Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Lens roadmap

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, vad vi nu ser av denna objektivväg är fler detaljer...

DA 55 är nu ett f/1.4 och kommer med inbyggd motor i objektivet. I praktiken blir detta en ersättare för trogna FA* 85 f/1,4 och torde bli ett utomordentligt porträttobjektiv.

Det kommer ett till DA 35, förutom det nyligen annonserade DA 35 f/2.8 Macro Limited. DA 35 blir ett bra standardobjektiv, förhoppningsvis f/1.4 och SDM - eftersom så lite detaljer är kända så lutar en lansering åt hösten eller nästa vår.

Det tidigare 70-300 objektivet, som skulle matcha nya 17-70:n, blir nu ett 55 - 300 istället. Jag tycker det är tråkigt, men samtidigt kan jag förstå valet. 70-300 hade passat bättre med 17-70 zoomen, men för den som har 16-45 eller 18-55, så blir det kanske ett väl stort glapp att sen börja på 70-300. Kanske 55-300 är en bra kompromiss?

Hälsar
R

Lite knepigt val med 55-300 kan jag tycka.
Glappet 45-70 eller 55-70 torde i min mening inte vara något vålsamt problem sett till ett 70-300. Men om omfånget kan ökas utan att det kostar i minskad kvalité så varför inte? Hade hoppats på ett höftat releasedatum men ack nej. Med tanke på att de anger datum fram till dec. 2007 är det kanske rimligt att gissa på vår/sommar 2008?

Ska bli intressant att se priserna på 200:at, om de håller fast vid ungefär de priser som gäller för nuvarande FA* eller om de kan närma sig Nikon och Canons priser. Nuvarande Pentax-variant är ju dubbla priset mot Canons L-variant.

Hursomhaver, alltid kul med nyheter!
Det börjar arta sig riktigt bra med utbudet på något års sikt. Det gäller bara att de får fart på produktionen så man inte får lägga på X månaders väntetid ovanpå de planerade releasedatumen...

FA Star serien var handbyggd i Japan, DA Star serien blir byggd av robotar i Vietnam. Detta kommer givetvis att påverka priserna så att DA Star serien blir billigare än FA Star serien var, men vi kan inte räkna med att det blir jättebilligt eftersom optiken är väderskyddad med extra gummitätningar, samt att autofokussystemet är dubbelt, till skillnad mot konkurrenterna som endast använder ett autofokussystem i objektiven. Jämför med Nikon AF-S som endast fungerar med kameror som har stöd för AF-S. Pentax SDM innebär både autofokusmotor i objektivet a'la Nikon AF-S eller Canon USM, och det äldre autofokussystemet som drivs av kameran. Detta möjliggör unik kompatibilitet, dvs att SDM objektiven kan användas både på nya och äldre digitala systemkameror från Pentax med bibehållen autofokus.

Hälsar
R

Skulle nog tro att Pentax stoppar in DSM i 645-objektiven också, och i så fall borde man väl kunna få autofokus med rätt adapter. Vore ju konstigt om man gör vädertätade DSM objekiv till småbild, men inte till mellanformat. Pentax nichade ju in sig med autofokus på 645N. Men kanske är jag för hoppfull.

Det är svårare att göra SDM till 645:an, eftersom det systemet ej har några strömkontakter. Med K bajonetten var det så enkelt därför att det redan fanns strömkontakter i specifikationen (sedan Pentax introducerade power zoom i början av 90-talet). Följaktligen krävs det en större investering och större utveckling av 645:ans bajonett och frågan är om Pentax är beredd att ta den stora investering som det skulle innebära. Jag ställer mig tveksam därför att marknaden för 645D är så liten och därför är det nog svårt att ekonomiskt hämta hem en sådan stor investering.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar