Annons

Ny kompakt kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

spexz

Ny medlem
Hej!

Då min gamla trotjänare ixus 75 har gått i graven så söker jag en ny kompakt kamera.

Är i valet fall jag skall satsa på en av de stöttåliga versionerna eller ej.

Är väldigt aktiv på fritiden med diverse sporter, tex kite surfing, kajak paddling, x-country cykling, fotboll, snowboard/skidor och fjällturer.

Har kikat lite på Olympus mju tough 8010 samt Panasonic Lumix DMC.FT2

Bildkvaliten är OK men inte mycket mer än så tyvärr..

Vill kunna ha med den i fickan helst utan att ha en extra väska till den.

Någon som har testat dessa modeller eller hittat någon bra recension på?

Kamera & Bild har en recension men är inte medlem där så kan inte läsa denna ännu:
http://www.kamerabild.se/tester/kompaktkameror/Test-Olympus-Mju-tough-8010-1.349046.html

Någon som vill summera artikeln kanske?
 
Har nyligen köpt en Sony TX5 som är en riktigt trivsam tålig kamera. Å ena sidan har den vad jag vet bättre bildkvalitet än konkurrenterna i segmentet, å andra sidan är den inte riktigt lika tuff. Dyka 3 m, falla 1,5 m klarar Sonyn, de andra klarar väl dyka 10 m och falla 2 m tror jag...

För mig passar den bra, hyfsad 720p-filmkvalitet (kollar på 32 tums TV), kan ta 10 bilder i full upplösning på en sekund, bästa panoramafunktionen på marknaden, HDR och skymningfunktioner som sätter samman flera bilder blixtsnabbt... Alla Sonys suveräna nya funktioner alltså. Och liten som Sonys andra minikompakter.

Finns flera ytterst positiva recensioner om du vill se mer av kamera och bildkvalitet, t ex på DigitalVersus och ImagingResource. Prisjakt har listan på recensioner.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=565998
DigitalVersus ger TX5 5 stjärnor av 5 möjliga medan Olympus 8010 får 2 stjärnor och Panasonic FT2 4 stjärnor. EDIT: och de ger Pentax Optio W90 3 stjärnor mycket för medelmåttig bildkvalitet.

Det som kan tala emot den är designen, man startar med en skjutlucka för fronten som på många andra, men det kanske är svårmanövrerat när man är i farten som du..?
 
Senast ändrad:
Sonyn verkar riktigt bra.

Verkar ha samma funktioner istort sett som sony hx5v..

Ser ut som en investering i denna! Liten och smidig också..
 
Det lustiga är att jag hade beställt HX5v, men efter att ha väntat över en månad - och fortfarande skjuts leveransdatum upp - så avbeställde jag och tog denna i stället. Stor sväng kanske, men dels ville jag ha Sonys unika finesser, dels var tåligheten ett plus eftersom jag åker på badsemester snart. Och inte heller ville åka utan kompakt.

Skillnaden är lägre kvalitet på video, 720p i stället för 1080i, monoljud, mindre zoomomfång och något sämre kvalitet på objektivet - även om användare rapporterar om brister i teleläget. Men CMOS-sensorn och det mesta övriga finns ju där!

Jag är i alla fall ruskigt nöjd, har ägt och alltid gillat Sonys smäckra T-serie, och en vattentät stryktålig variant som inte är större än de vanliga sitter ju som en smäck. Den känns och presterar bra, och jag föredrar dess eleganta utseende framför det gummerade stridsvagnsutseende som är så poppis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.