Annons

Ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

swd-photo

Aktiv medlem
Hej
Min frus gamla Canon 40D har börjat krångla och vi har tänkt köpa en ny.
Har funderat på en Canon EOS 7D Mark II eller en Canon EOS 6D Mark II
eller en använd 7D men vilken?
Så mycket kamera som möjligt för så liten peng som möjligt :)
Har förstått att 7D är en snabb kamera men 6D är en FF.
Är det stor skillnad mellan nya 7D och den gamla?
Skulle var roligt med några vinkar å tips.

H. Stefan
 
Nuvarande objetiv?

Hej
Min frus gamla Canon 40D har börjat krångla och vi har tänkt köpa en ny.
Har funderat på en Canon EOS 7D Mark II eller en Canon EOS 6D Mark II
eller en använd 7D men vilken?
Så mycket kamera som möjligt för så liten peng som möjligt :)
Har förstått att 7D är en snabb kamera men 6D är en FF.
Är det stor skillnad mellan nya 7D och den gamla?
Skulle var roligt med några vinkar å tips.

H. Stefan

Alla objektiv passar inte 6D men väl 7D. Så har du objektiv som du vill fortsätta att använda så är det bäst att kolla vad du har. Canonobjektiv som namnet slutar med -S kan bara användas på crophus som 40D och 7D.

Sedan får du bättre svar om du talar om vad du vill fotografera med din nya kamera.
 
Alla objektiv passar inte 6D men väl 7D. Så har du objektiv som du vill fortsätta att använda så är det bäst att kolla vad du har. Canonobjektiv som namnet slutar med -S kan bara användas på crophus som 40D och 7D.

Sedan får du bättre svar om du talar om vad du vill fotografera med din nya kamera.

Objektiven är inget problem och det fotas mycket porträtt, macro och en del fåglar och djur.
 
7d

Objektiven är inget problem och det fotas mycket porträtt, macro och en del fåglar och djur.

För porträtt vill man vanligtvis hat kort/tunt skärpedjup och då är fullformat bättre. Djur och fåglar är lättare att fota med cropkamera eftersom man "kommer närmare" vi samma brännvidd. Det går att åstadkomma samma med FF-hus men det krävs längre brännvidd = dyrare objektiv för att klara samma sak. Det låter som om en 7D skulle passa dina behov bäst.
Jag har ingen 7D men en svärson har en och själv har jag en 5D mk II på hyllan eftersom jag numera gått över till Fujifilm XPRO-2. Jag har haft en 40D som fungerade alldeles utmärkt och en 7D är ju väldigt lik en 40 D men bättre på alla punkter.
 
För porträtt vill man vanligtvis hat kort/tunt skärpedjup och då är fullformat bättre. Djur och fåglar är lättare att fota med cropkamera eftersom man "kommer närmare" vi samma brännvidd. Det går att åstadkomma samma med FF-hus men det krävs längre brännvidd = dyrare objektiv för att klara samma sak. Det låter som om en 7D skulle passa dina behov bäst.
Jag har ingen 7D men en svärson har en och själv har jag en 5D mk II på hyllan eftersom jag numera gått över till Fujifilm XPRO-2. Jag har haft en 40D som fungerade alldeles utmärkt och en 7D är ju väldigt lik en 40 D men bättre på alla punkter.

Tack för svaret Sven tror nog att det lutar åt en 7D mark 2
 
Objektiven är inget problem och det fotas mycket porträtt, macro och en del fåglar och djur.

Om budgeten kan räcka till en 5D mk3 (kanske beg) så tycker jag det är ett bättre val än 7Dmk2.

7D är väl det uppenbara valet för sport och möjligen för fågel men för allt annat tror jag en 5Dmk3 kommer upplevas som et större lyft - så var det i alla fall för mig. Det är en grym allroundkamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.