Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny nätsladd till laptop, andra värden

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Min nätsladd till laptopen börjar bli sliten och glappar lite.
Kan ev få tag i liknande sladd till en annan modell av Asus, men den ligger på 19,5V och 6,32A medan min ligger på 19V och 7,7A. Kommer detta skada datorn och eller batteri samt kommer jag se skillnad i prestandan?

Vet att universallladdare inte har så fin justeringa steg så min första tanke är att det inte gör så mycket.
Någon elektronikkunnig?

/Stefan

Är inte helt med, är det bara sladden du vill byta? Då spelar det absolut ingen roll.

Ska du byta hela nätadaptern så kolla att kontakten och polariteten (plus och minus) är samma.
Jag skulle säga att 2,5% högre spänning är väl inom toleransen så det är bara att köra på. Den något lägre effekten ska inte ha någon betydelse heller.

är du säker på att det inte är inne i datorn det glappar. Nio fall av tio är det där det glappar, lödningarna släpper på kontakten. Annars är det bara att testa den andra, det är alltid samma + och minus till bärbara. spänningsskillnaden spelar ingen roll.

Tror det är sladden för den reagerar när jag böjer den. Men ska testa kompisens sladd. Glappar den också så är det datorn och då kanske det är dags för byte....

/Stefan

Är inte helt med, är det bara sladden du vill byta? Då spelar det absolut ingen roll.

Ska du byta hela nätadaptern så kolla att kontakten och polariteten (plus och minus) är samma.
Jag skulle säga att 2,5% högre spänning är väl inom toleransen så det är bara att köra på. Den något lägre effekten ska inte ha någon betydelse heller.

Precis byt bara sladden, behåll själva aggregatet.

Det är alltid en chansning att köpa tredjepartsagreggat men sladdarna är i princip säkert att byta.

Brottet verkar vara efter aggregatet. Själva nätsladden innan är standard och billig. Sladden efter aggregatet sitter ihop.

Kompisens sladd är också från aus så den bör fysiskt passa.

Brottet verkar vara efter aggregatet. Själva nätsladden innan är standard och billig. Sladden efter aggregatet sitter ihop.

Klipp av den och löd dit den nya...det är den lättaste biten att byta.

Eller hellre, öppna aggregatet och byt redan i infästningen. Du behöver bara hålla reda på polerna.

Testat och bekräftat. Det är glapp inne i datorn. Blir att kontakta asus och be om hjälp. Vill de inte blir det att öppna upp och löda.

asus kan bara byta moderkort, lika med svindyrt. Öppna själv och löd. Om kontakten är trasig kan man ev hitta nya kontakter. Vi brukar beställa på nätet. / Mats Engbom

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto