Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera- tips? fota inne, ridhus, "över axeln-bilder"

Produkter
(logga in för att koppla)

Bellis

Aktiv medlem
Hej, jag har en Sony nex5 i dagsläget, är sådär nöjd med den, ångrar mig att jag valde liten storlek framför funktioner (hade då pentax k-5 som alternativ tror jag det var) Så nu funderar jag på att köpa en ny kamera. Alternativt köpa bättre objektiv till nexen (har endast kitobjektiv) men det känns inte helt inspirerande då den har blivit rätt så sliten. (Dottern har "lånat" den, så den har fått lite smällar, blixten slagits av (hittades i snöhög året efter... och jag tycker det är omöjligt att få den att fokusera) Köper jag en ny så kommer hon inte få använda den, då blir det nexen som är tillåten...
Men jag känner att jag orkar inte sätta mig in i allt igen... Även om jag suttit och läst på en del nu.
Började med att fundera på:

1 - Canon EOS 100D och köpa till det billiga objektivet som är med i kampanjen. Fördel: billig så kan kanske unna mig att köpa till ett till objektiv. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=100dvit1855STM Men nackdel att den inte har bildstabilisering i huset.
2 Sony A77 (fast då känns det som att jag lika gärna borde gå på A77 II på en gång) Nackdel - har inte råd att köpa objektiv nu, Fördel - min syster har många och en del som "ligger och skräpar) som jag kan få låna plus att vi då kan låna objektiv med varandra. (men bor ca en halvtimma från varandra så går inte att bara springa över och låna....) bildstabilisering i huset
3 Pentax K-3 med billigt objektiv - kitobjektiv. Fördel vädertätat, bildstabilisering i huset, mm. Nackdel, lite objektiv.
4 , En helt annan?

Nu till vad jag fotar? Mycket vardagsbilder, dottern i ridhuset, på utflykter, promenader, "över axeln-bilder" porträtt på barnen (yngsta är snart åtta så inga småbarnsbilder direkt...)/ungdomarna. vackra vyer, mackro. sömnadsalster...

Funktioner som jag nog uppskattar är
bildstabilisering
bra autofokus
tålig
smidiga menyer
inbyggd blixt
 
Kom på: dunkelt el mörkt och rörliga motiv blir det ofta att jag fotar, vilket lett till att jag är frustrerad på nexen som inte hänger med där..
 
K-3 och A77II är ganska likvärdiga kameror. Möjligen är sensorn något bättre på Pentaxen m.a.p dynamik och brus men jag skulle säga att möjligheten att kunna låna objektiv och annan utrustning av din syster väger klart tyngre. Köp en A77II.
Sen är ridhus oftast så mörka att du kommer behöva både ett ljusstarkt objektiv och ändå pressa upp kamerans ISO rejält. Därför är det viktigt att du väljer en kamera med erkänt bra hög-ISO prestanda. Båda dessa kameror kommer dock att funka i det avseendet.
 
3 Pentax K-3 med billigt objektiv - kitobjektiv. Fördel vädertätat, bildstabilisering i huset, mm. Nackdel, lite objektiv.

Hm? Pentax K-bajonett har ju funnits i decennier, det finns hur mycket objektiv som helst som passar på den kameran. Och krasset sett, hur många objektiv hade du egentligen tänkt skaffa?
 
Sony förståss

Min a77 har ett speciellt läge för foto i mörker och det blir stor skillnad mot annars.
 
Hm? Pentax K-bajonett har ju funnits i decennier, det finns hur mycket objektiv som helst som passar på den kameran. Och krasset sett, hur många objektiv hade du egentligen tänkt skaffa?

Menade att jag själv kommer ha tillgång till få objektiv då kameran fyller hela budgeten så jag inte har råd med fler objektiv på ett tag och ingen att låna objektiv av...

Tack för era svar, lutar starkt mot Sonyn 😊 ska fråga syrran vilka objektiv jag kunde få " som ligger och skräpar"
 
De här sonyobjektiven får jag låna:
jag har ett kitobjektiv 16-50 och så ett tamron makro 60, f 2,0 som du kan få låna
 
Min a77 har ett speciellt läge för foto i mörker och det blir stor skillnad mot annars.

Det läget består av att kameran tar flera bilder i följd och därmed försvinner bruset som då inte är samma på varje bild - en sorts stacking. Fungerar inte på rörliga motiv men väl på
Stilla sådana. Annars är A77 en bra kamera och kan fås med den ljusstarka 16-50/2,8 (f ö bra också) för 8500:-.

Sedan finns ju de andra märkena också som inte blir allt för dyra med ett Sigma/Tamron 17/18-50/2,8 heller.

Skall du fota i mörka miljöer satsa på en kamera där du har råd eller tillgång till ljusstark optik. En 18-55/3,5-5,6 kitglugg kommer inte att räcka. Räkna på totalpris inkl ljusstark optik då du jämför priser. En aldeles så bra kamera med endast 18-55/3,5-5,6 kommer du inte långt med för dina önskemål.
 
Beställt En A77 II 😃
Ska leta objektiv, borde kanske gå att hitta begagnat.
Också måste jag köpa mer minneskort, och material så jag kan sy ett fint kameraband 😃 och, och
 
Grattis!

Begagnad optik till Sony finns idag en del. För vissa mer specifika önskemål får man ha tålamod och kolla säljsajter och fotohandlare på nätet ett tag men det går bra även det. Då du tänkt ut vad du vill ha kolla sälj här på FS, blocket, tradera samt scandinavian photo, mattssons foto begagnatavdelningar (finns på nätet och mattssons har sitt beg på blocket).
 
Grattis!

Begagnad optik till Sony finns idag en del. För vissa mer specifika önskemål får man ha tålamod och kolla säljsajter och fotohandlare på nätet ett tag men det går bra även det. Då du tänkt ut vad du vill ha kolla sälj här på FS, blocket, tradera samt scandinavian photo, mattssons foto begagnatavdelningar (finns på nätet och mattssons har sitt beg på blocket).

Tack, ja jag kanta tid på mig att hitta eftersom jag får låna ett par objektiv, och tror att jag har ett gammalt minolta 50 liggandes... Tar gärna tips på bra objektiv att leta efter.
 
Minolta 80-200 F2.8 G HS hittar du för 7000:- Den har supersnabb fokus och släpper in mycket ljus. Se bara till att den har HS i namnet. Personligen så tycker jag att priset borde ligga på 6000:- med tanke på ålder och konkurrens från Tamron och Sigma. Pruta?

Minolta 70-210 F4 Hittar du för mellan 700-900. Mindre ljusinsläpp och den har långsam autofokus men A77II är så snabb att det inte ska bli något problem har jag läst nånstans. Den har en del CA och skärpan är inte på topp men å andra sidan är den billig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.