Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kompaktkamera - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Är på jakt efter en ny kompaktkamera, de krav jag har är:

*Vidvinkel
*Snabb uppstart
*Så ljuskänslig som möjligt
*Skaplig zoom(10x och uppåt)
*Optisk bildstabilisator
*Maxpris: 4000:-

De kameror som jag har hittat är:
Panasonic Lumix DMC-TZ10
Canon PowerShot SX200 IS

Om ni har någon erfarenhet av dessa eller om ni kan rekomendera någon annan kamera så får ni gärna skriva några rader om vad ni tycker är bra/mindre bra osv :)

Väldigt tacksam för tips/förlag!
 
TZ10 är bra. Den har dessutom mer vidvinkel än Canonkameran (som åxå är bra förvisso), om jag inte minns fel. Jag köpte nyligen en TZ7, som är föregångaren till TZ10. Enligt min (och andras) bedömning är bildvkaliteten bättre på TZ7, däremot har TZ10 manuella kontroller, om man vill ha det. Jag köpte TZ7 för att ha något kompakt för snapshots och för att kunna filma lite ibland, så för mig behövdes inga manuella kontroller (man kan ju ställa ISO-talet manuellt och man har ju exponeringskompensation iaf), så jag valde det lägre priset och bildkvalitet istället.

SX200 kan inte zooma när man filmar, om det är något som spelar roll. Jag tycker att Canon har valt för hård brusreducering som tar bort alldeles för mycket detaljer. Panasonic har valt att inte köra på lika hårt med brusreducering i detta fallet.

Behöver den inte vara riktigt så kompakt som dessa två skulle jag kolla på Panasonic FZ38.
 
Jag har själv kollat efter en liknande kompakt som komplement till systemkameran. Men jag hade även kravet att den skulle kunna filma med kontinuerlig AF och gå att zooma samtidigt och detta med bra kvalitet. Ville även ha så kompakt format som möjligt.

De som intresserade mig mest var:

Panasonic Lumix DMC-TZ7
Panasonic Lumix DMC-TZ10
Sony DSC-HX5V

Finns en del för- och nackdelar med alla....

Beställde TZ7:an innan idag då jag tycker den är väldigt prisvärd! TZ10 kommer säkerligen sjunka 1000kr inom ett år.

Vilken du ska välja beror på hur du prioriterar övriga saker som pris, GPS, seriebildtagning, manuella kontroller, skärpa, storlek, LCD-Display, brännvidd, knappar, menyer, panoramafunktion, upplösning video, upplösning bilder m.m.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.