Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Camilla Jenny

Avslutat medlemskap
Jag är stolt ägare till en Panasonic Lumix g6. Den släpptes på marknaden 2013. Det jag märker är att när det kommer till rörelse så hänger inte kameran inte med längre. Jag försöker med AF-C + följande fokuspunkt, men den har svårt med att hålla fokus och följa med motivet.
Senast märkte jag det igår, då jag övade panorering. Fick några hyfsade bilder. Men en del cyklister förlorade huvudet. Antagligen på grund av fokuseringen eller så stod jag för nära.
När det gäller stilleben och porträtt anser jag att min kamera är riktigt bra.
Vad tror ni, är min kamera "uråldrig" eller är det JAG som helt enkelt behöver öva och skyller på redskapet?
 

Bilagor

  • _1000323.jpeg
    _1000323.jpeg
    2.7 MB · Visningar: 24
Knappast autofokusen som hugger av huvudet. Däremot kan man förvänta sig en hel del fördröjning i sökaren på gamal spegellösa kameror, vilket gör det svårare att följa saker som rör sig. Det vill säga att det du ser inte riktigt är det som egentligen är framför objektivet, utan det som var där för en liten stund sedan. Möjligen skulle eventuell stabilisering kunna spöka lite och hoppa till så att utsnittet flyttar sig och bidra till problemet. Inte för att inte en nyare kamera med hög sannolikhet kommer att ha ett bättre fokussystem, men just problemet du visar beror nog inte på det.

Red: autocorrect var framme.
 
Senast ändrad:
Alla nya kameror har bra följande autofokus. En del har algoritmer för bilar, tåg, djur, fåglar osv för att hitta fokus på rätt ställe. Det fungerar förvånansvärt bra.
 
Uråldrig är kanske inte rätt ordval.
Det är ju samma kamera som du köpte för 10 år sedan, den blir inte direkt sämre.
Visst modernare kameror kan ha bättre AF o fler pixlar.
Men till den här typen av motiv är jag tveksam om det blir bättre.
Lite svårt att bedöma skärpa o om AF träffat rätt men ingenting i den här bilden är still o då blir ingenting knivskarpt.
Bakgrunden rör sig av din följning.
Kameran far upp o ner o håller inte jämn hastighet.
Motivet verkar för vår blick röra sig konstant men det gör det givetvis inte.
Kroppen rör sig, huvudet, benen... ja allt.
Troligtvis behöver man köpa en dyrare typ av kamera för att få en bättre(läs snabbare AF).
Klämmer du i med en slutartid på 1/2000s så fryser du givetvis allt, kanske tom pedalerna men det är ju inte det du vill.....
 
ANNONS