ArneB
Aktiv medlem
För ca fem år sedan hjälpte jag min fotografkompis med att välja NAS. Jag hade tidigare erfarenhet av Drobo och valde en 5-diskvariant. Den har fungerat klanderfritt och jag har kunnat åka dit och byta ut diskar och på så vis utöka kapaciteten successivt. Kanon! Ända tills nyligen då jag upptäckte att hens bildbibliotek översteg 16 TB och NAS:ens maxvolym är 16TB. Alltså behövs en ny NAS som dessutom kan exponera en större volym.
Kompisen är IT-analfabet och litar på att jag gör ett bra val. Jag har tittat på Qnap och Synologi som verkar erbjuda bra lösningar. Jag vill helst inte att det ska bli som med en Netgear jag hade för tio år sedan, där antalet kompatibla hårddiskar var begränsat.
Jag förutsätter att det hänt en del de senaste åren. Kompisen använder NAS:en mest som backup, och i liten utsräckning som filserver. Inget bildarbete direkt mot filer på NAS:en.
Tacksam för all input.
Kompisen är IT-analfabet och litar på att jag gör ett bra val. Jag har tittat på Qnap och Synologi som verkar erbjuda bra lösningar. Jag vill helst inte att det ska bli som med en Netgear jag hade för tio år sedan, där antalet kompatibla hårddiskar var begränsat.
Jag förutsätter att det hänt en del de senaste åren. Kompisen använder NAS:en mest som backup, och i liten utsräckning som filserver. Inget bildarbete direkt mot filer på NAS:en.
Tacksam för all input.