ANNONS
Annons

Ny laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Jojjox

Medlem
Hej, jag har i flera månader funderat på att köpa en bärbar dator men jag har fortfarande ingen aning om vilken jag ska köpa så nu ber jag om råd.

Jag kommer troligtvis bara att använda den när jag är ute och reser (utomlands + i Sverige) så den får helst vara liten och behändig.

Jag kommer främst att använda den till att redigera raw bilder i Photoshop men vill även kunna redigera filmer så jag vill att den ska vara snabb i redigeringsprocesserna.

Jag har haft funderingar på att köpa en från Apple (har alltid varit en PC tjej) men eftersom de är så dyra så känns det lite som att man betalar för märket (älskar dock min iPhone som är värd alla pengar i världen).
Jag har fått för mig att man får med Final Cut Pro men så är väl inte fallet?
Annars skulle jag kunna rättfärdiga ett Appleköp då jag annars behöver köpa ett videoredigeringsprogram.

Kan även tillägga att min stationära dator lever på sista versen (typ 8 år gammal) så en sådan behöver införskaffas så småningom också då jag föredrar att sitta vid en sådan. Är det då smart att köpa en dyr laptop som jag bara kommer använda på resor...?

Just det, jag har inte direkt någon budget utan vill ha det bästa för min situation så det är egentligen bara snålheten som sätter stopp.

Som ni kanske märker så tänker jag fram och tillbaka och vet varken in eller ut. Så har ni några tips på bra laptops så tar jag tacksamt emot dom :)

// Johanna

....Jag har fått för mig att man får med Final Cut Pro men så är väl inte fallet?
Annars skulle jag kunna rättfärdiga ett Appleköp då jag annars behöver köpa ett videoredigeringsprogram......
// Johanna
Man får inte med Final cut Pro X.
Kostar 3.195 kronor i app store.

Jag är inte särskilt fäst vid något av systemen, men vet inte om jag riktigt håller med om att Apple är så himla dyra. Jag "fönstershoppade" en hel del Windowsdatorer (haha) förra gången jag köpte dator, och kom fram till att motsvarande specar och byggkvalitet landar på ungefär samma pengar. Då jämförde jag med Sony Vaio, Microsoft Surface och så vidare. Då blev det en 13 tums MacBook Pro med i5-processor, 16GB ram och 256GB SSD. Det funkade toppen och gick fint att ha med på resa. Nyss blev den tyvärr stulen, och i veckan gjorde jag samma jämförelse och kom fram till samma sak.

Denna gång blev det dock en mid-2015 15-tummare med i7, 16GB och 256GB. Jag valde 15 för att det dels inte var mycket dyrare, och för att 13 kan kännas lite trångt särskilt om man måste redigera video utan extern skärm.

En fin grej med Mac, som jag dock inte testat själv i praktiken ännu, är att det går att använda en iPad som extern skärm med hjälp av en app. Skulle vara toppen när man måste jobba på mobilt kontor.

iMovie följer med en Macintosh för videoredigering, men det är ett enklare program än Final Cut, så om det duger för dig beror förstås på vilka redigeringsbehov du har.

Just det iMovie heter ju det programmet som följer med. Kände på mig att jag hade blandat ihop de två. Har köpt en apple nu så får se om det räcker med iMovie annars får jag köpa till Final Cut.

Jag är inte särskilt fäst vid något av systemen, men vet inte om jag riktigt håller med om att Apple är så himla dyra. Jag "fönstershoppade" en hel del Windowsdatorer (haha) förra gången jag köpte dator, och kom fram till att motsvarande specar och byggkvalitet landar på ungefär samma pengar. Då jämförde jag med Sony Vaio, Microsoft Surface och så vidare. Då blev det en 13 tums MacBook Pro med i5-processor, 16GB ram och 256GB SSD. Det funkade toppen och gick fint att ha med på resa. Nyss blev den tyvärr stulen, och i veckan gjorde jag samma jämförelse och kom fram till samma sak.

Denna gång blev det dock en mid-2015 15-tummare med i7, 16GB och 256GB. Jag valde 15 för att det dels inte var mycket dyrare, och för att 13 kan kännas lite trångt särskilt om man måste redigera video utan extern skärm.

En fin grej med Mac, som jag dock inte testat själv i praktiken ännu, är att det går att använda en iPad som extern skärm med hjälp av en app. Skulle vara toppen när man måste jobba på mobilt kontor.

Tack så mycket för din input! Det blev en apple till slut, valde en 13 tum så kanske blir för litet men med tanke på att jag ska ta med den på resor så tror jag att jag kommer att bli mer en nöjd :)

Ju mindre desto bättre vid resor (inom rimliga gränser :).

Du kan ju köpa en skärm, ett tangentbord och en mus att koppla till din laptop så blir det precis som att sitta vid en stationär dator när du är hemma.

Jag har haft en 13" i nära 3 år och det räcker väldigt långt IMO.
Det större problemet är ljusstyrkan som gör att man gör bra i att redigera på halv ljusstyrka för att inte bilderna ska bli för kontrastrika och mörka. Och pixeldensiteten gjorde att jag överskärpte bilderna till en början.

Astropad är en grym funktion att känna till om man har en Padda och Mac eftersom det gör din padda till en tryckkänslig skärm typ wacom cintiq.

Nog skiljer det en del, kollade bara snabbt nu och jämför Dell XPS 13 med MacBook Pro 13, och det skiljer 6000 mellan deras nyaste modeller och då får du betydligt sämre spec. Jag har själv en Dell XPS 13 av äldre modell, och fick precis hem en ny Dell XPS 15 och jag riktigt nöjd, vad jag förstått trots att jag aldrig haft Mac så tror jag deras touchpad är betydligt bättre än Dell. Annars så tycker jag de känns lika bra i kvalitet när man bara lyfter upp och känner på dem.

För att svara på TS fråga, så kolla på Dell XPS :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar