Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny normalzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

FiJon

Medlem
Håller på och letar efer ett nytt objektiv till min 350d.

Har kollat lite på:
Tamron 17-50/2.8
Sigma 18-50/2.8

Men det verkar vara en del problem med båda objektiven. Det är fokuseringsproblem, dålig kantskärpa mm.

Har även kollat lite på tamron 28-75 som verkar vara ett riktigt bra objektiv men jag är rädd att jag kommer att sakna vidvinkeln.
Finns det någon sida man kan se bilder som är tagna med 18mm och 28mm på olika avstånd så man kan se skillnaden?

Verkar inte finnas sådär jättemånga fler alternativ heller om man inte ska gå upp en massa i pris.

Vad ska jag välja och varför?
 
Med 28-75 kommer du sakna vidvinkeln. Fråga mig. :)

Själv skulle jag valt Tamron 17-50 av de två, men jag har inte bråttom (eller pengar), så jag inväntar Tokina 16-50 för att se hur den klarar sig. Blir nog dyrare än då båda, dock. Bör komma i mars.
Har dock ingen praktisk erfarenhet av gluggarna.
 
FiJon skrev:

Finns det någon sida man kan se bilder som är tagna med 18mm och 28mm på olika avstånd så man kan se skillnaden?


Vad har du för objektiv nu? efs 18-55) Då är det bara att ta bilder på 18 och 28mm så ser du skillnaden direkt.

Sigmat är snyggare än Tamronet och har precis kommit med en fusk-makro funktion. Den äldre varianten finns beggat och till utförsäljning lite här och var. Kolla photozone.de för tester och sök i forumet.
 
FiJon skrev:
Ingen som har något mer att säga om objektiven?
Det finns hundratals trådar om detta. Sök själv. Jag tror att de flesta börjar tröttna på att svara på precis samma fråga om och om igen, eftersom dessa två objektiv är bland det mest diskuterade på FS när det gäller produkter.
 
Har precis fått mitt nya Tamron 17-50.
Kanonojektiv som funkar perfekt på min Nikon D50.
Fokuserar bra och hyfsat tyst.
Bra skärpa redan från f2.8..och sedan blir det bara skarpare. Hörnen är lite mjuka vid största bländare, men har inte sett någon normalzoom under 10 000 sek som inte är det. Är supernöjd.

/Magnus
 
Är nog den det lutar åt, frågan e hur mycket bättre den är jämfört med sigman som man kan få för rätt bra pris nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.