem som inte vill ha den elektroniska sökaren.

Olympus E-PL1 ska den tydligen heta -- L står för "light" (som i "lätt", inte "ljus", förmodar jag), enligt ryktet. Bilder tagna med kameran kan man se här. Några av dem har kvar exif-data med kameranamn och allt!

Senast ändrad:
Spännande! Har en Pana G1 nu som är bra på alla vis utom när det gäller JPG direkt ur kameran, så jag har varit sugen på att testa Olympus. Det här kanske kan vara nåt, fast jag hoppas den går att köpa utan objektiv - annars blir det nog en E-P1 eller 2 så småningom.

Bara sju nya kompakter idag,

varav två superzoomar, men ingen PEN ännu.
Undrar vilka färgsättningar den kommer i, morotsorange äntligen?
Teasern har också ändrat texten lite grann...

Bilagor

• E-PL1.jpg
    E-PL1.jpg
    17.2 KB · Visningar: 263
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar