Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny normalzoom till 450?

Produkter
(logga in för att koppla)

Artifex

Medlem
Ny normalzoom till EOS 450D?

* EF-S 17-85 verkar folk kasta efter en numera, går att få tag i riktigt billigt. Men det verkar inte särskilt bra?
* EF-S 15-85 säger man är bättre, men det står fortfarande ett S efter EF, vilket gör det mindre framtidssäkert?
* EF 24-105 står det L på och om jag förstår saker rätt så är det ett mycket bra objektiv förutom att det vinjetterar och jag lär inte nå någon större vidvinkel så länge jag har en cropsensor. Är detta objektiv verkligen värt den extra utgiften i mitt fall?
* Andra alternativ?

Vad jag söker är alltså en normalzoom med bra kvalitet på en cropsensor. Vad motiverar t.ex. en 24-105 L framför en 15-85? Och när nu 17-85 är så billig... hur står den sig egentligen?

Jaja, jag vet, äpplen och päron. Men "bang for the buck"? Vad skulle ni ge mig för råd?
 
Senast ändrad:
Såhär prioriterade jag normalzoom:
1. Canon 17-55/2,8 IS (minus: dyr, dålig byggkvalité för priset, ej väderskyddad)
2. Sigma/Tamron 2,8-normalzoom (minus: inte Canon)
3. 15-85 (minus: ljussvag)
4. 18-55/3,5-5,6 IS (minus: ljussvag)
5. 24-105 (minus: för snäv bildvinkel)
6. 17-85 (minus: ljussvag och dålig bildkvalité)
 
Ok, bra! Efter att ha läst igenom min fråga igen, så inser jag att jag är otydlig och inte träffar riktigt rätt. Jag ska förtydliga.

Just nu vill jag åt objektivet som kan sitta på kameran för det mesta, eller om jag bara vill ta med en enda glugg. Har en 18-55 idag, jag tycker den är för kort för ändamålet. Superzoomarna jag provat tycker jag är för kassa vad gäller bildkvalitet och AF (långsam).

Ljusstyrka är ju alltid bra, men för mitt tänkta användningsområde prioriterar jag snabbhet i handhavandet.

Jag vill alltså ha:
- Ett hyggligt omfång, utan att det för den skull behöver vara en superzoom. 17-85:an kan väl stå som en mall på vad jag tycker är tillräckligt.
- Jag vill ha bildskärpa (så mycket man kan begära av en zoom)
- Snabb autofokus är ett måste, så jag tror USM och allt vad det heter är ett krav.
- Helst IS.

Och härav misstänker jag att det blir dyrt. Så frågan är, hur dyrt behöver det bli? Och hur bra behöver det vara på en 450D? (eller möjligen en tänkt 7D eller liknande när jag en dag byter).
 
Har nyss köpt ett 24-105. Min första "riktiga" glugg efter kitzoomen( 18-55 is). Den verkar riktigt bra. Är inte speciellt erfaren när det gäller fotografi, men har tänkt i precis samma banor som du, provat canons superzoom men blev inte nöjd. Den här är ljusstarkare och omfånget är perfekt som allround. Skärpan är också riktigt bra( går att skärpa bättre än förväntat i ps också)

Verkar inte bättre än att man måste lägga ut rejält med pengar om man vill ha en normalzoom med lite längre omfång, annars blir kvalitèn lidande. f4 räcker för det mesta och en 2.8 väger ju lite för mycket i mitt tycke(förutom tamrons då). Tamron 24-75 och canons 24-70 är säkert en aning skarpare men verkar inte skilja jättemycket:

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=2

Om man inte har extremt mycket pengar att lägga ut( en del äger ju högvis med gluggar och flera olika normalzoomar)och är hyfsat nybörjare är nog 24-105:an bäst. Du kan ju köpa ett och prova lite testbilder. Brukar ju gå bra att utnyttja ångerrätten annars, så länge man är försiktigt med det.

Vill du gå på budgetalternativet ska du kanske köpa tamrons 24-75. Men men..då ska man ju orka hålla på att byta glugg så fort man ska ta en bild på lite längre avstånd..( och orka bära omkring på dessa också).

Ja, har som sagt inte jättemycket erfarenhet i praktiken, men har läst typ allt som går att läsa på nätet ;P

Finns säkert någon som testat alla jag räknat upp här, och som kan bekräfta eller dementera? :)

mvh Josef
 
utan tvekan skulle jag välja 15-85 i ditt fall, den perfekta kompromissen, och så lägger du till en 50/1.8 eller 30/1.4 om du behöver ljusstyrka ibland, så sitter du säker.
 
15-85 är en av de starka kandidaterna, helt klart. Ger det mig något mer än ff-kompatibilitet och vädertätning om jag går upp till dubbla priset och köper 24-105 L? Är AF snabbare? Finns andra fördelar?

Har Sigma och Tamron något med lika snabb AF som Canon kan ha?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.