Annons

Ny Kamera :)

Produkter
(logga in för att koppla)

dzidziuss

Aktiv medlem
Hej, dags för en ny kamera.

Vad jag önskar

ISO 50-800 (800 är minsta jag kan acceptera)

Ca 3bilder/sek

8-10 Megapixel

LCD 2,5-3 tum

Helst SD minnen

Gärna med RAW stöd

Zoom från 30 (ju lägre desto bättre) upp till 100mm är ok

Ljuststyrka nånstans runt f4.0 lägre är bättre

Bildstabilisering är bra att ha

Och en optisk sökare

Slutartid från 8 sek ner till 1/1000



Tre viktiga saker:

ISO upp till minst 800

Slutartid som längst mellan 4-8 sekunder


Vad borde jag titta på för kamera?
 
om du menar superzoom då är nya Finepix S6500fd
intressant har ISO 100-3200 fast glugg 28-300mm
men den har "bara" 6MP som räccer i flästa fall.
Om du menar DSLR då är det bara välja ett av de stora märken som är ganska lika varandra.
 
Om du söker en kompaktkamera, då är optisk sökare bara att glömma.

Systemkamera så finns dom helt nya Pentax K100D och Sony A100 med bildstabilisering mm.
Sonyn har 10mpx och Pentaxen 6, Sonyn säljs med 18-70mm kitobjektiv, Pentaxen med 18-55.
Sonyn har dessutom Anti-damm funktion.

Alla DSLR-kameror förutom Nikon D50 använder Compact Flash-kort, men det finns adaptrar till t.ex. Memorystick och SD (tror jag iaf, vet att det finns för memorystick).

Både Sony A100 och Pentax K100D borde komma till affärerna i Sverige om en vecka eller kanske 2.
 
Senast ändrad:
Anddje skrev:


..Alla DSLR-kameror förutom Nikon D50 använder Compact Flash-kort, men det finns adaptrar till t.ex. Memorystick och SD (tror jag iaf, vet att det finns för memorystick)...

Pentax Ist*DL, Pentax k100d, Pentax K110D, Samsung GX 1S använder alla SD kort.
 
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Sony/sony_dscr1.asp

Denna klarar nästan dina specar. Dock ej SD kort (billigt att köpa från ca 650kr/2GBkort...) och optisk sökare är halvoptisk, dvs EVF electronic viewfinder.

Fördel, 24mm vidvinkel upp till 120mm Ziess, 2,8-4,8 bländare är bra. Stor sensor som in de flasta systemkameror=bra högisoprestanda. 10Mpix sensor med skakreducering.

Nackelar: Lika stor och tung som systemkomeror (nästan). Lita av en udda fågel. Sisådär skärn på 2 tum med "bara" 123tpix i upplösning. (Dagens bättre har 200tpix).
 
http://www.dpreview.com/articles/sonydslra100/page2.asp

Annars är de väl dena som kommer närmast dina krav. Dock ej heller SD kort. Lite dyrare men säkert bättre andrahandvärde också... om man nu kan prata i de termerna ;-) Och så är det ju en systemare. Lämpligt objektiv beror mycket på budget. Sigma 17-70/2,8-4 eller Zeiss 16-80/3,5-4,5.

Släpper du kravet på 8-10Mpix vilket jag bara skulle rekommendera till personer som säljer bilder eller skriver ut större än 50x70cm så finns mycket fler alternativ både på kompakt/långzoom sidan och på systemsidan.
 
SixBySix skrev:
Denna klarar nästan dina specar. Dock ej SD kort (billigt att köpa från ca 650kr/2GBkort...) och optisk sökare är halvoptisk, dvs EVF electronic viewfinder.
På vilket sätt är en EVF halvoptisk? det finns inget optiskt öht med den, det är väl ändå bara en display kopplad till sensorn.

Förövrigt så skulle nog en systemkamera vara ett bättre val för de flesta än en R1, den är ruskigt dyr, och du kan få en systemkamera med skaplig optik för samma pris ungefär.
 
Ok, Anders, visst skrev jag lite slarvigt i all hasst, men jag skrev ju trots allt också att det var en EVR och inget annat. Om sedan en EVR är halvoptisk eller inte tycker jag är fullständigt oväsentligt att diskutera. Ibland slänger jag ur mig saker som är lite oklara eller rent av kontroversiella. Eller nya påhittade ord eller "sanningar", men oftast kan jag stå för dem.

Halvoptisk kan man väl kalla den för eftersom det är en elektronisk display som är monterad så att den ska efterlikna en optisk sökare, samt att det sitter ett okular framför displayen med minst en konkav lins (förmodligen flera), d v s ett optiskt system. En display på baksidan av kameran är dock inte halvoptisk på något sätt. Tycker jag... och om någon sedan tycker något annat så är det väl bra ;-)
 
SixBySix skrev:
Ok, Anders, visst skrev jag lite slarvigt i all hasst, men jag skrev ju trots allt också att det var en EVR och inget annat. Om sedan en EVR är halvoptisk eller inte tycker jag är fullständigt oväsentligt att diskutera. Ibland slänger jag ur mig saker som är lite oklara eller rent av kontroversiella. Eller nya påhittade ord eller "sanningar", men oftast kan jag stå för dem.

Halvoptisk kan man väl kalla den för eftersom det är en elektronisk display som är monterad så att den ska efterlikna en optisk sökare, samt att det sitter ett okular framför displayen med minst en konkav lins (förmodligen flera), d v s ett optiskt system. En display på baksidan av kameran är dock inte halvoptisk på något sätt. Tycker jag... och om någon sedan tycker något annat så är det väl bra ;-)
Hehe, ok kan gå med på att okularet gör den lite optisk iaf :p
Utan någon optik i den skulle det nog vara svårt att se något, taskig närgräns på ögonen :)
 
Äsch... du är ju ung... du skulle nog klara det... själv har jag märkt att jag har fått minskad närgräns med åren. Kanske bra att vara närsynt, bara att ta av sig glasögonen och bums har man "macroläge" .. :-D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.