Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Leica MP

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikpersson

Aktiv medlem
För alla som vill hålla sig kvar i den anaolga världen har Leica släppt en ny kamera: Leica MP.

På insidan är det en gammal Leica M6 utan TTL-mätningen som den sista verionen av den modellen hade. Utsidan för tankarana till den gamla Leica MP som var en specialversion av Leica M2 med bl.a uttag för "Rapidwinder" i bottenplattan. Ett tillbehör som även den nya Leica MP har.

Läs mer på

http://www.leica-camera.com/produkte/msystem/mp/index.html

Det här verkar vara en trevlig kamera, men lite för mycket retro för min smak. Personligen hade jag nog hellre valt en Leica M7.

Det sägs inget om priset i info som Leica har släppt, men den lär bli dyrare än M7:an som ligger på runt 30.000:- för huset.

Fredrik
 
Fredrikpersson skrev:
Det här verkar vara en trevlig kamera, men lite för mycket retro för min smak. Personligen hade jag nog hellre valt en Leica M7.
Ja, den är läcker. Däremot gillar jag inte återspolningsratten. Har haft en M2, och blev rätt trött på avsaknaden av vev. Skulle nog hellre ta en M7 jag med.
 
Nu var det nästan två år sen ni skrev dessa inlägg. Men jag är på väg att köpa en Leica M. Och efter att ha läst rätt mycket på internet om att M7:an håller klart sämre kvalitet än MP så kan jag aldrig tänka mig att lägga ca 30 000 kr på en M7:a. Är det bara automatiken som gör att ni kan tänka er det?
 
asså.. tidsauto och ttl-blixt skulle jag iaf kunna betala för.
sen tror jag inte för en sekund att det är dålig kvalitet på m7:an. bara att mp:n är handbygd? var det va?
en m7:a borde ju iaf hålla för de flesta som vill slå i spik med den. även för fotografi.. :)
 
Jag kan fortfarande tänka mig en M7:a. Jag är lite skeptisk till uppgifterna om att M7 skulle vara dåligt ihopskruvad. Det var samma diskussion om M6:an som har visat sig hålla lika bra som äldre M-Leicor. Det är säkert så att en M3:a är en rubustare konstruktion än M7. Bättre än en MP också för den delen. Samtidigt är en tidig M3 idag 50 år gammal och även en Leica slits mekaniskt.

Dessutom, allt är relativt. En M7:a lär hålla högre mekanisk kvalitet än de flesta andra kameror.

Det främsta skälet till att jag gillar Leicor är att jag tycker att de är bra att plåta med. Små och med - i mitt tycke - väldigt bra ergonomi (förutom återspolningsratten på MP).


Varför inte köpa en av de sista M6:eek:rna som nu säljs till lite lägre priser i Tyskland? Det tror jag är en bra affär.

http://www.foto-oehling.com/cgi-bin...e00789c04273f0a00011e0598/Product/View/124308

Eller en begagnad dito. PÅ LP-fotos senaste auktion gick ett par M6 för en bra bit under 10.000.

Jag hade nog - som sagt - fortfarande satsat på en M7. För tidsautomatikens skull.

F
 
Tack för ett jättebra svar! Jag har kollat in eBay och hittar där M3:eek:r för en ganska billig peng. Även fotoaffärer i Sthlm har M3:eek:r i bruksskick med ett objektiv för mellan 5 500 - 6 600 kr. Jag hade tänkt att kanske göra inträde i Leica med en M3:a för att se om det är värt att köpa en ny MP (eller då kanske en M7:a). Och så köper jag optiken redan nu som jag vill ha till en framtida M. Nu kör jag Nikon D100 och en Rollei 35 (som gett mig lite försmak:).

Tack igen.

Fredrikpersson skrev:
Jag kan fortfarande tänka mig en M7:a. Jag är lite skeptisk till uppgifterna om att M7 skulle vara dåligt ihopskruvad. Det var samma diskussion om M6:an som har visat sig hålla lika bra som äldre M-Leicor. Det är säkert så att en M3:a är en rubustare konstruktion än M7. Bättre än en MP också för den delen. Samtidigt är en tidig M3 idag 50 år gammal och även en Leica slits mekaniskt.

Dessutom, allt är relativt. En M7:a lär hålla högre mekanisk kvalitet än de flesta andra kameror.

Det främsta skälet till att jag gillar Leicor är att jag tycker att de är bra att plåta med. Små och med - i mitt tycke - väldigt bra ergonomi (förutom återspolningsratten på MP).


Varför inte köpa en av de sista M6:eek:rna som nu säljs till lite lägre priser i Tyskland? Det tror jag är en bra affär.

http://www.foto-oehling.com/cgi-bin...e00789c04273f0a00011e0598/Product/View/124308

Eller en begagnad dito. PÅ LP-fotos senaste auktion gick ett par M6 för en bra bit under 10.000.

Jag hade nog - som sagt - fortfarande satsat på en M7. För tidsautomatikens skull.

F
 
Jag skulle inte satsa på en M3 pga den enkla anledningen att den saknar ram för 35mm. Jag tycker att 35 är den mest användbara brännvidden till en mätsökarkamera.Själv har jag erfarenheter av M4 M6 samt M7.Det enda problem med M7 var ratten på baksidan för Asa samt expkomp som var glapp men vilket nu är åtgärdat. Tagit ca200 rullar på två år med M 7 och är väldigt nöjd.
Mvh kent
 
Kent och Vincent,

Kul att höra att M7 funkar bra. Jag tror som sagt att ryktena om att den skulle vara under normal leicastandard är lite överdrivna.

Jag kan hålla med om att en M7:a nog är den optimala leican hittills. Förutom alla de fördelar som de tidigare m-leicorna har (ergonomi, tyst etc.) har den dessutom tidsautomatik. Ännu lättare att koncentrera sig på bilden, med andra ord.

Jag köpte själv - för 20 år sedan - min första leica, en m3 med 50/2. Jag tyckte att den var en väldigt bra kamera för den relativa nybörjare jag var då. Denna enkla kombination hade jag i 10 år innan jag köpte en m4. För mig var enkel kamera och normaloptik den bästa fotoläraren.

Men det här är ju en fråga om tycke och smak. Jag vet att många gillar lite mera vidvinkel och då vill man naturligtvis ha möjlighet att använda en 35:a.

Vincent: Mitt hetaste tips när det gäller de lite äldre m-kamerorna är m4. Den finns i ett antal olika versioner (M4, M4-P och M4-2) Det är ingen större skillnad på dem så du kan i prinicip välja vilken du vill. Vissa M4:eek:r är samlarobjekt (bl.a vissa korta serier med svart lack (ej svart krom) och kostar mycket. De vanliga m4 kan man få för bra priser, bara något dyrare än m3. M4 har ramar för både vidvinkel och kort tele och begränsar inte ditt objektivval som m3 och m2.

Hetaste tipset: en m4 och en 50:a (eller 35:a). Köp inte mer till att börja med, möjligen en liten ljusmätare om du kör dia. Kör du negativfilm kan man fakiskt använda de enkla exponeringshjälpen i filmpaketen. Använd bara en eller ett par filmer konsekvent. Då lär du dig snart exponera rätt utan mätare.
Ta sedan med kameran överallt och plåta, plåta plåta. Glöm bara inte att ladda upp resultaten på FS!

Förvirrad av de olika m-modellerna? Kolla på http://www.cameraquest.com/mguide.htm


Ha en trevlig fotosöndag. För egen del skall jag idag ut och testa min brors canon d20. Det har kommit lite snö här i sthlm och solen är på väg att bryta igenom molntäcket. Skall bli spännande att se vad kameran går för.

hälsningar

Fredrik
-utan leica för tillfället :-(
 
Fredrikpersson skrev:
Det främsta skälet till att jag gillar Leicor är att jag tycker att de är bra att plåta med. Små och med - i mitt tycke - väldigt bra ergonomi (förutom återspolningsratten på MP).

Leicas hemsida kan man själv via deras "konfigurator" välja om man vill ha MP's eller M7ans återspolningsratt på MP.

-- Nicke
 
Senast ändrad:
Fredrik - bra tips angående M4:an. Plåta gör jag ändå varje dag så det lär det nog inte bli ändring på. Jag plåtar idag utan mätare och det fungerar fint för det mesta.

Jag var och kände på en M7:a i helgen men MP:n jag kände på förra veckan var... drömlik. M7:an var bra men jag gick ingen spark i magen av den som av MP:n. Men istället för M3 så blir det nog till början en M4 för jag vill köra med en 90mm och som jag förstår det så har M4 ram för det

Kolla gärna in http://www.vincenthauser.se

Tack för alla svar
 
om det är längre objektiv du vill använda så kanske m3 ändå är rätta valet eftersom den har längre effektiv mätsökarbas.
 
Jupp. En M3 och en M4 är en svårslagen kombination! Kostnad för båda i bruksskick jämförbart eller mindre än en motsvarande M6:a.
 
Hej alla

Det blev en M3 från 1955. Det ingick en Elmar 50/2.8 för 5500 kr vilket jag tycker var billigt. Vad anser ni? Den verkar fungera perfekt. Det enda är att kontrasten i "skärperektangeln" är lite dålig.

Jag fick också tag på en nästan oanvänd Summicron 90/2.0 APO, svartlackerad, för 10.000kr på eBay. DET var ett jättekap och ska bli skoj o se hur den är.

Bilder kommer om ett tag dårå.

God jul!
 
GRATTIS!

Bra kombination och helt ok pris.

Ser fram emot att se bilderna.

GOD JUL

Fredrik
(som nu börjar bli väldigt angelägen om att själv också skaffa sig en Leica)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.